گفتگو با دو مقام مسئول درباره مقابله با حشرات در مناطق سیل زده خوزستان؛

عذاب سیل‌زدگان از حمله حشرات موذی/ حریرچی: پشه‌زدگی ربطی به وزارت بهداشت ندارد/ سلیمی: بهداشت محیطی بر عهده وزارت بهداشت است

۱۳۹۸/۰۱/۲۷ - ۱۷:۳۱:۴۰
کد خبر: ۸۳۴۹۲۵
عذاب سیل‌زدگان از حمله حشرات موذی/ حریرچی: پشه‌زدگی ربطی به  وزارت بهداشت ندارد/ سلیمی: بهداشت محیطی بر عهده وزارت بهداشت است
معاون کل وزارت بهداشت و درمان گفت: پشه‌زدگی چه ارتباطی به دارو و وزارت بهداشت دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها سیلاب خوزستان ابعادی فراحادثه ای به خود گرفته و با تفاوت های ریز و درشتی که سیل خوزستان با سیل مناطق دیگر دارد این ابعاد منجر به آسیب های گوناگون برای مردم خوزستان شده است. بهداشت مردم سیل زده را شاید بتوان مهم ترین آسیب وارد شده به جامعه خوزستان دانست، آسیبی که در آینده ای نه چندان دور مسبب بوجود آمدن بیماری های مزمن در این منطقه می شود که این بیماری ها بدون شک می توانند با شیوع در مناطق دیگر کشور جمعیت بیشتری از مردم را نیز درگیر کنند.  
 
وجود حشرات موذی که ناقل بیماری های خطرناک هستند در مناطق سیل زده به دلیل وجود آب های آلوده زندگی را برای مردم دشوار کرده و اگر این روزها نتیجه وجود این حشرات دیده نشود اما به زودی بیماری‌های گوناگون عفونی، باکتریایی، واگیردار و... در خوزستان شایع می شود و آسیب بزرگی به بدنه اجتماعی خوزستان وارد خواهد کرد. 
 
روز بیست و دوم فروردین‌ماه، یک پزشک متخصص داخلی، در گفتگو با خبرنگار برنا از تهدید جامعه خوزستان توسط گندآب هایی که میزبان خوبی برای حشرات هستند گفت. او همچنین تاکید کرد: در دراز مدت و کوتاه مدت برخی بیماری ها مثلا هپاتیت آ میتواند به اعضای مختلف بدن منتقل شوند و حیواناتی که به دلیل این سیلاب به این منطقه می آیند یا از این منطقه خارج می شوند ناگهان تغییرات اکوسیستمی را سبب شده و بیماری های خاص عفونی منتقل می کنند که باید برای این کار پیشگیری هایی صورت بگیرید.
 
با این حال اما حضور مسئولین و نمایندگان وزارت بهداشت و درمان در مناطق سیل زده به نظر به اندازه کافی نیست زیرا با مراجعه به مناطق سیل زده به خصوص منطقه خوزستان با بحران نبود شرایط بهداشتی مواجه می شویم .
 از سوی دیگر گزش های حشرات  موقعیتی را برای سیل زدگان ایجاد کرده اند که تحمل زندگی در این شرایط سخت ایجاد شده را دیگر طاقت فرسا کرده است .
پشه‌زدگی ربطی به وزارت تامین دارو و وزارت بهداشت ندارد
 
در راستای پیگیری اقدامات وزارت بهداشت و درمان در مناطق سیل زده به خصوص خوزستان  و آگاه شدن از فعالیت های صورت گرفته توسط این نهاد ذی‌ربط با ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان که این روزها در منطقه خوزستان به سر می برد تماس گرفته شد. او در پاسخ به این سوال خبرنگار برنا درباره وجود حشرات موذی در مناطق سیل زده و فقدان داروهای ضد گزیدگی و حساسیت برای درمان موارد گزیدگی توسط این حشرات گفت: «پشه زدگی چه ارتباطی به دارو و وزارت بهداشت دارد؟»
این در حالی است که بر اساس آیین نامه وزارت بهداشت و درمان، تضمین بهداشت در مناطق مختلف کشور بر عهده این وزارتخانه است و وجود حشرات در مناطق سیل زده نیز یکی از نشانه های شرایط نامناسب بهداشتی در روستاهای سیل زده خوزستان است. 
در ادامه نیز معاون وزیر بهداشت در پاسخ به اقدامات این وزارتخانه  در رسیدگی به آلودگی های گسترده و خطرناک روستاهای سیل زده   تاکید کرد: «در این روستاها مسئولان محلی به مردم توصیه کرده‌اند که مناطق را تخلیه کرده و در اردوگاه ها مستقر شوند، اما اهالی  به این مسئله بی توجه اند.»
این در حالی است که مردم اغلب روستاهای سیل زده استان خوزستان، با دلیل اینکه محل اسکان کافی و  مناسبی برای آنها در نظر گرفته نشده و نبود آنها در نزدیک خانه هایشان احتمالا سرقت از خانه ها را دارد، روستای خود را ترک نمی کنند. از این رو بنظر به جای اصرار برای خروج روستاییان از روستا، بهتر است نیازهای این افراد از سوی نیروهای امدادی و دیگر ارگان های مرتبط  تامین شود. 
ایرج حریرچی در ادامه گفتگو با خبرنگار برنا، تصریح کرد: «تامین دارو به میزان کامل و کافی در مناطق سیل زده  صورت گرفته است اما نمی شود با تامین دارو جلوی گزش پشه را گرفت! در حال حاضر، هیچ بیماری  در مناطق سیل زده نیست که ما آن را درمان نکرده باشیم .»

حریرچی همچنین گفت: «مردم این مناطق مشکلات بسیار زیادی از جمله تخریب خانه و زمین های کشاورزی و تلف شدن دام ها وجود دارند  و حتما مردم در شرایط عادی نیستند؛ اما از نظر رسیدگی بیماری رصد کرده ایم و سعی داریم بهترین شرایط را برای سیل زدگان ایجاد کنیم تا به خاطر شرایط خاص از نیازهای پزشکی حتی سونوگرافی و معاینات غدد دور نمانند.»

 

 قابل توجه این است که  مردم سیل زده در روستاها نسبت به ساکنین اردوگاه ها نیاز بیشتری به درمان دارند که این نکته باید مورد توجه جدی تری از سوی مسئولان وزارت بهداشت قرار گیرد.

 

حریرچی در پایان اضافه کرد: «امکانات بهداشتی و درمانی که در روستاهای سیل زده خوزستان وجود دارد به اندازه کافی وجود دارد. تقریبا بیش از میزان مورد نیاز هم وجود دارد. روزی هزار بیمار ویزیت می شوند. مسئولین استانی و مسئولین کشوری سعی می کنند که از نظر بهداشتی هیچ مشکلی وجود نداشته باشد. نیروهای سیار ما اگر بیمار اورژانسی ای را نیز شناسایی کنند سریعا به او رسیدگی خواهند کرد.»
 
مقابله با حشرات بر عهده وزارت بهداشت است 
 
در خصوص اینکه ساکنان روستاهای سیل زده از حمله حشرات موذی در عذاب هستند و نجات این افراد و دارو رسانی به این مردم برای کمتر آسیب دیدن از گزیدگی های حشرات بر عهده کیست مرتضی سلیمی، رئیس سازمان عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور به برنا  گفت: این مسئله در حوزه بهداشت محیطی است و تامین و رسیدگی بهداشت محیط بر عهده وزارت بهداشت و درمان است.
وی افزود: وزارت بهداشت باید ژل های ضدحساسیت مخصوص درمان گزیدگی حشرات را در بین مردم خوزستان تقسیم کنند. 
نظر شما
پرونده ویژه