وزیر کشور در نشست بررسی روند بازسازی مناطق آسیب زده خبر داد:

تاکید مقام معظم رهبری بر بازسازی سریع مناطق سیل زده/ بکارگیری از پیمانکاران استانی در ساخت مناطق تخریب شده / به روز رسانی هفتگی روند بازسازی استان های سیل زده برروی سایت / پرداخت پول برای ساخت خانه موقت

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۱۵:۳۵:۰۳
کد خبر: ۸۳۷۶۱۱
تاکید مقام معظم رهبری بر بازسازی سریع مناطق سیل زده/ بکارگیری از پیمانکاران استانی در ساخت مناطق تخریب شده /  به روز رسانی هفتگی روند بازسازی استان های سیل زده برروی سایت / پرداخت پول برای ساخت خانه موقت
جلسه بررسی روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل در وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جلسه بررسی روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل با حضور وزیر کشور و استانداران ۱۶ استان معین در سالن پیامبر اعظم واقع در ساختمان اصلی وزارت کشور برگزار شد.

در این نشست عبدالرضا رحمانی فضلی به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا خبر داد: مقام معظم رهبری در مراحل مختلف تاکید بسیار زیادی بر بازسازی مناطق سیل زده داشتند و دیروز هم در جلسه ای که در دفتر ایشان برگزار شد باز هم بر این موضوع تاکید شد که ما به سرعت این کار را انجام دهیم و دولت هم تمهیدات لازم را اندیشیده است و مصوباتی که از دولت می‌خواستیم و تامین مالی که دولت می بایست انجام دهد، همه در مسیر بسیار خوبی است.

وی افزود: ما درخواست مقام معظم رهبری را جامه عمل می پوشانیم و سعی می‌کنیم هرچه زودتر کارها را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

رحمانی فضلی در ادامه با تاکید بر اینکه کار بازسازی مناطق سیل زده باید بین استان ها و دستگاه هایی که اعلام آمادگی کردند توزیع شود؛ گفت: زمانبندی این بازسازی ها و بعد از آن نظارت بر عملکرد دستگاه ها در بازسازی مناطق سیل زده بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. 

وی در خصوص اهمیت انتخاب نیروهای محلی برای بازسازی مناطق سیل زده کشور تصریح کرد: ما باید از پیمانکاران استانی که در محل هستند بیشتر استفاده کنیم و همچنین استان ها باید همه امکانات خود را بسیج کرده و به کار گیرند. 

وزیر کشور گفت: برای بازسازی مناطق سیل زده کشور تقسیم کار می کنیم و هر منطقه را به یک استان با ضوابطی که آقای تابش مشخص می کنند می سپاریم. و در نهایت، مسئول نهایی این بازسازی مناطق با استاندار استانی است که وظیفه بازسازی را بر عهده گرفته است. 

​رحمانی فضلی در ادامه در تشریح اهمیت شفافیت در پروژه های بازسازی مناطق سیل زده کشور گفت: خواهش من این است که نتیجه بررسی های صورت گرفته روی سایت قرار گیرد تا جزئیات خرابی های هر استان به نمایش مردم گذاشته شود و بصورت هفتگی نیز گزارش هایی که مسئولین بازسازی مناطق در هر استان دارند به روز شود.

وی ادامه داد: همه ارگان هایی که در حال کار هستند باید هفتگی گزارش دهند. ما برای هر دستگاهی که کار می کند در سایت باکس باز می کنیم که گزارش های عملکرد این دستگاه در آن باکس تجمیع شود.

وزیر کشور در ادامه گفت: خداروشکر همه کمیته ها در تهران فعال اند و کمیته ساخت و ساز و برآورد و بهداشت و اجتماعی فعال است.

وی همچنین درباره مشارکت های مردمی در ساخت و ساز مناطق سیل زده گفت: باید نحوه مشارکت مشخص باشد و در سایت ها هم اعلام شود.  برای مشارکت درخواست زیاد است باید منظم شود. 

وزیر کشور تاکید کرد: باید تلاش شود که خسارت ها واقع بینانه باشد و بزرگنمایی نشود. شرایط کشور برای اینکه در این خصوص بزرگنمایی شود مناسب نیست. 

وی ادامه داد: وظیفه برآورد خسارت ها به عهده کارشناسان است؛ در صورتی که استانداران درباره میزان خسارت مناطق سیل زده استان خود بزرگنمایی کنند ما در اقدامات بعدی خود دچار مشکل می شویم. اگرچه همه برآوردها بر عهده استانداران است، با این حال در تهران این برآوردها ارزیابی می شود و اگر بزرگنمایی شده باشد موجب دلخوری می شود. 

وزیر کشور در ادامه همچنین در خصوص مسکن موقتی که در اختیار سیل زدگان باید قرار گیرد تصریح کرد: برای مسکن موقت ما کانکس را توصیه نمی کنیم چون هم هزینه بالایی دارد هم شرایط سختی دارد. تصمیم ما در ابتدا این بود که سیل زدگان را تشویق به اجاره خانه کنیم که گفته شد برخی روستاها خانه اجاره ای ندارند. در این باره آقای تابش گفته اند که باید مبلغی اولیه به خانواده ها داده شود که در کنار خانه خود حداقل خانه ای برای مسکن موقت بسازند. 

نظر شما