بررسی نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در گفت‌وگوی دو فعال اجتماعی با برنا:

سازمان اداری و استخدامی اعلام کند چه تعداد بازنشسته میزهای خود را ترک کرده اند / کشور نیازمند جوانگرایی در مدیریت

۱۳۹۸/۰۱/۱۶ - ۰۸:۰۹:۱۲
کد خبر: ۸۲۹۸۵۷
سازمان اداری و استخدامی اعلام کند چه تعداد بازنشسته میزهای خود را ترک کرده اند /  کشور نیازمند جوانگرایی در مدیریت
سال گذشته یکی از مهمترین مصوبات مجلس شورای اسلامی ، تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان بود . قانونی که با اجرایی شدن آن ؛ جوانان امیدوارم بودن که فضای بیشتری برای حضور در جایگاه های مدیریتی بر اساس توان و تخصص خود خواهند یافت و ساختار مدیریتی کشور به سوی تحول گسترده و نو شدن خواهد رفت .

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛‌دو فعال اجتماعی از اینکه تا چه میزان ؛تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان تاکنون  در اجرا موفق بوده و توانسته است فضای مدیریتی کشور را به سمت نوگرایی و استفاده از تفکر جوان سوق دهد چنین به برنا گفتند :

قانون منع بکارگیری بازنشستگان یکی از بهترین اتفاق های سال 97

نسیم چالاکی، فعال اجتماعی، سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ درباره تأثیر قانون منع به کارگیری بازنشستگان در ایجاد فرصت­های مدیریتی برای جوانان و همچنین ممانعت این قانون از رشد پدیده ژن خوب مطرح کرد: قانون منع به کارگیری بازنشستگان یکی از بهترین اتفاقاتی بود؛ که در سال­های اخیر برای ایجاد فرصت­های شغلی جوانان پیشگام شد. این قانون در واقع تأکیدی بر رعایت حقوق شهروندان در دسترسی به فرصت­های شغلی است و به رغم وجود برخی ابهامات، نمی­توان آن را از اساس کنار گذاشت و به آن بی ­توجه بود.

وی افزود: در روند سیاستگذاری و قانونگذاری، همیشه نمی­توان تمام ذی­نفعان یک مسأله را راضی و خشنود نگه داشت، اما با تحلیل درست ذی­نفعان، می­توان راهی برای توجه به منافع و نیازهای تمامی آنها فراهم کرد. نفس وجودی قانون کاملا لازم و حیاتی، نه فقط برای شرایط بحرانی فعلی کشور، که برای استفاده از تمام ظرفیت­ ها در اداره امور بسیار لازم و ضروری است.

دید مدیران قبل از این قانون چگونه بوده است

چالاکی در پاسخ به این پرسش که آیا  اجرای این قانون، فرصت برای استخدام نیروهای تازه نفس و متخصص فراهم آورده است یا خیر گفت: باید مجموعه ­ای از قوانین اداری و استخدامی کشور را بررسی کرد. مسأله اصلی اینجاست که تا کنون بسیاری از مدیران کشور، چون حضور خود را در پست­های مدیریتی قطعی و الزامی می­دانستند، نه به جانشین­ پروری دقت می­کردند و نه به این الزام که باید پس از بازنشستگی، عرصه خدمت را ترک کنند.

او ادامه داد: به عنوان مثال، در ژاپن، در جلسات مذاکره، در ردیف پشتی تیم مذاکره­ کننده افرادی جوان می­نشینند که قرار است در خلال این جلسات، آموزش ­های محیطی را دریافت کنند، نه اینکه مانند بسیاری از موارد در ایران، افراد با آزمون و خطاهای بسیار، کسب مهارت می­کنند. در فقدان رویکرد جانشین­ پروری، بروز و ظهور پدیده­های ژن خوب چندان هم دور از انتظار نیست. وقتی جوانان متخصص امکان نمایش توانمندی ­های خود را نداشته باشند و مسیر دسترسی آنها به مراتب شغلی در نهادهای عمومی از طریق قواعد اداری و استخدامی موجود بسته شده باشد، زمینه­ های به ­کارگیری ژن خوب هم فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد :برکات و خیرات تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان  در آینده­ نزدیک به بار خواهد نشست. اما در کنار اجرایی شدن این قانون، باید هم به جانشین­ پروری همت گمارد و هم قواعد استخدامی را با توجه به شرایط فعلی، به روز کرد، به طوری که رویه­ ها فسادزا نباشند و فرصت خدمت برای تمام افراد متخصص و شایسته فراهم شود.

چالاکی در پایان اذعان کرد: در سیاستگذاری، مبحثی به نام ارزیابی تأثیرات سیاستی وجود دارد. یعنی پیش از اینکه تصمیم به تدوین سیاستی گرفته شود، تمام اثرات احتمالی ناشی از آن در حوزه ­های مختلف بررسی و احصا می­شود تا در تدوین قانون یا سیاست، بتوان آن اثرات منفی را کم و بر اثرات مثبت آن افزود و در نهایت تصمیم گرفت که آیا آن تصمیم، درست­ترین تصمیم در شرایط فعلی است یا خیر؟ با توجه به این نکته، باید در نظر داشت که چنین مطالعه­ و بررسی ­ در مورد این قانون از سوی قانون­گذاران تا کنون مطرح نشده است. اگرچه هنوز هم می­توان با ارزیابی دقیق تأثیرات اجرایی شدن آن، از اثرات منفی این قانون کم کرد.

از ظرفیت  جوانان در بدنه دولت بیشتر استفاده کنیم

فائزه دولتی، فعال اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان به عنوان فرصتی جدید برای جوانان مطرح شد؛ تا از ورود دوباره بازنشستگان به سیستم های دولتی جلوگیری شود؛ مسئله ای که باید در نظر گرفته شود؛ این است که مسئولان و مدیرانی که بازنشسته می‌شوند، به دلیل آن بوروکراسی اداری که وجود دارد، فردی از بیرون سیستم نمی‌تواند، مدیر آن مجموعه شود. بلکه در دستگاه های دولتی افراد به صورت سلسله وار رشد می‌کنند. بنابر این قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید باعث شود؛ جوانانی که مستعد هستند، رزومه دارند و استعداد های خود را در سمت های متفاوت به نمایش گذاشته اند، رشد کنند.

او ادامه داد: ما باید به دنبال آن باشیم که این قانون به چه میزان اجرایی شده است، چرا که تاکنون گزارش این موضوع که چند درصد بازنشستگان امروز بکارگیری نمیشوند را در هیچ جایی ندیده‌ام، بنابر این ما باید در ابتدا بخواهیم، گزارش شفافی را مسئولان ارائه دهند؛ تا بدانیم هم اکنون، این قانون آیا به مرحله اجرایی شدن درآمده است و به چه میزان در کشور ما در حال اجرا است؛ اما آن تعداد بازنشستگانی که میز های خود را ترک کرده‌اند. مشخص نیستند.

فائزه دولتی در خصوص اینکه بسیاری از جوانان فکر می‌کردند با تصویب این قانون می‌توانند سرکار بروند و بستر کار بیشتری برای جوانان ایجاد شده است مطرح کرد:  رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور باید گزارش دهد چه  تعداد بازنشستگان کنار رفته اند  و با تصویب این قانون چه اتفاق هایی رخ داده است.اطراف خود را که نگاه می‌کنیم این اتفاق رخ نداده است؛  قاعدتا برای جوانان این فرصت ایجاد نشده است که از آنها استفاده کنیم؛ اگر به دهه نخستین انقلاب برویم بسیاری از مسئولین و فرماندهان در رده سنی 27 الی 30 بوده اند که واقعیت این است، توانسته اند از پس آن مسئولیت ها بر بیایند چرا که نیروی جوانی، امیدواری، پویایی در آنها وجود داشته است.

دولتی اشاره کرد: قانون منع بکارگیری بازنشستگان با این هدف تصویب شد که بدنه دولت پویا تر از گذشته شده ونیروی های  جوان در سمت های بالاتر ورود پیدا کنند، چرا که جوانان قدرت ریسک پذیری بالاتر و انرژی بیشتری دارند، خلاق تر هستند و به واسطه اینکه جوان تر هستند، می‌توانند اثر گذاری بیشتری داشته باشند. این قانون باید بستری را شکل بدهد که به جوانان فضا بیشتری بدهیم و از ظرفیت  جوانان در بدنه دولت بیشتر استفاده کنیم.جوانان نیاز دارند تا تجربه کسب کنند بنابر این امروز بهتر است آن بزرگان و بازنشسته ها به عنوان مشاور جوانان باشند و تجربیات خود را به جوانان انتقال دهند؛ و جوان و با تجربه در کنار هم و با بهره گیری از توان همدیگر مسیر را ادامه دهند .

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز