با همکاری معاونت زنان و خانواده، وزارت کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی؛

رونمایی از طرح توسعه ملی مشاغل خانگی

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۰:۳۸:۲۸
کد خبر: ۸۴۱۶۷۱
رونمایی از طرح توسعه ملی مشاغل خانگی
مراسم رونمایی از طرح توسعه مشاغل خانگی با همکاری معاونت زنان و خانواده، وزارت کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ مهناز امام دادی؛ دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در توضیح این طرح گفت: الگوی مشاغل خانگی از سال ۸۹ شکلی رسمی به خود گرفت و بعد از ۶ سال که در چهارچوب قانون فعالیت هایی صورت گرفت ارزیابی هایی انجام شد که سبب شد در فرآیند ساماندهی مشاغل خانگی وارد شویم و این امر به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تبدیل شد.

وی در تشریح طرح توسعه مشاغل خانگی افزود: در این طرح توسعه رشته های نوین، پایداری مشاغل، توسعه فعالیت های شبکه ای، کاهش وابستگی زیاد مشاغل خانگی به تسهیلات، اتصال به بازار، هدفمندی حمایت ها، تنوع شیوه های آموزشی، توجه به مزیت های نسبی و رقابتی و مشاوره ای در دستور کار قرار دارد.

امام دادی خاطر نشان کرد: بسیاری از مشاغل خانگی به دلیل درآمدشان مشمول مالیات نمی شوند و برخی از حقوق قانونی خود آشنا نیستند که در دوره های اموزشی این مسائل طرح خواهد شد.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بیان کرد: مراحل اجرای طرح توسعه شامل شناسایی مزیت ها و فرصت ها، توانمندسازی متقاضیان، اتصال به بازار و توسعه و پایدار سازی کسب و کار  است.

وی اضافه کرد:الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در ۹ استان به شکل پایلوت انجام شد که از آن جمله استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری، لرستان، کردستان و ایلام اشاره کرد.

امام دادی با تاکید به هدف اصلی طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: اهداف این طرح شامل میزان مشارکت افراد پشتیبان، تعداد افراد متصل شده به پشتیبان ها، تعداد کل متقاضیانی که به مرحله تولید رسیده و به بازار وصل شده اند و تعداد مشاغلی که پایدار هستند، بوده است.

وی تصریح کرد: طرح توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی با هدف ایجاد اشتغال برای ۶۰۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در ۲۴ استان صورت گرفته است.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی عنوان کرد: این طرح با مشارکت معاونت امور زنان به عنوان کارفرما، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان ناظر ک جهاد دانشگاهی به عنوان مجری اجرا خواهد شد که ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است.

در ادامه محمد صادق بیرجندی؛ معاون جهاد دانشگاهی با اشاره به اهداف این طرح و چگونگی فعالیت و همکاری جهاد اظهار کرد: اهداف کیفی این طرح شامل خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد، اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه های پیشرو از آن جمله است.

وی در خصوص اهداف کمی این طرح گفت: ایجاد اشتغال ب از زنان سرپرست خانوار در ۲۳ استان کشور و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد مناطق از جمله اهداف کمی است.

 

نظر شما