دام‌ها لاله واژگون را تهدید می‌کنند

۱۳۹۸/۰۲/۰۷ - ۱۰:۵۶:۲۲
کد خبر: ۸۳۸۷۸۸
دام‌ها لاله واژگون را تهدید می‌کنند
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه چرای دام و خصوصاً بزها را یکی از عوامل اصلی تهدید لاله واژگون دانست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا ، آذر ولی‌زاده با اشاره به نزدیک شدن ایام گل‌دهی لاله واژگون، اظهار کرد: لاله واژگون از گونه‌های منحصر به فرد کشور و از راسته سوسن‌ سانان است که عمدتاً در منطقه زاگرس می‌روید.

وی با بیان اینکه این گیاه در فصل بهار به گلدهی می‌رسد، ادامه داد: گلدهی لاله واژگون معمولاً ارتباط مستقیمی با دمای هوا دارد و گلدهی در زمانی که به فصل گرما نزدیک می‌شویم، افزایش می‌یابد.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گفت : لاله واژگون معمولاً به رنگ نارنجی مایل به قرمز یا زرد مشاهده می‌شود و از گیاهان خودرو است که بیشتر در نواحی سنگلاخی می‌روید.

ولی‌زاده کرمانشاه را یکی از زیستگاه‌های اصلی لاله واژگون دانست و خاطرنشان کرد: این گونه گیاهی در دامنه‌های شاهو در منطقه اورامانات، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بیستون و همچنین منطقه امروله و دالاخانی مشاهده می‌شود.

وی از قدمت قابل توجه گونه لاله واژگون هم یاد کرد و افزود: نقش لاله واژگون را حتی می‌توان در بناهای ساسانی در تاقبستان نیز دید.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه درباره تهدیدهایی که متوجه لاله واژگون است نیز عنوان کرد: آسیب به غده این گیاه می‌تواند مانع رویش مجدد آن شود و از همین رو توصیه می‌شود افراد از چیدن این گیاه خودداری کنند.

ولی‌زاده اظهار کرد: اگر افراد علاقمند هستند لاله واژگون را در منزل خود کشت دهند، بهتر است از نوع گلخانه‌ای این گیاه استفاده کنند و به نوع وحشی آن آسیب نزند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در مناطق تحت نظارت محیط زیست اجازه چیدن این گیاه داده نمی‌شود، عنوان کرد: اگر خرید و فروش لاله وازگون در بازار انجام شود، معمولاً از مناطق خارج از تحت مدیریت محیط زیست چیده شده است.

وی چرای بی‌رویه دام را نیز از موارد آسیب رسان به لاله واژگون اعلام کرد و افزود: از بین دام‌ها نیز بزها چون ساقه و ریشه گیاه را هم می‌خورند آسیب بیشتری به لاله واژگون می‌زنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز