نگاهی به خسارت بزرگ سیل به صنایع کشاورزی و دامپروری کشور؛

چگونگی صید سرمایه از زمین های سیلابی/ سیلی که می تواند ثروت شود

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۷:۳۲:۴۹
کد خبر: ۸۳۴۵۶۱
چگونگی صید سرمایه از زمین های سیلابی/ سیلی که می تواند ثروت شود
سیلاب های خوزستان و گلستان با از بین بردن زمین های کشاورزی، زیان بزرگی به این صنعت در کشور زده اند. زیانی که با تدبیر مسئولان محلی و کشوری می تواند بدل به فرصتی برای اشتغال افزایی و کارآفرینی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در هفته های گذشته، خبر سیلاب ها در اقصا نقاط کشور، مهمترین خبرهای روز ایران بودند. سیلاب هایی که زندگی بسیاری از مردم کشور را وارد شرایطی نامناسب و سخت برای امرار معاش و اشتغال کرده است. این در حالی است که نقاط دیگر کشور نیز نیازمند محصولات کشاورزی به دست آمده از این مناطق اند. در حال حاضر اما زمین های کشاورزی بسیاری در گلستان و خوزستان زیر آب رفته اند و این آب‌ها نه تنها محصولات زمین را خراب کرده بلکه خاک زمین را هم برای زراعت در آینده به خطر انداخته انداخته اند. 

کشاورزی استان خوزستان بیش از دیگر استان های سیل زده کشور با سرریز شدن سیلاب ها به زمین های کشاورزی آسیب دید. این در حالی است که ساختار جلگه‌ای استان خوزستان قابلیت بالقوه کشاورزی در این استان را ایجاده کرده و همینطور بخش قابل توجهی از گندم کشور نیز از زراعت گندم این استان تامین می‌شود. از طرفی نیز جهاد کشاورزی با اعلام اینکه بسیاری از سیل زدگان خوزستان بیمه نیستند بر شدت نگرانی های کشاورزان این ناحیه افزود. 

این روزها اگر گذار خبرنگاران و عکاسان به روستاهای خشک حمیدیه که حجم سیلاب هایشان راهی زمین های کشاورزی شده و این بار به جای تخریب خانه، آینده و وضعیت معاش آنها را در ابهامی گنگ فرو برده است بیافتد با کشاورزان بیکار و نگران روستایی مواجه خواهند شد. کشاورزانی که این روزها به جای داشت و رسیدگی به جوانه های گندم و گوجه های نارس و تازه رسته در لابه لای بوته ها، مجبورند به تکه سنگی تکیه زده و فرو رفتن تنها راه ارتزاق خود و خانواده خود در سیل را تماشا کنند. سیلاب خوزستان به گفته بسیاری از این کشاورزان نه تنها کمکی به افزایش حاصل خیزی خاک نمی کند که املاح خاک را شسته و آمادگی خاک برای کشت را از بین می برد. با این حال اما در حاضر که بحران سیل در خوزستان هنوز از تب و تاب روزهای نخستین نیافتاده و مسئولان کشور بالطبع بیش از برنامه ریزی برای بازسازی و پرداخت خسارات در تلاش اند تا از پیش روی آب ها جلوگیری کرده و مانع گسترش بحران شوند. 

ماهیگیری جایگزین کشاورزی در خوزستان

کشاورزان بی حوصله خوزستان این روزها اما بیکار نشسته و از زمین، مادر حیات و زندگی طلب کمک دیگری می کنند. در کنار زمین های فرورفته در سیلاب، قایق ها و بلم هایی دیده می شود که در خود تور و قلاب ماهی گیری دارند. خوزستانی هایی که با صید و دریا قربتی دیرینه دارند این بار برای صید ماهی نه به دریا و رودخانه که به آب های راکد جمع شده در زمین های کشاورزی شان زده و تلاش می کنند تا اوقات کار خود را به صید ماهی بگذرانند. صید ماهی در این شرایط و توسط این افراد نه به قصد امرار معاش که به هدف سیر کردن شکم های خود و خانواده شان انجام می گیرد. با این حال اما وجود ماهی در این مناطق موجب شکل گیری این ایده می شود که زارعین خوزستان می توانند با تغییر کاربری زمین های خود از راهی دیگر درآمدزایی کنند. 

صنعت شیلات سالیان سال است که در جنوب کشور رونق داشته و این صنعت نه تنها نیاز و تقاضای مردم کشور را تاکین کرده که در بخش صادرات به خارج از کشور نیز موفق عمل کرده است. بنابراین حضور کارشناسان و مهندسین شیلات و کشاورزی در کنار کشاورزان سیل زده می تواند کمک بزرگی به حل بحران کار بعد از بحران سیلاب در روستاهای سیل زده خوزستان کند. 

در این باره، چنگیز نیکزاد، کارشناس شیلات که سالهاست در منطقه شفت گیلان  به پرورش ماهی فعالیت دارد  در گفتگو با خبرنگار برنا، با تاکید بر اهمیت بررسی شرایط جغرافیایی منطقه مورد نظر برای تصمیم گیری در این زمینه گفت: در صورتی که آب راکد باشد و در جریان نباشد می توان صیدماهی در سیلاب ها کرد. 

وی ادامه داد: اگر زمین های زراعی تا سه ماه دیگر آب سیلاب را در خود نگهدارند و تخلیه و خشک شدن آب رخ ندهد می توان صنعت شیلات را در این مناطق راه اندازی کرد. البته ارتفاع آب نیز اهمیت دارد که باید حداقل یک متر و 70 باشد.

نیکزاد با اشاره به رودخانه های شرق آسیا اظهار داشت: در این مناطق وقتی رودخانه سیلابی می شود پرورش ماهی راه ایجاد کرده و از این طریق درآمدزایی می کنند. اما در این مناطق زمینه ها ایجاد شده است. آبزیانی که پرورش داده می شوند باید شرایط خاص شان مهیا باشد. 

وی اضافه کرد: مانده آب برای پرورش ماهی کافی نیست، باید مخرجی برای تنظیم اندازه آب وجود داشته باشد و همچنین می توان این سیلاب ها را تبدیل به آب بندان کرد و بعدها آب این مناطق هم می توانند برای کشاورزی و آب شرب مناطق استفاده کرد و هم در آن ها ماهی پرورش داد. 

دام دامپروران خوزستانی در خطر است

بی شک در روزهای آغازین سال جدید توقف کار تبعات منفی بسیاری را برای اقتصاد خوزستان در بر دارد. آسیب بیکاری نیز در خوزستان محدود به کشاورزی نیست. بسیاری از روستاییان این استان به دامپروری مشغول اند و این روزها اگر سیلاب جان دام های دامپروران خوزستانی را به خطر نیانداخته باشد اما شرایطی نامناسب برای چرای آنها ایجاد کرده است. از سوی دیگر نیز سیلاب منجر به تخریب گاوداری ها و آغل‌های روستاییان شده و آنها مجبورند دام های خود را که عموما گاومیش است در محیط هایی ناامن نگه دارند. 

سعیده خانم، یکی از اهالی روستای بام‌دژ بود که به خبرنگار برنا از آسیب دیدن دام خود گفت. این زن خوزستانی که در تمام زندگی تنها یک گاومیش داشت به علت گزیدگی گاو خود توسط مارهایی که با سیلاب به بام دژ آمده بودند، تمام سرمایه خود را از دست داده است. سعیده خانم یکی از چندین زن و مرد روستایی در خوزستان است که سیلاب سرمایه های اندکی زندگی آنها را از بین برده است. 

به گزارش خبرنگار برنا؛ بنظر آنچه که می‌تواند این روزها آرامش را به مردم سیل زده خوزستان برگرداند، حضور نمایندگان وزارت کار و بیمه های معتبر کشور است. تا از این طریق روستاییان مستقیما از بازپرداخت خسارت هایی که دیده اند مطلع شده و به تدریج به زندگی معمول خود بازگردند. 

نظر شما
پرونده ویژه