سالک مطرح کرد ؛

خط قرمز مداخله دولت در کار سمن‌ها/ راه‌اندازی شبکه امداد و نجات سمن‌های جوانان

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۳:۴۵:۱۳
کد خبر: ۸۴۴۱۰۲
خط قرمز مداخله دولت در کار سمن‌ها/ راه‌اندازی شبکه امداد و نجات سمن‌های جوانان
مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: جوانان داوطلب زیادی برای کمک به مردم سیل‌زده رفتند، اما آموزش امداد و نجات ندیده بودند، به همین دلیل سمن‌های جوانان برای آموزش امداد و نجات فراخوان می‌‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا ، سجاد سالک، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان  در خصوص اینکه جوانان چه میزان آموزش‌های حرفه‌ای لازم را برای حضور مؤثر در مناطق بحران زده دیده‌اند؟ گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما در مواجهه با بحران سیل اخیر این بود که جوانان شور و شوق زیادی برای کمک به سیل‌زده‌ها داشتند، اما جوانانی که از ما مجوز فعالیت در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی دریافت کرده‌اند طبیعتاً در موضوعی تخصصی مثل خدمات امداد و نجات نه آموزش دیده‌اند و نه آمادگی این را دارند که به صورت تخصصی کمک کنند.

شبکه تخصصی امداد و نجات جوانان تشکیل می‌شود

وی با اشاره به اینکه ما در مقطعی حتی نگران بودیم که مبادا برای خود این جوانان در سیل اتفاق ناگواری رخ‌دهد، گفت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا شبکه تخصصی امداد و نجات را راه‌اندازی کنیم و از جوانان و سمن‌هایی که حوزه کاری آنها در طول سال مسائل فرهنگی، علمی، آموزشی و ... است، اما علاقه‌مند هستند در مواقع ضروری در حوزه امدادرسانی نیز فعالیت داشته باشند، بخواهیم آموزش‌های لازم را فرابگیرند تا اگر زمانی به خدمات امدادی آنها نیاز شد، با نیروهای حرفه‌ای و کاربلد مواجه باشیم. 

سالک ادامه داد: این موضوع در کارگروه مشارکت‌های اجتماعی شورای اجتماعی وزارت کشور مطرح و هماهنگی‌های اولیه با سازمان هلال احمر نیز برای آموزش امداد و نجات به جوانان انجام شده است. 

سمن‌ها برای آموزش امداد و نجات فراخوان می‌شوند

وی یکی از اولویت‌های جدی اداره‌کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در سال جاری را راه‌اندازی شبکه امداد و نجات سمن‌های جوانان اعلام و اظهار کرد: فراخوان سمن‌های داوطلب برای عضویت در شبکه تخصصی امداد و نجات به زودی اعلام و پس از سازماندهی افراد داوطلب، کارگاه ملی امداد و نجات را طی مردادماه، برگزار می‌کنیم و انتظار داریم تا پایان شهریورماه، جوانان ما آماده شده و شبکه امداد و نجات عملاً فعالیت خود را آغاز کرده باشد. 

سالک در خصوص سایر اولویت‌های کاری سال جاری اداره کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت: رتبه‌بندی و اعتبارسنجی سمن‌های جوانان از اقداماتیست که از سال گذشته آغاز شده و امسال در اولویت کاری ما قرار دارد. در حال حاضر حدود دو هزار و ۴۰۰ سمن رسمی ثبت شده را در کشور داریم و برای ما مهم است که این سمن‌ها محدود به یک مجوز روی کاغذ نباشند، بلکه فعالیت چشمگیری داشته باشند.

سمن‌های موفق از حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان بهره‌مند شوند

وی ادامه‌ داد: به دنبال تقسیم‌بندی و رتبه‌بندی سمن‌ها به چهار رده هستیم. در این راستا به زودی سمن‌های فعال و موفق در رده‌بندی اعتبارسنجی از حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان بهره‌مند شوند. رتبه‌بندی سمن‌ها این امکان را می‌دهد تا نگاهی واقع‌بینانه در خصوص آنها داشته باشیم و بدانیم از سمن‌هایی که مجوز فعالیت گرفته‌اند، کدام سمن‌ها به صورت پویا در خدمت جامعه هستند و کدام سمن‌ها عملاً فعال نیستند. ما به همه استان‌های کشور نمایندگانی را اعزام می‌کنیم تا فعالیت سمن‌ها را ارزیابی کنند و به دنبال این هستیم که سمن‌ها از لحاظ کیفی حرفی برای گفتن داشته باشند و به آمار کمی قناعت نکنیم. 

خط قرمز مداخله دولت در کار سمن‌ها کجاست؟

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این سؤال که خط قرمز شما برای ورود و مداخله دولت در فعالیت‌های سمن‌ها کجاست؟ گفت: خوشبختانه رویکرد و روحیه این دولت در سطوح مختلف این است که کار به نهادهای غیردولتی واگذار شود. در حوزه اقتصاد هم می‌بینیم که از بنگاه‌های خصوصی حمایت به عمل می‌آید؛ همین رویکرد را در بخش سمن‌ها نیز داریم و به شدت مخالف این هستیم که سمن‌ها دولتی شوند و یا نهادهای دولتی بخواهند بر رویه و فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد دخالت داشته باشند. 

وی تصریح کرد: ما نگاه نظارتی را شایسته می‌دانیم و تأکید ما این است که اولویت بندی‌ها و پیشبرد کارها توسط خود تشکل‌ها صورت بگیرد و ما نقش تسهیل‌گری و رسیدگی به مسائل و دغدغه‌های سمن‌ها را داشته باشیم، چرا که سمن‌ها برای پیشبرد کارهایشان با دستگاه‌های دولتی گاهی اوقات با مشکل مواجه می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم نقش واسطه بین نهادهای دولتی و سمن‌ها را ایفا کنیم، برای همین هم با وزارت کشور تفاهم‌نامه‌ای امضا شد تا سمن‌های جوانان شناسه دریافت کرده و مشکل قراردادهای بانکی آنها برطرف شود.

 

نظر شما