احمد مسجدجامعی در گفتگو با برنا مطرح کرد؛

هیچ کسی تنهایی به بهشت نمی‌رود/ دست‌مان را در جیب مردم نکنیم/ نماینده مردم برای اداره شهرداری نیستیم بلکه نماینده مردم برای اداره شهر هستیم

۱۳۹۸/۰۲/۰۸ - ۱۸:۰۴:۱۱
کد خبر: ۸۳۸۸۱۷
هیچ کسی تنهایی به بهشت نمی‌رود/ دست‌مان را در جیب مردم نکنیم/ نماینده  مردم برای اداره شهرداری نیستیم بلکه نماینده مردم برای اداره شهر هستیم
عضو سه دوره شورای شهر تهران گفت: وظیفه ما اداره شهر و دفاع از حقوق شهروندان است و دفاع از حقوق شهرداری نیست. باید سعی کنیم در این راستا حرکت کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جامعه ایرانی این روزها درگیر مشکلاتی است که تنها با همراهی و همدلی مسئولان و مردم در کنار هم می توان از موانع عبور کرد.

مردم جامعه‌ای همراه مسئولان خود خواهد بود و در روزهای خوش و ناخوش همدلی را کنار نمی‌گذارد که بر این باور باشد که مسئولان آرامش، رفاه، آزادی، شادی و زندگی خوب و سلامت را برای آنها خواستار هستند. جامعه‌ای که شفافیت در عملکرد مسئولان را باور داشته باشد بدون هیچ گلایه‌ای برای عبور از بحران‌ها، پشت مسئولانش خواهد بود.

اولین فضایی که مردمان یک کشور بعد از خروج از خانه با آن مواجه می‌شوند، محیط شهر و روستای خود است و همین، اهمیت نوع فعالیت مدیران شهری را پررنگ می‌کند. هر چقدر مدیریت شهری مناسب‌تر باشد، باور مردم نسبت به توجه مسئولان به شکل زندگی و سلامت و آرامش آنها پررنگ‌تر می‌شود.

 احمد مسجد جامعی، عضو سه دوره شورای شهر تهران که در زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی وزارت فرهنگ و ارشاد را نیز برعهده داشت، در گفتگو با خبرنگار شهری برنا از وضعیت مدیریت شهری تهران به عنوان پایتخت ایران، نوع عملکرد مدیران و آنچه نخبگان  و مردم خواهان هستند و وظیفه مسئولان در قبال آنان در این روزهای سخت چیست؟ گفت.

رئیس کمیته‌ فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید آلام مردم را بهبود ببخشیم بر لزوم توجه به مطالبات فرهنگی مردم تاکید کرد.

وی همچنین شفافیت را راه برون رفت از شرایط حاضر دانست و تاکید کرد: شورائیان نماینده مردم هستند نه نمایندگان شهرداری که در این زمینه همدلی همه ارگان‌ها را برای حل  معضلات مهم خواهد بود چراکه معتقد است هیچ‌کس به تنهایی بهشت نمی‌رود.

در جهت کاهش آلام مردم قدم برداریم

احمد مسجدجامعی با بیان اینکه باید به شهر و مردم در فضای این شهر توجه شود و رویکرد درست‌تر این است که به آلام مردم فکر کنیم و در جهت کاهش آلام قدم برداریم گفت: خودمان را متولی شهرداری می‌دانیم و نگران بدهی‌ها، افزایش پرسنل و... هستیم در صورتی که باید از نگاه سازمانی فاصله بگیریم چراکه ما نماینده مردم هستیم نه نماینده شهرداری و نگاه‌های سازمانی به این دیدگاه لطمه می‌زند.

رئیس کمیته‌ فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موضوع تهران گردی‌ها گفت: با تهرانگردی‌ها  سعی کردم روایت مستقیم از شهر داشته باشم. روایت‌های یکطرفه نمی‌تواند ما را با دردها و درمان‌ها نزدیک کند. معتقدم ما  نماینده مردم هستیم و باید به مردم فکر کنیم و تا از نزدیک با خواست‌هایشان مواجه نشویم نمی‌توانیم کاری برای مردم به شکل صحیح انجام دهیم.

دستمان را در جیب مردم نکنیم

عضو سه دوره شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به شخصه خط‌مشی بنده در شورا در تمام این سال‌ها این بوده که از آلام مردم بکاهیم و فکر نکنیم وظیفه ما  اداره شهرداری است بیان داشت: وظیفه ما اداره شهر و دفاع از حقوق شهروندان است و دفاع از حقوق شهرداری نیست. باید سعی کنیم در این راستا حرکت کنیم. گفته می‌شود هزینه خدمات در تهران بالاست. این نکته را قبول دارم. برای پاسخگویی به مسائل شهری شاید بهترین راه این باشد که از این هزینه بکاهیم.

مسجدجامعی افزود: معتقدم چنان چه زیر ساخت‌های مناسبی در شهر ایجاد کنیم اتفاق خوبی رخ خواهد داد. در این زمینه پیشنهادی در شورا مطرح شده که در هر منطقه تهران راسته‌های فرهنگی اجتماعی ایجاد شود تا اولویت به شهر انسان محور و با روحیه با هم بودن بدهیم.

رئیس کمیته‌ فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با وضعیت مدیریت شهری در دوره حاضر بیان کرد: در این که شرایط دشوار است تردید نداریم، خواسته و ناخواسته در موقعیتی هستیم که هر روز شاهد نوسان قیمت‌ها و کاهش خدمات هستیم اما بحثی که مطرح است این است که چرا با وجود اینکه کیفیت یا کمیت خدمات شهری افزایش پیدا نمی کند، قیمت خدمات را افزایش می‌دهیم؟

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد نسبت به اصلاح مسائل شهری ناامیدی هستید، بیان کرد: شهر منهای مردم شکل نمی‌گیرد و با مردم ساخته می‌شود. خود به خود باید به امید دادن مردم و حل مسائل‌شان فکر کنیم. اداره شهر در رفاقت با سایر دستگاه‌هاست نه در رقابت با سایر دستگاه‌ها شکل درستی می‌گیرد؛ بدین ترتیب باید از ظرفیت سایر  دستگاه‌هایی که در شهر نفوذ دارند استفاده کنیم. لازمه یک شهر مناسب همراهی و هم هدفی تمام دستگاه‌ها در رسیدن به هدف است.

مسجدجامعی با بیان اینکه در مدیریت شهری نباید به بیراهه کشیده شویم گفت: عملکردهای شورا این تصور را منتقل می‌کند که انگار متولی شهرداری هستیم و همه فشارمان این است که شهرداری را اداره کنیم در صورتی که نمی‌دانیم اداره کردن شهرداری مشکل برای شهروندان ایجاد می‌کند زیرا آنها را فراموش می‌کنیم.

وی بیان کرد: شرایط اداره شهر به سمت ناصحیح کشیده شده است. نباید دست‌مان را در جیب مردم کنیم؛ باید راه‌هایی پیدا کنیم که شهر با هزینه کمتر اداره شود.

شفافیت مانع پیدایش سلطان‌های سکه و ارز و کاغذ خواهد شد

 مسجدجامعی که سال‌ها پیش وزیر ارشاد بود و اکنون هم ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران را برعهده دارد در پاسخ به این سوال که مطالبه اصلی مردم در بعد فرهنگی چه مسائلی است؟ گفت: خواست مردم به چند بخش تقسیم می‌شود؛ خواست نخبگان جامعه آزادی است و دوست دارند تحلیل‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌ها در یک فضایی باشد که مجبور به حذف و ممیزی نشوند که خواست درستی است و در قانون اساسی‌مان به این نکته توجه داریم که آزادی همتراز با تمامیت ارضی دانسته می‌شود. اگر آزادی وجود داشته باشد بسیاری از فسادهایی که شاهدش هستیم دیگر مشاهده نمی‌شوند. آزادی منجر به شفافیت می‌شود و شفافیت مانع پیدایش سلطان‌های سکه و ارز و کاغذ و... خواهد شد.

عضو سه دوره شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه آزادی مسئله مهمی است که درخواست اصلی نخبگان کشور است، در خصوص خواست‌های مردم عادی از فضای فرهنگی بیان داشت: مردم مطالبات دیگری در خصوص امر فرهنگ دارند در این روزهای که جامعه با مشکلات متعددی مواجه است باید به خواست مردم در خصوص ایجاد فضاهای فرهنگی و شاد توجه شود. رسانه‌ها نیز باید در این امر کمک‌رسان باشند. نباید به شکلی خبررسانی شود که این تصور ایجاد شود فساد همه ارگان‌ها و سازمان‌ها را فرا گرفته و آنقدر فساد زیاد است که می‌تواند در همه جا نفوذ داشته باشد؛ این روش اطلاع رسانی تنها بی اعتمادی نسبت به کل حاکمیت به وجود می‌آورد و مردم را نیز ناامیدتر می‌کند و حاصلی ندارد. مسئولان، مدیران، رسانه‌ها و ... باید ساختاری به مسائل فکر کنند تا با مسیر نادرست رفتن مشکلات را افزایش ندهند.

 مسجدجامعی با تاکید بر اینکه در حال حاضر آنچه خیلی نگران کننده است وضعیت بیکاری است که جنبه اقتصادی در آن غالب می‌شود افزود:  وضعیت نابسامانی‌های اجتماعی که در قالب اعتیاد، تکدی‌گری ظهور و بروز دارد نتیجه بیکاری است. افزایش قیمت‌ها به افزایش تورم منجر خواهد شد. در این شرایط صداقت می‌تواند موثر و راهگشا باشد.

 رقابت و دور زدن و جا گذاشتن  باید از بین برود

مسجدجامعی با اشاره به بلاتکلیفی‌ها در حوزه مدیریت شهری چنین ادامه داد: دچار بلاتکلیفی مدیریتی شده‌ایم. پشت سر هم تغییر کردن شهردار در مدت کوتاه یک‌سال و استعفاهای پیاپی آسیب‌هایی به شهر زده است که باید در ثبات مدیریتی که به تازگی شکل گرفته به سرعت به آسیب‌ها توجه کنیم و به شرایط بهبود ببخشیم.

عضو کمیته‌ فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وضعیت موجود گفت: باید ببینیم در چه شرایطی هستیم. چرا در این شرایط هستیم. چه راه‌هایی وجود دارد. دچار بزرگ کردن مسائل کوچک شده‌ایم و از مسائل مهم با این روش عقب افتاده‌ایم.

مسجدجامعی تاکید کرد: مشکلات در کشور روز به روز افزایش می‌یابند در این شرایط دور شدن از شفافیت خطرناک است. عدم شفافیت اعتماد جامعه را سلب می‌کند. باید مشکلات را بگوییم و منشا و راهکار برایش ارائه بدهیم؛ الان وقت آن است که هر چند تلخ ولی ابعاد واقعی مشکلات را بیان کنیم تا هم همراهی مردم را بیابیم و هم با شفاف گویی راهکارهایی به سویمان روان شود.

عضو سه دوره شورای شهر تهران با ارائه پیشنهاداتی بیان کرد: باید احساس شود مجموعه نظام همدلانه مسائل را پیگیری می‌کنند. دیگر زمان رقابت و دور زدن و جا گذاشتن نیست و نباید باشد. همه ما سوار یک کشتی هستیم؛ هیچ‌کس تنهایی نمی‌تواند این کشتی را به ساحل نجات برساند؛ اگر کنار هم قرار بگیریم همه با هم می‌توانیم رستگار شویم. هیچ‌کس به تنهایی بهشت نمی‌رود و نکته‌ای است که اگر توجه کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در شرایط بحرانی باید کنار مردم باشیم. در این روزها همه باید در کنار هم باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز