رئیس سازمان زندان ها:

۸۲۲ نفر برای مهریه کمتر از ۱۰ سکه در زندان هستند

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۰۸:۱۳:۵۶
کد خبر: ۸۴۵۳۳۵
۸۲۲ نفر برای مهریه کمتر از ۱۰ سکه در زندان هستند
رئیس سازمان زندان ها گفت: ۸۲۲ نفر زندانی جرایم غیر عمد برای ۱۰ سکه مهریه در زندان تحمل کیفر می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛  اصغر جهانگیر در مراسم جشن گلریزان ستاد دیه کشور که عصر امروز برگزار شد، گفت: در این ماه مبارک کار مبارک گلریزان با همت بزرگانی از جمله شهید لاجوردی آغاز شد و امروز شاهد برگزاری هر چه بهتر این مراسم هستیم.

وی با اشاره به جرایم زندانیان غیر عمد گفت: برای برخی‌ها شاید این سوال مطرح شد که ما چه دغدغه‌ای برای کاهش جمعیت کیفری دارید؟ در پاسخ باید بگوییم نظام اسلامی به عنوان نظام الگو تلاش می‌کند با ارزش‌های اسلامی برنامه‌های خود را دنبال کند

جهانگیر با بیان اینکه زندان فقط باید مختص زندانیان خطرناک باشد، گفت: نگهداری زندانیان غیر خطرناک بیانگر ناکارآمدی سیستم‌های اقتصادی و قوانین است. از زمان ابتدای تصدی پست در زندان‌ها موضوع کاهش جمعیت کیفری را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس سازمان زندان‌ها افزود: امروز توانستیم آمار سالانه رشد ده درصدی ورودی و خروجی زندانی‌ها اگر ادامه پیدا می‌کرد امروز با جمعیت کثیری مواجه بودیم. امروز موفق شدیم این روند را منفی کنیم و آن روند ده درصدی نه تنها ادامه نیافت بلکه کاهش داشت.

وی ادامه داد: با عفو گسترده شاهد مشمول شدن ۱۰۰ هزار نفر در طرح بودیم. تعدادی هم هنوز محبوس نشده بودند اما مشمول این عفو شدند و هفتاد هزار نفر در خانواده‌ای بودند که ممکن بود زندانی شوند مشمول عفو شدند.

وی اظهار داشت: همه کسانی که مشمول عفو شدند بدون شاکی خصوصی بودند و کسانی که شاکی خصوصی داشتند مشمول عفو نشدن. بنابراین خیرین نقش بسزایی در کمک رسانی به این افراد دارند.

جهانگیر با اشاره به جزئیات آمار زندانیان جرایم غیر عمد گفت: سیزده هزار و ۴۶۰ زندانی جرایم غیر عمد داریم که از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۱۶ نفر محکومیت مالی، ۲ هزار و ۵۸۷ به دلیل مهریه زندانی شدند. ۲۶۷ نفر هم دیه غیر عمد دارند.

وی در خصوص جنسیت زندانیان جرایم غیر عمد گفت: ۹۷ درصد مرد و ۳ درصد زن هستند. بیشترین رده سنی مربوط به رده ۴۰ تا ۴۶ سن است. عمده زندانیان جرایم غیر عمد با اکثریت ۸۰ درصدی دیپلمه هستند. ۸۸ درصد زندانیان جرایم غیر عمد متاهل هستند.

وی افزود :۹۹ درصد تابعیت ایران و ۳۶ نفر تبعه افغانی هستند که ۷ نفر آنها به دلیل مهریه زندانی هستند.

جهانگیر تصریح کرد: ۲۰ درصد جمعیت کل کمتر از یک ماه هست که زندانی شدند. ۱۵ درصد تا ۶ ماه و ۱۶ درصد تا، یک سال است که زندانی هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها در رابطه با بدهی زندانیان جرایم غیر عمد گفت: در مجموع برای آزادی کامل زندانیان جرایم ۲,۴۶۰ میلیارد تومان نیاز است که سی درصد زندانیان با کمتر از ۲۰ میلیون آزاد می‌شوند.

جهانگیر در رابطه با زندانیان مهریه گفت :۸۲۲ زندانی مهریه داریم که با مهریه کمتر از ۱۰ سکه زندانی شدند، همچنین برای بین ده تا ۲۰ سکه ۴۳۶ نفر زندانی داریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز