در جلسه رونمایی از طرح توسعه ملی مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار مطرح شد ؛

ابتکار: سهم زنان سرپرست خانوار را به رسمیت بشناسیم/شریعتمداری: اولیت حمایت از مشاغل خانگی به مناطق سیل زده اختصاص می‌یابد

۱۳۹۸/۰۲/۱۴ - ۱۱:۱۴:۲۳
کد خبر: ۸۴۱۷۰۸
ابتکار: سهم زنان سرپرست خانوار را به رسمیت بشناسیم/شریعتمداری: اولیت حمایت از مشاغل خانگی به مناطق سیل زده اختصاص می‌یابد
طرح توسعه ملی مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانهواده و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعتبار 3 میلیارد تومان کلید خورد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، محمد شریعتمداری در جریان رونمایی از طرح توسعه ملی مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار گفت: در برنامه ششم توسعه سعی در جذب سرمایه‌گذار داشتیم تا به این ترتیب به رشد 8 درصدی اقتصادی برسیم و از آن طریق بتوانیم 8 دهم درصد از میزان بیکاری کشور بکاهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حوزه سیاست خارجه افزود: بعد از جریانات سیاسی در حوزه سیاست خارجه، آثاری در حوزه اقتصادی پدید آمد و صاحب نظران کشور سخنان دیگری غیر از پیش‌بینی برنامه ششم انجام دادند و عنوان شد که با شرایط موجود به نرخ بیکاری بیشتری خواهیم رسید که این امر از جمله اهداف دشمن بوده که بدین ترتیب نظام اسلامی را با گرفتاری اجتماعی مواجه کنند.

وی با تأکید بر روش‌های برون رفت از وضعیت موجود اظهار کرد: با توجه به توانایی‌ها و الگوهای جهانی روش‌های خوبی وجود دارد تا به سمت و سوی جدیدی حرکت کنیم. طی آمارهای منتشر شده، سهم اشتغال روستایی در گذشته کمتر از 3 درصد بوده که در حال حاضر به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

شریعتمداری تصریح کرد: چنان چه  به روستاها توجه کنیم به منفعت بیشتری دست پیدا خواهیم کرد که این حرکت منجر به رشد جدیدی در اقتصاد  کشور خواهد شد.

مقام عالی وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح توسعه ملی که با همکاری معاونت امور زنان و خانواده، وزارت کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی صورت گرفته گفت: تصور می‌کنیم کمک‌های بلاعوض برای ایجاد اشتغال  و در کنار آن آموزش و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای دستیابی به بازار و ... می‌تواند اثرگذار باشد و از الگوی اشتغال فراگیر حمایت خواهیم کرد که به بدین ترتیب مشاغل  خانگی به عنوان روشی ارزشمند مد نظر است که ما نیز در این رابطه تکالیفی قانونی داریم.

شریعتمداری در خصوص اشتغال سرپرستان خانوار  عنوان کرد: 3.2 میلیون نفر در جامعه سرپرست خانوار هستند که این امر تهدید و فرصت است. در طول سال‌های 90 تا 97 بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کردند که حدود 1 میلیون و 600 هزار نفر مجوز گرفتند و 70 درصد این افراد سرپرست خانوار هستند.

وی افزود: در سال 96 الگوی نوین توسعه مشاغل را آغاز کردیم  که جهاد دانشگاهی در اجرای این طرح  پایلوت نقش موثری  به عهده گرفت.

شریعتمداری: برندسازی 2200 محصول در جریان مشاغل خانگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با پایلوت انجام شده این طرح اظهار کرد: 261 مورد در استان‌های پایلوت برای این طرح شناسایی شده‌اند که 5 هزار و 500 هزار نفر از خیرین در 9 استان مشارکت پیدا کردند و  2 هزار و 200 محصول در جریان برندسازی قرار گرفت که این خود قدم‌های موثری است.

وی تأکید کرد: حدود 1000 نفر به بازار و بنگاه‌های بالادستی از این طریق متصل شدند و استعداد سنجی در این رابطه صورت گرفت. همچنین 23 هزار نفر از متقاضیان راهنمایی شده‌اند و مجموعه این اقدامات حرکتی مشارکت جویانه است.

شریعتمداری گفت: به پیشنهاد  معاونت زنان اولیت این طرح به مناطق سیل زده اختصاص پیدا کرد که امیدواریم فرایندی برای ایجاد شرایط مطلوب تری در 6 استان کشور باشد.

معصومه ابتکار در جریان رونمایی از طرح  توسعه ملی اشتغال خانگی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد: هدف غایی این طرح آموزش نیست بلکه در نظر داریم به توانمندی افراد دست پیدا کنیم.

امروزه چندین نفر در این طرح پایلوت مشغول هستند و خوشبختانه به کسب و کار پایداری دست پیدا کردند که این خود بحث بسیار مهمی است.

معاونت ریاست  جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: با استفاده از این طرح پایلوت می‌توانیم ارزیابی کنیم که این طرح تا چه میزان به نتیجه رسیده است. طی ماده 80 قانون و سیاست‌های اقتصادی ریاست جمهوری  تکالیفی به این معاونت داده شده است که برای آن ستادی در نظر  گرفته ایم.

وی در خصوص همکاری وزارت کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی با معاونت زنان اظهار کرد: اقدام مشترک بین دستگاهی  در خصوص زنان سرپرست خانوار صورت گرفته است که امیدواریم هر یک از دستگاه‌ها تکالیف خود را  انجام بدهند و وظایفشان روشن باشد تا به این ترتیب وضعیت زنان سرپرست خانوار بهبود پیدا کند.

ابتکار در تشریح وضعیت زنان سرپرست خانوار گفت: برخی از زنان سرپرست خانوار علاوه بر خود و فرزندان، پدر و مادر خود را نیز تحت حمایت قرار داده که ما به این امر به صورت آسیب نگاه نمی‌کنیم.

ابتکار: به زنان سرپرست خانوار  به عنوان آسیب نگاه نمی‌‌کنیم/ فعالیت 75 درصدی زنان سرپرست خانوار در حوزه صنایع دستی

معاونت رئیس جمهور در امور زنان تأکید کرد: ظرفیت های زیادی در این خصوص وجود دارد چرا که بسیاری از این بانوان تحصیلات  دانشگاهی داشته و رویکرد ما این نیست که صرفا تسهیلات بگیریم  اما امیدواریم یک سری بنگاه ها به ما کمک کنند.

ابتکار با اشاره به توفیقات زنان سرپرست خانوار در حوزه های مختلف اظهار کرد: زنان در حوزه صنایع دستی تأثیر 75 درصدی دارند و خوشبختانه صنایع  دستی ایران در رتبه‌های دوم و سوم جهانی قرار دارد.

معاونت ریاست جمهوری تأکید کرد: خوشبختانه 40 درصد از فراورده‌های کشاورزی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سوی زنان تولید می‌شود و 80 درصد فرش دستبافت ایران را زنان  تولید می‌کنند که سهم جدی در صادرات دارد.

ابتکار تأکید کرد: مشکل  بیمه این زنان خوشبختانه تا حد زیادی حل  شده است که این سهم را باید به رسمیت بشناسیم چرا که در شرایطی  که آمریکا جنگ اقتصادی و روانی برای ناامید کردن مردم به راه انداخته امیدواریم این گونه طرح‌ها نتیحه خوبی داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز