میرلوحی در گفتگو با برنا:

لایحه فرصت های سرمایه گذاری در راه شهرداری/ حدود ۵۳ پروژه مشارکتی شهرداری از سال ۹۳ مختل بوده است

۱۳۹۸/۰۱/۱۶ - ۰۷:۱۷:۱۱
کد خبر: ۸۲۹۸۴۹
لایحه فرصت های سرمایه گذاری در راه شهرداری/ حدود ۵۳  پروژه مشارکتی شهرداری از سال ۹۳ مختل بوده است
لایحه درآمدهای پایدار این روزها در مجلس پس از 30 سال مورد بحث و بررسی قرار گرفته اما تاخیر در تصویب و ارائه این لایحه، متهم اصلی آشفتگی نمای ساختمانی است با این حال به نظر می رسد شورای شهر باید به دنبال راه حل برای جلوگیری از نابسامانی بیشتر و افزایش درآمدها باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ تراکم فروشی طی سال های اخیر تنها راه شهرداری ها برای توسعه شهر بوده است با این حال شهرداری ها از سایر جنبه های کسب درآمد غافل شده اند. اتفاقی که محمود میرلوحی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران آن را مورد انتقاد جدی قرار داده و راه حل آن را در سرمایه گذاری می داند.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا  گفت: به سمتی می رویم که تغییر ریل اقتصادی در شهرداری داشته باشیم و برای افکار عمومی و سرمایه گذاران و بخش خصوصی باید این مسائل را  تبیین کنیم.

محمود میرلوحی افزود: در گذشته مسیری رفتیم ودر آن زمان با تصویب قانونی  دولت را مکلف کرد تا لایحه ای بیاورد تا شهرداری ها از حیث منابع مالی باید خود کفا شوند.

وی اضافه کرد: بدین معنا در سال 64 دولت اعلام کرد از طریق درآمدهای حاصل از نفت نمی تواند بودجه ای به شهرداری اختصاص دهد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که تا کنون لایحه ای برای تامین مالی شهرداری ها به مجلس ارائه نداده، اظهار کرد: پس از گذشت 30 سال هنوز لایحه منابع پایدار در رفت و برگشت است و به نتیجه نرسیده است، لذا شهرداری ها در دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی و با آمدن آقای کرباسچی اعلام کردند به ما اجازه تامین منابع بدهید که این امر سبب فروش تراکم شد.

میرلوحی بیان کرد: بر همین اساس کشمکش هایی بین شهرداری تهران و وزارت مسکن شروع شد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران افزود: مسئله تامین منابع مالی شهرداری ها همچنان مورد سوال است. از یک طرف دولت نمی تواند از طریق فروش نفت به شهرداری ها پولی بپردازد. از سوی دیگر70 درصد ایرانیان در شهرها ساکنند و روستاها یا تبدیل به شهر شده و یا تخلیه شده اند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به توسعه شهرها به نقطه ای رسیدیم که سبب شد از نفت پولی اختصاص داده نشود و تراکم فروشی هم منجر به ناهنجاری های منظر شهر و محیط زیست شد که همانگونه در تهران می بینید فریاد فعالان محیط زیست بلند شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: باید راه  سوم را پیدا کنیم که موضوع کار شورای پنجم است. اینکه بالاخره باید  راه حل  داشته باشیم. مصوبه ای تحت عنوان فرصت های سرمایه گذاری تعریف شد که این مصوبه  به این معناست که در کنار بودجه عمومی، که ناگزیر هستیم و هزینه های الزامی دارد ،باید بتوانیم پروژه های حمل و نقل و محیط زیست و... را در یک سامانه جدیدی تعریف کنیم که تحت عنوان فرصت های سرمایه گذاری است.

میرلوحی بیان کرد: فکر می کنیم این لایحه  به زودی در در دستور کار کمیته اقتصادی است تا بتوانیم فهرستی از پروژه هایی  که در سال 99 متمرکز خواهیم شد، داشته باشیم.

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران  ادامه داد: اگر می گوییم حدود 19 هزار میلیارد بودجه عمومی داریم، 18 هزار میلیارد هم از مسیر بخش خصوصی بهره برداری مترو، خرید اتوبوس، ایجاد هتل های مختلف، گذرگاه های شرق و غرب تهران، گذرهای تفریحی و... را برا بخش خصوصی تعریف کنیم تا این بخش امیدوار و فعال شود و سازوکارهای قوانین را مشخص کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه شهرداری به منابع مالی متکی بوده است این مسیرها رها شده است. حدود 53  پروژه مشارکتی شهرداری از سال 93 مختل بوده است به تازگی گره هایش باز می شود و حدود چندین سال پروژه ها رها شده و بلاتکلیف مانده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز