عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با برنا مطرح کرد:

جلودارزاده: به جوانان مسکن و کار جایزه ازدواج بدهید/ سن ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش و افزایش نادرست گرفته است

۱۳۹۸/۰۱/۲۸ - ۱۶:۱۰:۲۷
کد خبر: ۸۳۵۰۲۶
جلودارزاده: به جوانان مسکن و کار جایزه ازدواج بدهید/ سن ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش و افزایش نادرست گرفته است
جلودارزاده گفت: اگر می‌خواهند به افراد زیر 20 سالی که ازدواج می‌کنند جایزه بدهند، باید به آنها مسکن و شغل مناسب با درآمد کافی جایزه داده شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طرح اعطای جایزه به افرادی که در زیر بیست سالگی ازدواج کنند محلی برای سوال از نمایندگان طراح این طرح را ایجاد می‌کند، چراکه چند ماهی است منع کودک همسری در مجلس مورد بحث و تفحص قرار گرفته و حالا که این مطالبه فعالان مدنی و زنان در جریان و تلاش برای نتیجه گرفتن است؛ طرح جایزه به ازدواج زیر بیست سال به منع کودک همسری آسیب وارد خواهد کرد.

 سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان، در گفتگو با خبرنگار برنا با بیان اینکه  بر اساس آیین نامه مجلس هر پانزده نماینده می توانند طرحی را به مجلس ارائه دهند. وقتی این طرح به کمیسیون می آید باید رسانه ای آنها آنرا مطرح کنند که مردم مطلع شوند و بعد از این طرح به صحن علنی می آید گفت: مخالف جدی کودک همسری هستم. دلیل مخالفت من این است که ازدواج، یک امر احساسی و عقلی است و هر دو جنبه شخصیت انسان باید در آن دخالت داشته باشد. در کودکی جنبه احساسی ممکن است با فشار خانواده تحت تاثیر قرار گیرد و جنبه عقلی نیز بی شک رشد کافی را نخواهد داشت؛ بنابراین هر دو وجه لازم برای پایداری یک خانواده و یک ازدواج موفق وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به طرح جایزه دادن به افرادی که زیر بیست سال ازدواج کنند، اظهار داشت: باید توجه داشت، دلیل اینکه سن ازدواج بالا رفته است مسائل اقتصادی، اشتغال و خدمات اجتماعی‌ است و دولت‌ها این خدمات را باید به مردم ارائه کنند؛ همچنین مسئله مسکن نیز اهمیت دارد. سن ازدواج به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش و افزایش نادرست گرفته است.

جلودارزاده تاکید کرد: اگر می‌خواهند به افراد زیر 20 سالی که ازدواج می‌کند جایزه بدهند، باید به آنها مسکن و شغل مناسب با درآمد کافی جایزه داده شود. در این صورت چه‌بسا سن ازدواج به پایین‌تر از این حد نیز برسد!

این نماینده مجلس افزود: در جامعه امروز ما پسرها در سن بیست سالگی حتی اگر مورد حمایت کامل خانواده خود نیز باشند، توانایی حفظ و نگهداری خانواده را پیدا نکرده اند. آموزش ها نیز به گونه ای نبوده که پسرها با فراگیری آنها بتوانند مرد یک خانواده باشند. 

وی با گفتن از اینکه هم آموزش و پرورش ما و هم صداوسیما که می تواند سبک زندگی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد کاملا در این صحنه غایب هستند گفت: پرورش سبک زندگی و توجه به خانواده در مدارس که مورد توجه نیست و در صدا و سیما نیز به روش اشتباه آموزش داده می شود. احساس پدر و مادر بودن در نسل جوان ما ایجاد نشده است و با تعیین کردن جایزه نیز نمی توان ایجاد کرد.

سهیلا جلودارزاده همچنین با بیان اینکه نسل امروز با جوان های دهه چهل و پنجاه تفاوت های بسیاری دارند، تصریح کرد: نسل جوانی که ما تربیت کرده ایم، به دلیل نقص دستگاه های فرهنگ ساز ما به هیچ عنوان توانایی نسل های گذشته را ندارند. من در هفده سالگی همزمان که تحصیل می کردم ازدواج کردم و در هجده سالگی نیز مادر شدم. اما در حال حاضر دختران نوجوان نمی‌توانند این کارها را انجام دهند. وقتی دخترها ازدواج می کنند نمی توانند زندگی خود را جمع کنم و با مشکلات بسیاری همراه می شوند. از این رو با جایزه دادن نمی‌توان مشکل بالا رفتن سن ازدواج را حل کرد. این شخصیت افراد است که منجر به شکل گیری خانواده ای خوب یا نامناسب را شکل دهد. 

وی ادامه داد: دخترها نقش همسری و مادری خود را نمی توانند به خوبی ایفا کنند و زن‌های ما همیشه احساس کمبود می‌کنند و تصور می کنند که باید هویت مستقلی را پیدا کنند. افکار عمومی و خانواده اما این هویت را برای دختران خود ایجاد نمی‌کنند و در نتیجه دختران از ایفای نقش مادری و همسری بر نخواهند آمد. 

این عضو فراکسیون زنان مجلس در پایان با اشاره به سخنان بدون تحقیق و ناآگاهانه از سوی بعضی مسئولان در خصوص مشکلات جامعه اضافه کرد: دیروز صبح ؛ در رادیو با یکی از مسئولان گفتگو می کردند که چنین می گفت: «نگران نباشید خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که اگر صبر کنید مشکلات را حل خواهد کرد.».

وی در ادامه این آیه را نسبت به وضعیت کنونی جامعه چنین تفسیر کرد: «پسرها نباید بترسند و باید زن بگیرند تا پول‌دار شوند!» این سخن کاملا از ناآگاهی نشات می‌گیرد. در حال حاضر کسانی که ازدواج کرده‌اند به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به طلاق می‌شوند. پرونده های دادگاه را اگر این مسئولان  بخوانند آیات قرآن را اینگونه غلط تفسیر نخواهند کرد!

نظر شما
پرونده ویژه