قرائی مقدم از آنچه پس از گذر از بحران‌های اقتصادی بربستر جامعه می‌ماند می‌گوید،

رشد ارتکاب جرایم خرد از روی ناچاری/ حرکت معضلات اجتماعی به سوی صدرنشینی مشکلات کشور

۱۳۹۸/۰۲/۲۱ - ۰۵:۵۰:۲۱
کد خبر: ۸۴۴۲۷۵
رشد ارتکاب جرایم خرد از روی ناچاری/ حرکت معضلات اجتماعی به سوی صدرنشینی مشکلات کشور
استاد جامعه شناسی گفت: قبل از هرچیزی باید ابتدا به فکر مردم و جامعه خود باشیم و در تعامل با مردم جهان بازنگری‌هایی جدی را داشته باشیم. بیشتر به سمت ریشه شناسی این معضلات برویم و کمتر به مسائل جزیی که چیزی به جز صرف وقت و هزینه ندارد بپردازیم تا در قالب تعامل و گفتگو در صدد حل مشکلات و معضلات بر آییم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها شاهد افزایش ارتکار جرایم خرد در جامعه هستیم. نکته تلخ ماجرا آنجاست که بعضا این خرد سرقت‌ها و ارتکاب جرایم خرد از سوی افرادی رخ می‌دهد که چاره‌ای برای امرار معاش خود متصور نمی‌شوند و با این تصور راه حل های مجرمانه ای را انتخاب می کنند که هم برای خود مضر است و هم جامعه صدمه می زند .

هر جامعه ای در دوره ای از زمان ها؛ دچار نوسانات و مشکلات اقتصادی شده که گریبان مردم آن جامعه را گرفته است  اما نکته قابل توجه در مقاطع زمانی بحرانی اقتصادی آن است که این بحران ها می گذرند و راه حلی برای آنها یافته می شود ولی معضلات اجتماعی و آسیب هایی که در این میانه شکل می گیرد تا مدتها از بستر جامعه پاک نمی شود و بعضا خود موجب ریشه کردن مشکلات دیگر می شوند.

 امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، در خصوص تاثیر این فشارهای اقتصادی و نوع آموزشی که مردم ناخواسته در راستای این مشکلات و نوسانات اقتصادی خواهند دید بیان کرد: بعضی آسیب ها و افزایش جرایم ها از روی ناچاری صورت می گیرد و روحیه فرد مجرمانه نیست. این جرایم اغلب از سوی مجرمان؛ جرم اولی صورت می گیرد و جرایمی هم که صورت می گیرد اکثرا جرایم خرد است و اکثرا از روی ناچاری و برای تامین معاش انجام گرفته است. با ادامه شرایط اقتصادی و سامان نگرفتن قیمت ها به حتم شاهد رشد ارتکاب جرایم خرد آنهم از روی ناچاری خواهیم بود.

وی با گفتن ازاینکه بر اساس اندیشه‌های ویلفردو پارتو، جامعه‌شناس ایتالیایی، به وجود آمدن مشکلات در هر زمینه ای رسوبی را در روح و روان جامعه ایجاد می کند افزود: در شرایط نابسامان که به هر دلیل در جامعه شکل می گیرد و جامعه را در اقشار مختلف تحت تاثیر قرار می دهد باعث می شود دقت نظر مردم نسبت به عملکرد مسئولان بالا برود و خاطراتی در حافظه آن جامعه  به وجود خواهد آورد که یک نوع یادگیری  ناخواسته به مردم آموزش داده می شود که نسبت به مسائل اقتصادی چگونه فکر کنند. برای مثال می توان به 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد که کشور دچار بحران و رکود اقتصادی بود اما پس از اتمام جنگ و رفع مشکلات اقتصادی شاهد پیامدهایی دیگر در بین مردم بودیم که نشان از وجود یک رسوب اجتماعی و تبعات روحی و روانی در بین مردم بودیم.

قرایی‌مقدم با بیان اینکه در علم جامعه شناسی اقتصاد زیر بنای یک جامعه است و روی تمامی مسائل از جمله افکار و اندیشه و روابط و تعاملات اجتماعی و بسیاری دیگر از مسائل در بین مردم تاثیر گذار است چنین ادامه داد: در شرایط اقتصادی نابسامان مردم نسبت به مواضع سیاسی حاکمان یک جامعه واکنش نشان می دهند و در خاطرشان خواهند ماند که حکام و مسئولین یک جامعه برای مردم چه کردند و چگونه جامعه را به سمتی بردند که مشکلات اجتماعی در صدر مشکلات کشور قرار گرفت که این روزها  باید حواس‌مان باشد که معضلات اجتماعی در صدر مشکلات کشور قرار نگیرد. در نتیجه این موضوعات در حافظه تاریخی یک جامعه باقی خواهند ماند و به صورت مستقیم و غیر مستقیم به نسل های آینده منتقل خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس گفته های پیتریم سوروکین ؛جامعه شناس آمریکایی، (ذهنیت حاکم بر جامعه بشری ذهنیت مادی است) یعنی تاثیرات دوره های شهودی و مذهبی و عقلانی نسبت به گذشته کمتر شده است و نتیجه به وجود آمدن این مشکلات اقتصادی و در خاطر ماندن مردم اثرات نامطلوب سیاسی ،روحی و روانی خواهد بود که شاید جرقه ای برای خیزش های اجتماعی در درون جامعه باشد.

وی در خصوص جلوگیری از گسترش این معضل و راهکارهای موجود  اظهار کرد: در این راستا قبل از هرچیزی باید ابتدا به فکر مردم و جامعه خود باشیم و در تعامل با مردم جهان بازنگری هایی جدی را داشته باشیم. بیشتر به  سمت ریشه شناسی این معضلات برویم و کمتر به مسائل جزیی که چیزی به جز صرف وقت و هزینه ندارد بپردازیم تا در قالب تعامل و گفتگو در صدد حل مشکلات و معضلات بر آییم.

این استاد جامعه شناسی در پایان  بیان داشت: در حال حاضر ما با جامعه نگران مواجه هستیم و هراسی در بین مردم وجود دارد که تمامی مسائل پیرامون جامعه و مردم را در بر می گیرد و در تمامی زمینه‌ها مانند موضوعات سیاسی و روانی و ... شاهد یک وضعیت نا متعادل هستیم که تنها را چاره برای برون رفت از این مسائل و رسیدن به یک تعادل رو آوردن به تعاملات بین المللی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز