نژادبهرام در گفتگو با برنا:

لزوم همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران برای تملک خانه های اطراف کانال مقصود بیک/ تهدید مسیل ها از طریق سیمان و سنگ کاری

۱۳۹۸/۰۲/۱۸ - ۰۵:۳۷:۱۴
کد خبر: ۸۴۲۶۱۲
لزوم همکاری وزارت نیرو و شهرداری تهران برای تملک خانه های اطراف کانال مقصود بیک/ تهدید مسیل ها از طریق سیمان و سنگ کاری
زهرا نژادبهرام در رابطه با اهمیت رسیدگی به کانال‌ها و مسیل‌های پایتخت به لزوم توجه به کانال مقصود بیک منطقه 4 شهرداری تهران تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در رابطه با مشکلات مسیل‌های پایتخت در زمان بارندگی نسبت به لزوم همکاری دو جانبه وزارت نیرو و شهرداری منطقه 4 برای ایمن سازی مسیل‌ها واکنش نشان داد.

زهرا نژادبهرام با اشاره به بازدیدی که از کانال مقصود بیک واقع درمنطقه 4 شهرداری تهران انجام داده به خبرنگار برنا گفت: سه خطر عمده شهر تهران را تهدید می‌کند که شامل زلزله، سیلاب و فرونشست زمین است. هیچ وقت نباید از این سه خطر غفلت کرد و خطر همیشه بیخ گوش ماست.

وی افزود: در طول ماه فروردین خطر سیل از بیخ گوش ما رد شد. در منطقه وردآورد با سیل مقطعی مواجه شدیم که به دلیل پیشگیری شهرداری تهران دچار عارضه سیل نشدیم. در این راستا طی بازدیدی که از چندین کانال در منطقه 4  داشتم،  دغدغه و نگرانی نسبت به لای روبی، تنگ شدن مسیل‌های عبور سیلاب و نسبت به وجود موانعی در مسیر سیلاب که منجر به گرفتگی و طغیان مسیل‌ها شده است، وجود دارد که باید برای حل مسئله به دنبال راهکار باشیم.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی تصریح کرد: به دلیل اینکه مدیریت شهری چه از گذشته و زمان آقای افشانی و چه در حال حاضر و زمان آقای حناچی مراقبت جدی نسبت به مسیل‌های موجود کرده و موانع فیزیکی که ایجاد شده بود را رفع کرد. به عنوان مثال زباله‌گیری و آشغال‌گیری از مسیل‌ها و معابر سیلاب صورت گرفت تا  تبدیل به کوهی از مانع نشود.

وی ادامه داد: برخی مسیل‌ها در طول 40 سال گذشته تنگ و گشاد شده که در مدیریت جریان آب چالش جدی ایجاد کند و بدین ترتیب اگر حجم آب بالا می‌آمد که آب خانه‌های مردم را فرا می‌گرفت.

نژادبهرام گفت: در کانال خواجه عبدالله به دلیل تنگ شدن مسیل این خطر وجود دارد که آقای شهردار در دستور کار قرار دارد و املاکی که آنجا هستند به دلیل داشتن سند مالکیت در بلند مدت باید با همراهی وزارت نیرو تملک شود تا حریم رودخانه دچار چالش نشود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه بخش اعظم این مسیل در منطقه 4 شهرداری تهران قرار دارد افزود: باید با نظارت وزارت نیرو تغییراتی اعمال شود و در این خصوص یکی منابع مالی برای خرید ایجاد شود و دوم اینکه مالکین تمایل به فروش داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این منطقه اذعان کرد: میزان نظارت و مانیتورینگ ما از طریق ابزارهای الکترونیکی نسبت به این مسیل‌ها کم است و به آقای شهردار هم پیشنهاد کردم که خوب است از ابزارهایی مانند دوربین‌ها و حس‌گرا در مسیل‌ها قرار بدهیم که هر زمان خطری تهدید می‌کرد هشدار به ما بدهد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با تاکید بر دیگر مشکلات مسیب مقصود بیک منطقه 4 شهرداری تهران اضافه کرد: برخی سازه‌ها در این مسیل‌ها از قبل وجود داشته که داخل مسیل را سیمان  و سنگ کاری کردند که خود می‌تواند در بلندمدت ایجاد مانع کند و برای عبور آب مشکلاتی ایجاد کند.

نژادبهرام اظهار کرد: مورد دیگری که صحبت شد این است که برخی کانال‌ها مسیرهای انحرافی دارند یعنی سه الی چهار کانال دیگر به آن‌ها می‌رسد یا همین کانال چند شاخه می‌شود یعنی مسیر یک دست مسیل را دچار افت و خیزهایی کرده‌اید که این خود سبب می‌شود اگر زباله و یا مانعی تجمع پیدا کند منجر به بالازدگی آب خواهد شد.

وی گفت: به دلیل شدت عبور آب در کانال مقصود بیک، دیواره‌ها که از کنارش جاده‌ها عبور کرده‌اند دچار شستگی شده و ناچار شدند به دلیل اینکه خیابان‌ها و دیواره‌ها نشست کردند دوباره سیمان کاری صورت بگیرد.

نژادبهرام در پایان اظهار کرد: خوشبختانه هماهنگی خوبی میان معاونت عمران و شهرداری‌های مناطق وجود دارد و این ها جدی ترین مسائلی است که در منطقه 4 وجود دارد و مطمئنم شهرداری و مدیریت شهری نسبت بدان حساسیت دارد اما باید دقت شود و این‌گونه نیست که امروز سیل نیاید فردا هم این اتفاق نیفتد. ممکن است 50 سال سیل نیاید و یکباره ایجاد شود و باید برای همه آن‌ها آمادگی لازم وجود داشته باشد.

نظر شما