نشست هم اندیشی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شد؛

مراکز مشاوره با ۵ جلسه رایگان/ انجام ۴۵۵ هزار و ۵۷۲ ازدواج و ۱۳۸ هزار و ۱۹۰ طلاق در یکسال گذشته/ الزام ایجاد بانک اطلاعاتی از صاحب نظران حوزه‌های تخصصی ازدواج و خانواده

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۱۳:۳۱:۴۳
کد خبر: ۸۴۰۸۴۰
مراکز مشاوره با ۵ جلسه رایگان/ انجام ۴۵۵ هزار و ۵۷۲  ازدواج و ۱۳۸ هزار و ۱۹۰  طلاق در یکسال گذشته/ الزام ایجاد بانک اطلاعاتی از صاحب نظران حوزه‌های تخصصی ازدواج و خانواده
مدیر کل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی از صاحب نظران در حوزه های تخصصی ازدواج و خانواده؛ روانشناسان و مشاوران باتجربه و متخصص گفت: با ایجاد این بانک می توانیم افراد خبره و صاحب نظر را برای حضور در برنامه های تخصصی رادیو و تلویزیون ؛ گفتگوهای رسانه اى شناسایى و معرفى کنیم تا عموم مردم بتوانند از خدمات مشاوره بهرمند شوند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ،  اعظم کریمی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در نشست هم اندیشی با مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده داراى مجوز از وزارت ورزش و جوانان که امروز در ساختمان جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد, گفت: در آغاز سال جدید در نظر داریم نقطه نظرات و مسائلی که مدیران مراکز مشاوره طی سال هاى فعالیت حرفه اى تجربه کرده اند بشنویم و از این نقطه نظرات در برنامه ریزی ها و سیاستگزارى هاى حوزه معاونت امور جوانان و به صورت تخصصی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی بهره ببریم.

وی ادامه داد: از ابتدای فعالیتم در این دفتر دیدار با مدیران مراکز را در برنامه کاری خود قرار دادم که خدا را شکر عموما مراکز پررونقی بودند هر چند که حرف ها,نکات و مسائل زیادی داشته و دارند و امروز برای گفتن همین نکات در کنار هم هستیم.

کریمی با بیان این که دغدغه های مراکز مشاوره در تمام کشور دغدغه های مشترکی است, افزود: نظرات کارشناسی مدیران مراکز را می پذیریم و موضوعاتی که در راستای ماموریت این دفتر باشد را حتما تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

وی به ارائه آماری از عملکرد دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در سال 97 پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران متولی اصلی برگزاری دوره های آموزشی قبل از ازدواج وزارت ورزش و جوانان شناخته شد و در برگزاری دوره های حین و بعد از ازدواج نیز به عنوان دستگاه همکار معرفی شده است.

کریمی ادامه داد: بنا بر اعلام ثبت احوال در 9 ماه اول سال گذشته 455 هزار و 572 واقعه ازدواج و 138 هزار و 190 واقعه طلاق در کشور رقم خورده است. میانگین سن ازدواج زوج 29 و زوجه 24 سال و میانگین سن طلاق زوج نزدیک 37 و زوجه 32 سال بوده است.

وی با بیان اینکه حدود هشت هزار کارگاه آموزشی قبل از ازدواج و آموزش مهارتهای  زندگی در کشور برگزار شد افزود: 204 هزار جوان از خدمات این مراکز استفاده کرده اند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان همچنین به موضوع تاسیس مراکز مشاوره ازدواج و خانواده توسط وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و افزود: سازمان ملی جوانان سابق اولین نهادی بود که این مراکز را راه اندازی کرد و در دوره اخیر وزارت ورزش و جوانان نیز این راه را مجددا ادامه داد و الان مراکز مشاوره ازدواج و خانواده مجوز خود را با تایید سازمان نظام مشاوره از وزارت ورزش و جوانان دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه 182 مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در کشور فعال هستند افزود: 81 مرکز در تهران فعال هستند و 65 مرکز در آستانه دریافت مجوز و 150 مرکز در مرحله مصاحبه تخصصی هستند ضمن اینکه علاقه مندان زیادی برای ورود به این حوزه وجود دارند.

در بررسی امار مراکز مشاوره داری مجوز از وزارت ورزش و جوانان مشخص شده است که بیش از 113 هزار نفر به این مراکز مراجه کرده اند که از این تعداد بیش از 88 هزار نفر زیر 35 سال هستند که نشان می دهد جوانان بیشتر از این مراکز استفاده کرده اند. همچنین 41 هزار 549 نفر مراجعین را آقایان و 71 هزار و 748 نفر را بانوان تشکیل می دهند. وضعیت مراجعان بر حسب تاهل نیز نشان می دهد که بیشتر مراجعان را مجردین (66 هزر 160 نفر ) تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: با توجه به عدم توان مالی برخی از افراد جامعه هدف طرح مشاوره رایگان را اجرا کردیم و برای 113 مرکز در کشور اعتباری در این خصوص در نظر گرفتیم که تا 5 جلسه مشاوره رایگان به افراد نیازمند ارائه کنند.

کریمی همچنین به برگزاری دوره تربیت مربی اشاره کرد و افزود: 4هزار و 479 نفر از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط از این دوره ها استفاده کردند. همچنین از طریق صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی به برخی مراکز مشاوره که اشتغالزایی داشتند ارائه کردیم.

در ادامه این نشست، مدیران مراکز مشاوره ازدواج و خانواده مسائل، مشکلات, پیشنهادات و نقدهای خود را مطرح کردند که آگاه سازی مردم از ارائه خدمات مراکز مشاوره، بیمه خدمات مشاوره، آموزش های پایه، فرهنگ سازی مشاوره، ثبات سیاستگذاری ها، تبلیغات رسانه ای و شهری مراکز مشاوره، بهرگیری مثبت از شبکه های مجازی و معافیت مالیاتی خدمات مشاوره ازدواج و خانواده از عمده مسائل مطرح شده بود.

کریمی پس از استماع نظرات مدیران مراکز مشاره گفت: سعی خواهیم کرد برای معرفی مراکز مشاوره و خدمات آنها در شهر تهران با بهره گیری از ظرفیت سایر نهادها در مناطق آسیب پذیر و نیازمند خدمات ویژه حمایتی را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: با همکاری خوب و مثبتی که بین ما و سازمان نظام مشاوره وجود دارد در خصوص تسهیل اخذ مجوز مراکز گام بر می داریم.

کریمی با تاکید بر ایجاد بانک اطلاعاتی از صاحب نظران در حوزه های تخصصی ازدواج و خانواده گفت: با ایجاد این بانک می توانیم افراد خبره و صاحب نظر را برای حضور در برنامه های تخصصی رادیو و تلویزیون  و سایر رسانه ها معرفى کنیم تا عموم مردم بتوانند از خدمات مشاوره بهرمند شوند.

وی در خصوص موضوع معافیت مالیاتی مراکز نیز گفت: این موضوع را همراه و همگام با سازمان نظام مشاوره پیگیری می کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با تاکید بر اهمیت فضای مجازی گفت: مدیران مراکز مشاوره نباید از این فضا غافل شوند و در این خصوص ما می توانیم زمینه را برای حضور و انتشار پیام های متنی، صوتی و تصویری مراکز مهیا کنیم و مراکز مشاوره هم باید در تامین محتوای آن تلاش جدی داشته باشند.

اعظم کریمی در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیری از مدیران مراکز مشاوره ازدواج و خانواده قدردانی کرد.

نظر شما