رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر؛

زنان ۵۲ درصد زائران حج واجب امسال / بیماری های تنفسی و اسکلتی حجاج را در عربستان تهدید می کند

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۵:۳۱:۱۹
کد خبر: ۸۴۳۳۵۵
زنان ۵۲ درصد زائران حج واجب امسال / بیماری های تنفسی و اسکلتی حجاج را در عربستان تهدید می کند
چند ماه دیگر تا شروع حج تمتع باقی مانده است و فعالیت های ابتدایی برای ساماندهی حجاج در حال انجام است که مسائل پزشکی در صدر این موارد قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ مسائل پزشکی که در ایام حج مورد توجه قرار دارد شامل موارد بسیاری از جمله میزان سلامت حجاج و کنترل موارد قابل پیش بینی برای انجام این فریضه الهی است. در این ارتباط نیمه اول مرداد ماه آغاز اعزام حج واجب است که ساماندهی حجاج در حال انجام است و مسائل بهداشتی و پزشکی در صدر این موارد قرار دارد. در این ارتباط خبرنگار برنا به سراغ محمد تقی حلی ساز؛ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات انجام شده از احتمال ورود گوشت های قربانی ایرانیان در عربستان به ایران خبر داد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

  • با توجه به این که مراسم حج واجب طی سه ماه آینده کلید خواهد خورد آخرین آمار حجاجی که به مکه مشرف خواهند شد چگونه است؟

طبق آمار رسمی کشور حدود 86 هزار و 500 نفر، سهمیه ی جمهوری اسلامی برای شرکت در حج تمتع سال 98 است که از این تعداد حدود 48 درصد آن را آقایان و 52 درصد  را خانم ها تشکیل می دهند. از آن جایی که عملیات آمادگی برای حج  98 از چند ماه قبل آغاز شده و در حال حاضر کاروان ها ساماندهی شده  اند؛ مدیران انتخاب شدند که بر آن اساس معاینات استطاعت جسمی زائرین صورت گرفته؛  تصور می کنم حدود 90 درصد زائرین در این پروسه موفق شده اند از این رو آزمایشاتشان ثبت شده اما 10 درصد باقیمانده در دست بررسی هستند؛ علت عدم ثبت آزمایشات برخی از زائرین به دو دلیل عمده است؛ یا کاروان هایی هستند که به تدریج ثبت نام می کنند و یا افرادی هستند که نیاز به آزمایشات تکمیلی داشتند که منتظریم آن آزمایشات انجام شود تا بتوانند بخشی از این ده درصد به جمع زائرین خانه خدا بپیوندند.

  • همان گونه که عنوان شد تا کنون حدود 10 درصد متقاضیان حج واجب، در حال انجام آزمایشات غربالگری یا تکمیلی هستند که از این تعداد احتمالا برخی افراد رد می شوند، این بیماری ها در چه زمینه هایی است؟

عمده بیماری هایی که در زائرین مشاهده شده فشار خون است که شاید چیزی حدود 21 درصد این افراد که بیش از انتظار ماست،   فشار خون داشته باشند و 13 درصد این زائرین دچار بیماری قند هستند و از مجموع افرادی که معاینه شده اند حدود 4.5 درصد مشکل قلبی دارند.

  • گاهی مواقع دیده شده که زائرین، کودکان خردسال و یا نوزادانشان را با خود به خانه خدا می آورند؛ تا چه میزان این کار را منطقی می دانید و چه مشکلاتی آنان را تهدید می کند؟

بحث سن در اعزام افراد به حج وجود ندراد؛ از این رو در حج واجب 98، تعدادی از افراد زیر 18 سال و تعدادی بالای 90 سال سن دارند. در حج محدودیت سنی وجود نداشته و رد کردن استطاعت زائر به علت سن توجیه شرعی نیز ندارد. آماری در خصوص آوردن نوزاد و یا کودک خردسال تا کنون نداریم و فکر می کنم آنقدر این آمار اندک است که نگران کننده نباشد. از کشورهای دیگر شاید کودکانی به حج بیاورند ولی در مورد ایران حضور ذهن ندارم که بگویم فردی خواسته تا برای نوزاد خود ویزا دریافت کند. شاید زائر ایرانی از کشورهای اطراف برای شرکت در حج واجب اقدام کرده باشدو ویزا از ایران برایش صادر نشود اما در این رابطه حضور ذهن ندارم.  در هر صورت افراد را به علت سن رد نمی کنیم.

  • هر ساله اخباری مبنی بر فوت افراد در مراسم حج منتشر می شود؛ علت مرگ و میر برخی افراد در مراسم حج واجب چیست و چه اقداماتی برای پیشگیری انجام می شود؟

آمارها در هر سال متفاوت است اما به طور متوسط 15 الی 20 نفر و گاهی که شرایط متفاوت بوده تا 26 نفر فوتی در مراسم حج داشته ایم. این در صورتی است که اتفاقات غیر قابل پیش بینی مانند سال 94 رخ ندهد.

لازم است عنوان شود که الگوی بیماری منجر به فوت در حج واجب، بیشتر تنفسی و قلبی است. یا به علت مشکلات تنفسی قلبشان دچار مشکل شده و این عارضه تشدید می شود که منجر به فوت خواهد شد؛ مواردی چون تصادفات و عواملی که نتوانیم کنترل کنیم نیز در این آمار وجود دارد و همچنین گرمازدگی از این دسته است اما در هر صورت تعداشان کم است. گرچه اندکش هم زیاد است

  • با توجه به اینکه مراسم حج و مسائل پزشکی در این رویداد اهمیت زیادی دارد و فعالیت های پیشگیرانه باید انجام شود، به نظر شما چه بیماری هایی بیشتر ایرانیان را در عربستان تهدید می کند؟

عمده ترین مشکلاتی که ایرانیان را تهدید می کند، بیماری تنفسی است. دیگر بیماری اسکلتی و عضلانی افراد را درگیر خواهد کرد؛ چرا که افراد در این مراسم ناچار هستند مسافت های زیادی را پیاده روی کنند و در شرایط نامناسبی، به صورت طولانی می نشینند و فشارهای جسمی بدان ها وارد می شود که این مشکل جز بیماری های شایع است اما بقیه بیماری ها مانند شکستگی ها، سقوط از بلندی، صدماتی که به چشم، گوش و حلق و بینی و حتی پوستی وارد می شود وجود داشته که تعدادشانزیاد نیست و الگویی اصلی این بیماری ها شامل بیماری های تنفسی، قلبی است همچنین عارضه هایی چون گرمازدگی و مشکلات اسکلتی و عضلانی زائرین را تهدید می کند.

  • همان گونه که می دانید بعد از بازگشت زائران موجی از بیماری هایی چون آنفولانزا به کشور وارد می شود و علاوه بر زائرین سایر مردم را درگیر خود می کند، دلیل آن چیست و چه برنامه هایی برای مقابله با آن دارید؟

همیشه خطر در جاهایی که تجمعات انبوه وجود دارد ممکن است بیماری کوچک اپیدمی شود و همه را درگیر کند. بیماری هایی که از نظر وزارت بهداشت و درمان اهمیت دارد توسط وزارت خانه رصد می شود مخصوصا بیماری هایی که در کشور عربستان بومی است و موارد ابتلا آن ثبت شده و وجود دارد که می تواند واگیردار و خطرناک باشد. در بحث آموزش و کنترل هر ساله اقداماتی انجام می دهیم.

  • زائرین چه داروهایی را می توانند با خود به کشور عربستان همراه داشته باشند و چه داروهایی ممنوع اعلام شده است؟

پل ارتباطی ما با زائر از طریق پزشک کاروان است؛ یعنی همه ی سیاست ها و اعمال نظراتمان از طریق پزشک کاروان منتقل می شود. هر سیصد زائر که در قالب دو کاروان هستند با یک پزشک ارتباط دارد. داروهایی که مصرف می کنند چه تخصصی و چه غیر تخصصی باید با پزشک کاروان هماهنگ باشد و این اقلام ممنوعه اعلام می شود.

اما در هر صورت باید به هشدار پزشکان و داروهای ممنوعه توجه شود؛ ممنوعیت های دارویی زیاد نیست. معمولا داروهایی هستند که مخدر محسوب می شوند و همه ی مشتقات آن ممنوع است. مثلا در ایران استامینوفن کدئین و شربت سرفه خیلی شایع است اما همه ی داروهایی مانند ترامادول و دیازپام و... که مخدر به حساب می آیند ایراد ندارد که حدود 14 قلم دارو است.

 

  • همیشه این سوال مطرح است که با توجه به محدودیت حضور زائرین چگونه می توان بدون کاروان به حج واجب رفت؟ آیا این امکان برای برخی افراد وجود دارد؟

 

ویزا را عربستان صادر نمی کند؛ متولی آن برخی شرکت های خصوصی هستند و این کار را انجام می دهد و کسانی که از خارج ایران می خواهند حج بروند می توانند بدین ترتیب اقدام می کنند؛  اما در ایران فقط سازمان حج و زیارت متولی بوده و شرکت خاصی برای ایرانیان داخل کشور این کار را انجام نمی دهد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز