در گفتگو با پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد مطرح شد ؛

کاهش ۴ درصدی مصرف سیگار در میان تمام سنین ایرانیان / شیوع مصرف مخدر میان کودکان کار قبل از نوجوانان / خرید و فروش گسترده مخدر "ناس" در حاشیه تهران

۱۳۹۸/۰۲/۲۰ - ۰۶:۱۵:۲۷
کد خبر: ۸۴۳۸۶۱
کاهش ۴ درصدی مصرف سیگار در میان تمام سنین ایرانیان / شیوع مصرف مخدر میان کودکان کار قبل از نوجوانان / خرید و فروش گسترده مخدر ناس در حاشیه تهران
علیرضا نوروزی گفت : مصرف سیگار در کشور در بین تمامی سنین روندی ثابت و در بعضی از گزارش ها، مسیر کاهشی را در پیش گرفته است . بر اساس مطالعات کشوری؛ میزان شیوع سیگار در بین تمامی سنین از 14 درصد به 10 درصد کاهش یافته است و بر اساس مدل سازی های سازمان جهانی بهداشت که صورت گرفته است بازهم شاهد روند کاهشی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا ، در بین تمامی مواد مخدری وجود در دنیا ؛ سیگار به عنوان قانونی ترین ماده در دسترس مصرف کنندگان قرار دارد ؛ مخدر مجازی که سالیانه موجب جان باختن چندین میلیون از مصرف کنندگان خود می شود . قربانیان این مخدر بر اثر بروز بیماری هایی  نظیر سرطان،بیماری های قلبی – عروقی ، و امراض مزمن ریوی جان می بازند..

سازمان بهداشت جهانی در سال 2008 میلادی برای کنترل خطرات مستقیم و غیر مستقیم ناشی از مصرف سیگار از دولت ها خواسته بود اقداماتی را درکشورهای خود اجرایی کند که در شش فصل کلی به دولت ها ارائه شد . همچنین طی تخمین های صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 ،مصرف تنباکو چه به صورت سیگار و در اشکال مختلف باعث مرگ سالیانه بیش از 7 میلیون  نفر در دنیا خواهد شد.

و اما این روزها مصرف کنندگان سیگار تمام سنین را در بر گرفته اند و  طی چند سال اخیر در ایران  با روند رو به رشد مصرف سیگار در بین نوجوانان دختر و پسر مواجه هستیم . طبق آخرین آمار  سن سیگار کشیدن در بین نوجوانان ایرانی به 13 سالگی رسیده است که این موضوع خود زنگ هشداری است برای جامعه بهداشت  و پزشکی کشور و همچنین خانواده های ایرانی  است.

در این راستا گفتگویی را با علیرضا نوروزی ،روانپزشک و پزشک درمانگاه مرکز ملی مطالعات اعتیاد داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

نوروزی در خصوص اینکه چند درصد از نوجوانان کشور ؛ حتی پیش از رسیدن به این مقطع سنی ؛ تجربه مصرف سیگار و یا استفاده مدام از آن را دارند چنین گفت : در حال حاضر آماری در خصوص میزان مصرف کودکان معتاد به سیگار وجود ندارد ؛  اما مطالعاتی در مقیاسی کوچکتر مانند گروه های آسیب پذیر نظیر کودکان کار و خیابانی صورت گرفته است که نشان دهنده شیوع سیگار در بین اکثر این کودکان قبل از ورود به دوره نوجوانی دارد  .

کاهش مصرف سیگار در کشور

 وی با اشاره به اینکه  مصرف سیگار  در ایران آمار کاهشی را در پیش گرفته بیان داشت  :  مصرف  سیگار  در کشور در بین تمامی سنین روندی ثابت و در بعضی از گزارش ها، مسیر  کاهشی را در پیش گرفته است  . بر اساس مطالعات کشوری؛ میزان شیوع سیگار در بین تمامی سنین از 14 درصد به 10 درصد کاهش یافته است و بر اساس مدل سازی های سازمان جهانی بهداشت که صورت گرفته است بازهم شاهد روند کاهشی خواهیم بود.

وی با بیان  اینکه البته  متاسفانه سیگار در برخی از گروه های اجتماع به میزان قابل توجه و نا مناسبی  بالاست افزود :   به طور مثال 50 درصد بیمارانی که مشکلاتی روحی و روانی دارند سیگار می کشند و  95 درصد افرادی که مشکلات عصبی دارند اعتیاد شدیدتری به مصرف سیگار دارند. این آمارها به مسئولان و کارشناسان اجتماعی تاکید می کند که بررسی های پیشگیرانه را جدی تر در برنامه های خود قرار دهند .

بی توجه ای به قانون منع مصرف سیگار در اماکن عمومی

نوروزی با اشاره به اینکه در سال های گذشته در حوزه ای استفاده از دخانیات در مراکز تفریحی شاهد قوانینی بودیم که محدودیت هایی را در بر داشت بیان کرد : وضع این قوانین و محدودیت ها در راستای منع استفاده از مواد دخانی بود مناسب بود اما امروزه تقریبا این ممنوعیت ها اعمال نمی شود و شاهد هستیم در مراکزی مانند رستوران ها و کافه ها مشغول به عرضه مواد دخانیاتی نظیر قلیان و سیگار هستند  و استعمال این مواد دخانی تبدیل به یک تفریح درآمد زا شده است که نهایتا منجر به وجود آمدن یک موج جدید در مصرف این مواد دخانی  در بین جوانان و نوجوانان خواهد شد.

سیگار دروازه ورود به دنیای مصرف مخدرهای دیگر

این روانپزشک در خصوص اینکه چند درصد  افرادی که سیگار مصرف می کنند  به سمت دیگر مواد مخدر گرایش پیدا می کند یا خیر اذعان داشت : با قاطعیت نمی توان گفت که رابطه ای بین مصرف  سیگار و گرایش به دیگر مواد مصرفی وجود دارد اما خیلی از افرادی که در حال حاضر به سمت اعتیاد رفته اند ادعا می کنند که  با کشیدن سیگار به این سمت کشیده شده اند .اما دربین عامه مردم از سیگار به عنوان دروازه ای برای ورود به دنیای مصرف مواد مخدر یاد می شود.

کودکان پیش فعال در معرض گرایش به سیگار

وی در خصوص علل استعمال مواد دخانی و به خصوص کشیدن سیگار در بین نوجوانان بیان کرد :در اینباره دلایلی زیادی وجود دارد که در چند حوزه  و چند سطح مورد بررسی قرار می گیرد. در سطح فردی که حضور در شبکه های اجتماعی نیز در این سطح قرار میگیرد ،افرادی که بیشتر مخاطره جو هستند ،احتمال کشیدن سیگار در بین آن ها بیشتر است؛ همچنین طی مطالعات صورت گرفته ؛ کودکانی که بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و یا بیش فعال هستند در سنین نوجوانی بیشتر در معرض خطر سیگاری شدن قرار می گیرند. درمان پیش فعالی این کودکان احتمال سیگاری شدن آنها در بزرگسالی را نیز کمتر می کند.

همه می کشند من چرا نکشم

 وی تصریح کرد : از دیگر دلایلی که باعث می شود نوجوانان و جوانان به سمت مصرف سیگار کشیده شوند مصرف گسترده آن در فضای جامعه است و بدین صورت فرد تصور نمی کنند که مرتکب کار اشتباهی می شود.

نوروزی با انتقاد از  عدم نظارت صحیح در خصوص  فروش  محصولاتی همچون  سیگارهای الکترونیکی  تصریح کرد : متاسفانه در حال حاضر در برخی از مکان های حاشیه شهر تهران شاهد عرضه ماده ناس هستیم که هیچ نظارتی بر روی آن صورت نمی گیرد و ممنوعیتی برای عرضه آن نیز تا به حال اعمال نشده است همچنین در طی چند سال اخیر شاهد عرضه سیگارهای الکترونیک در داخل کشور هستیم که سیاستی روشن در قبال عرضه این محصول نداریم و شاهد فروش این سیگار ها در داخل سایت ها بدون هیچ نظارتی در زمینه های بهداشتی و غیره هستیم .

در پایان نیز نوروزی با اشاره سیگار کشیدن در میان دختران بیان کرد : مصرف سیگار در میان دختران نوجوان افزایش آماری قابل توجه ای را در برداشته است ولی همچنان آمار پسران نوجوان مصرف کننده سیگار بالاتر است . هرچه شهرها بزرگتر شوند شکاف جنسیتی مابین دختران و پسران کمتر خواهد شدو نقش های افراد در اجتماع به یکدیگر نزدیک خواهد شد که موجب آن به تبع میزان دخترانی که به سمت کشیدن سیگار گرایش پیدا می کنند افزایش پیدا خواهد کرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما