ملکی در گفتگو با برنا :

نگرانی بابت سیلابی شدن تهران اتفاق خوبی است/ از اسفند ماه آماده مقابله با سیل هستیم

۱۳۹۸/۰۱/۳۱ - ۰۶:۰۱:۱۰
کد خبر: ۸۳۶۰۲۵
نگرانی بابت سیلابی شدن تهران اتفاق خوبی است/ از اسفند ماه آماده مقابله با سیل هستیم
سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران گفت: اگر نگرانی پیش از وقوع رخداد وجود داشته باشد به فکر آن هستیم که فصل پر بارشی داریم و زیر ساخت ها را باید آماده کنیم و چنانچه نگرانی نداشته باشیم ممکن است شاهد بحران هایی باشیم. بنابراین معتقدم این نگرانی ها خوب است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ؛ یک ماه می شود که هر روز مردم ایران با خبرهای وقوع سیل در نقاط مختلف کشور و تلاش برای ساماندهی به زندگی سیل زدگان مواجه هستند. این اخبار و سیل های تخریب کننده ؛ نگرانی به جان دیگر ساکنان کشور انداخته است که به شکلی که با هر بارش باران و شدت آن ؛ دلواپسی جاری شدن سیل ایجاد می شود.

در چند روز گذشته ؛ تهران نیز شاهد باران های بهاری بود که با شدت بارش ها ؛ پایتخت نشین ها نیز نگران جاری شدن سیل در شهرشان شدند و از دلواپسی خود به یکدیگر می گفتند . دلنگرانی که سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران آن را خوب می داند و معتقد است که این نگرانی اگر در ذهن مسئولان شهری بیشتر از مردم پررنگ باشد کمک خوبی خواهد بود تا در مقابله با سیل احتمالی آماده تر باشیم .

سید جلال ملکی- سخنگوی آتش نشانی شهرداری تهران - با اشاره به بارش های اخیر باران در پایتخت رخ داد، به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: طی بارش های شدیدی که روزهای  گذشته  در تهران داشتیم مورد خاصی تا کنون اعلام نشده است و مردم در سطح شهر حضور دارند و شاهد این امر نیز هستند.

وی افزود: ممکن است در اثر بارش موارد جسته گریخته ای داشته باشیم که باز هم طبیعی است. در هیچ کجای دنیا نمی بینیم که در اثر بارندگی تغییری در شهر ایجاد نشود و آبی جاری نشود اما مهم این نکته است که بعد از بارندگی هم این آب ها جاری است و یا ماندگار خواهد بود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به دلایل آبگرفتگی در معابر بیان کرد: مشکل برخی معابر این است که آب راهی برای خروج ندارد. به عنوان مثال شهرهایی که در این ایام دچار سیل شده بودند به همین خاطر دچار آبگرفتگی شدند. آب هایی که ناشی از طغیان رودخانه یا شدت بارندگی بود وقتی وارد شهرها و روستاها می شد راهی برای خروج نداشت و حتما باید از طریق مختلف مانند انفجارهای مختلف یا پمپ های قوی این آب را به سمت دیگری سر می دادند تا آب ماندگی رفع شود.

وی ادامه داد:  اما گاهی مسیر برای خروج آب وجود دارد ولی ممکن است هر چند سال یکبار و در مقطعی بارش های شدیدی صورت بگیرد.

ملکی اضافه کرد: این کانال ها و مسیل ها به نسبت خروجی و ورودی آب طی سالیان گذشته تعبیه می شود اما زمانی به دلیل تغییرات جوی در مقطعی ممکن است این بارش ها خیلی شدید شود و ورودی و خروجی آب با یکدیگر متناسب نباشد. مثلا وقتی در دقیقه ای مقداری آب معین وارد می شود به همان نسبت باید خارج شود و برنامه ریزی ها طبق این داده ها انجام می شود  اما گاهی به دلیل شدت بی سابقه باران این مقدار در هنگام بارش  سطح معابر جمع می شود ولی هنگامی که بارش متوقف شد این مقدار باید کاهش بیابد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تاکید کرد: بارش اخیر، گرفتگی هایی در مسیرها و جوی ها ایجاد نکرد که ناچار شویم با پمپ این آب را خارج کرد.

ملکی با اشاره به نگرانی هایی که در پس وقوع بارش در شهر تهران  با توجه به  وقوع سیل در شهرهای دیگر و نگرانی برای سیلابی شدن تهران از سوی مردم ایجاد می شود ، اذعان کرد: در چند مدت گذشته نگرانی هایی وجود داشت که البته این نگرانی ها خوب است. اگر نگرانی به خصوص در میان مسئولین وجود داشته باشد آن ها به فکر می افتند و کانال ها مسیل ها را لای روبی و پاکسازی می کنند و ضایعاتی که حاصل چند ماه است را جمع آوری می کنند تا زمانی که آب زیادی وارد شود به همان نسبت بتواند خارج شود.

وی گفت: در چند مدت گذشته به خاطر باران هایی  که اتفاق افتاده بود در برخی مسیل ها آب تا لبه کانال آمده بود و تصور می شد ممکن است این آب سر ریز شود اما خوشبختانه به دلیل اینکه تمهیداتی از چندین ماه گذشته اندیشیده شده بود  گرفتگی وجود نداشت و هیچ مسدودیتی نداشتیم و آب ها جاری شد و  به تدریج کاهش یافت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد:  اگر نگرانی  پیش از  وقوع رخداد وجود داشته باشد به فکر آن هستیم که فصل پر بارشی داریم و زیر ساخت ها را باید آماده کنیم و چنانچه نگرانی نداشته باشیم ممکن است شاهد بحران هایی باشیم. بنابراین معتقدم این نگرانی ها خوب است.

ملکی با اشاره به اقداماتی که در شهرداری تهران برای مقابله با آب ماندگی  در سطح معابر صورت گرفته افزود:  پیش از سال نو در معاونت خدمات شهری تهران  لای روبی نهرها و جوی ها  و مسیل ها صورت گرفت  و خیالمان راحت بود که اتفاقی مشابه آن چه در سایر نقاط کشور اتفاق افتاده در تهران نخواهد افتاد.

وی در پایان گفت: گرچه مشکلاتی را طی ماه گذشته شاهد بودیم اما معتقدم اقدامات صورت گرفته برای مقابله با سیل و یا آب ماندگی درس خوبی برای ما است؛ باید بپذیریم شرایط اقلیمی کشور ما ممکن است تغییر داشته باشد و لازم است آمادگی لازم را همان گونه که برای خشکسالی داریم برای تر سالی نیز داشته باشیم  تا مردم هم در مضیقه و نگرانی نباشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز