برنا بررسی می کند:

آیا به استقبال سفید بالک ها می رویم ؟

۱۳۹۸/۰۲/۰۱ - ۰۵:۳۸:۰۵
کد خبر: ۸۳۶۰۲۴
آیا به استقبال سفید بالک ها می رویم ؟
از سال 93 تا 96 مهمانان ناخوانده ای با نام سفید بالک ها در پایتخت حضور داشتند که به دردسر بزرگ تبدیل شدند اما سال گذشته خبری از این مگس ها نبود و برخی دلیل آن را دست تقدیر و برخی دیگر اقدامات انجام شده از سوی شهرداری می دانستند با این حال این سوال مطرح است که آیا مسئولین آمادگی لازم برای پیشگیری از حضور آنان طی ماه های آینده را دارند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ طی سال های گذشته به دلایل مختلف سفید بالک ها در تهران حضور داشتند. اما به گفته متخصصان درختان توت و زیتون، جایگاه اصلی سفید بالک ها است که به دلیل تخریب باغات این مگس ها که خوراک زنبوران و کفشدوزک ها بوده اند در سیکل طبیعت افزایش یافته اند و به شهر هجوم آورده اند؛ برخی دیگر علت عمده طغیان سفیدبالک را وجود تعداد فراوان درختان توت در سطح شهر تهران می دانند که سبب شده بستر مناسبی برای تغذیه و فعالیت این آفت ایجاد کند. با این حال سفید بالک ها طبق روال سالیان گذشته ممکن است از دومین ماه از بهار به تهران هجوم بیاورند و با توجه به اینکه در روزهای آخر فروردین به سر می بریم این سوال پیش می آید که چه اقداماتی برای مقابله با آن ها از سوی شهرداری تهران صورت گرفته است؟

مختاری: سفید بالک در پایتخت نخواهیم داشت

علی محمد مختاری؛ مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با آخرین اقدامات مدیریت شهری برای مقابله با سفید بالک ها گفت: دیگر سفید بالک فعلا نداریم. اقدامات پیشگیرانه را انجام داده ایم که از آن جمله می توان مبارزه مکانیکی و استفاده از سموم گیاهی اشاره کرد که در سال های گذشته هم این اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح پایتخت از سموم شیمیایی استفاده نمی شود، افزود: شهرداری تهران به هیچ عنوان از سموم شیمیایی استفاده نمی کند چرا که این امر در مقابله با آلوده شدن محیط زیست موثر است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در رابطه با سایر اقدامات انجام شده برای مقابله با مگس های سفید گفت:  شب ها آب شویی درختان انجام می شود که از 12 شب به بعد به طور مستمر در بهار و تابستان صورت می گیرد که این امر خود یکی دیگر از اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با سفید بالک ها است.

مختاری بیان کرد:  خوشبختانه در سال گذشته با توجه به کنترل و پیشگیری که داشتیم با سفید بالک ها مواجه نشدیم. انشالله امثال با اقدامات پیشگیرانه که انجام می شود دیگر شاهد سفید بالک ها نخواهیم بود.

امیدواریم سال جاری سفید بالک ها در پایتخت حضور نداشته باشند

زهرا صدر اعظم نوری؛ رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر پیگیری اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سفید بالک ها گفت:  سازمان بوستان ها در ادامه اقداماتی که در سال گذشته انجام داده فعالیت هایی را دنبال می کند که انشالله امسال سفید بالک نخواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم مانند سال گذشته که به خوبی مدیریت شد، سال جاری هم بحث سفید بالک ها مدیریت شود.

صدر اعظم نوری در پاسخ به این سوال که برف سال گذشته کمک زیادی به نابودی سفید بالک ها کرده، گفت: این گفته دقیق نیست چرا که برف در یک مقطع وجود داشت و سپس گرمای شدید تابستان بود که سفید بالک ها در آن گرما به خوبی رشد می کند، رخ داد اما حضور سفید بالک ها را شاهد نبودیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد:  متاسفانه هر اقدامی که می کنیم می گویند به آب و هوا و سایر مسائل ربط دارد. به هر حال این عوامل در جای خود اما شهرداری یکسری اقداماتی انجام داده است.

حسینی میلانی: پیگیری خواهم کرد

در ادامه آرش حسینی میلانی؛ رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آخرین اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با سفید بالک ها چیست، گفت:  باید گزارشات موجود را بررسی کنم و مطابق آن اظهار نظر داشته باشم. 

نظر شما