عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مجلس اسلامی:

رهبری تاکید کردند امر به معروف و نهی از منکر به جوراب زنان گیر دادن نیست/ تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۵:۴۰:۱۸
کد خبر: ۸۳۷۱۵۸
رهبری تاکید کردند امر به معروف و نهی از منکر  به جوراب زنان گیر دادن نیست/ تشکیل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر
محمداسماعیل سعیدی گفت: امر به معروف یعنی هر آن چیزی که به صلاح مردم و جامعه است که دامنه بسیار وسیعی دارد اما برداشت‌ها و تلقی‌ها از این معروفات و منکرات محدود به مباحث خیلی سطحی مثل نوع پوشش خانم‌ها و آقایان یا نحوه رفتارهای اجتماعی جوانان محدود شده است اما حقیقت این نیست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سال‌هاست برای ترویج حجاب از روش برخورد قهری و نگاه صرف به قانون استفاده شده است؛ روشی که در تمام این سال‌ها نتیجه مثبتی را در برنداشته است. از آنجا که ترویج حجاب از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است به نظر می‌رسد بهترین روش برای رسیدن به مقصود، بهره گرفتن از روش‌های فرهنگی است.

درست است که رعایت حجاب در قانون کشور ایران ذکر شده ولی ترویج آن با برخورد قضایی و پلیسی و تاکیدات ضربتی و قهری بی حاصل است و نتیجه معکوس می‌دهد.

درخصوص اینکه چرا برای رسیدن به نتیجه مناسب در تمام این سال‌ها در بخش فرهنگی تلاش چندانی نشده است و آیا اینگونه برخوردهای تند و تیز می‌تواند در زمان حال به افزایش حجاب به‌خصوص در نسل جوان  برسد یا خیر با محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 عضو کمیسیون فرهنگی  شورای اسلامی مجلس اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر فقط بر عهده قوه قضائیه نیست و تکالیف مختلفی را بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته که چون حضور دیگر ارگان‌ها در این امر کمرنگ است؛ حضور قوه قضائیه پررنگ دیده می‌شود گفت: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر هر سازمان وظیفه خاص خودش را دارد، قانون امر به معروف و نهی از منکر تکالیف دستگاه‌ها و سازمان‌ها را روشن کرده و هر کدام  تکالیف خاصی دارند.

محمداسماعیل سعیدی در ادامه خبر داد: ستادی به نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر  پیش بینی کرده‌ایم که وظایف این ستاد متشکل از دستگاه‌های مختلف و وزارتخانه‌های مختلف است و همه اعضا در ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر به گفتگو می‌نشینند تا بهترین راه حل برای امر به معروف و نهی از منکر را اتخاذ کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه آنچه از نهی از منکر در جامعه تلقی می‌شود ناقص است افزود: مباحثی که در جامعه به شکل امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود درست نیست، امر به معروف یعنی هر آن چیزی که به صلاح مردم و جامعه است که دامنه بسیار وسیعی دارد اما برداشت‌ها و تلقی‌ها از این معروفات و منکرات محدود به مباحث خیلی سطحی مثل نوع پوشش خانم‌ها و آقایان یا نحوه رفتارهای اجتماعی جوانان محدود شده است اما حقیقت  این نیست؛ ریختن زباله در پیاده‌رو و معابر شهر یا تصمیم اشتباه یا رفتار غلط یک مسئول عالی رتبه، عبور از چراغ قرمز یا عدم رعایت حقوق شهروندی هم نهی از منکر محسوب می‌شود.

سعیدی در رابطه نحوه برخورد فعلی با اجرای امر به معروف در جامعه نیز ابراز داشت: معروف در جامعه یعنی در اصل کلیه رفتارها و هنجارهایی که منافع و حق و حقوق مردم در آن رعایت می‌شود، اما ما امر به معروف و نهی از منکر را محدود کرده‌ایم.

وی با اشاره به سخن رهبری در ده سال گذشته یادآور شد: حدود ده سال پیش، مقام معظم رهبری گفتند: «من گفتم امر به معروف و شما رفتید به جوراب خانم‌ها گیر دادید!» در اصل موضوع امر به معروف و نهی  از منکر تنها  این موارد پوششی را در نمی‌گیرد و بسیار فراتر از این مسائل سطحی است. امر به معروف و نهی از منکر احتیاج به فرهنگ‌سازی و آموزش از دوران مهد کودک و ابتدایی دارد تا نظم عمومی جامعه و رعایت حقوق یکدیگر را به کودکان آموزش دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تسریع کرد: در اصل رفتارهای اجتماعی و نظم عمومی جامعه هم به معروف و نهی از منکر است که در جامعه ما بسیار فراموش شده و این فراموش شدن منجر به اتفاقات اجتماعی بسیاری می‌شود.

سعیدی در پایان اشاره کرد: نمی‌توانیم توقع داشته باشیم نیروهای پلیس به وظایف خود عمل نکنند زیرا در آن صورت هم برخی افراد منتقد کوتاهی پلیس در انجام وظایفش می‌شوند. به‌نظر من بهتر است به‌جای اینکه به نیروهای پلیس خرده بگیریم، مسئله را ریشه‌یابی کنیم و با روش درست سراغ امر به معروف و نهی از منکر برویم که ایجاد دافعه و دوری از تدین و دینداری نکند.

نظر شما
پرونده ویژه