افشاگری از نوع بگم بگم برای هیچ کس سودی ندارد/ تاکتیک های رسانه ای باید تغییر کند/ عدم مرجعیت رسانه های داخلی به دلیل ترس از برخورد قهری/ دستاوردهای چهل ساله در دعواهای سیاسی دفن شده اند

۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ۱۴:۳۳:۲۴
کد خبر: ۸۴۵۶۶۷
افشاگری از نوع بگم بگم برای هیچ کس سودی ندارد/ 
تاکتیک های رسانه ای باید تغییر کند/ عدم مرجعیت رسانه های داخلی به دلیل ترس از برخورد قهری/ دستاوردهای چهل ساله در دعواهای سیاسی دفن شده اند
به مناسبت روز جهانی ارتباطات عصر روز گذشته نشستی با حضورمدیر مسئول خبرگزاری برنا، سردبیر ارشد خبرگزاری مهر و مدیر مسئول روزنامه صبح نو در رابطه با نقش رسانه در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ نشست نقش رسانه و ارتباطات در پیش برد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب با حضور حضورمحمد حسن بلاغی مبین؛ مدیر مسئول خبرگزاری برنا، مهدی رحیمی؛ سردبیر ارشد خبرگزاری مهر، فرشاد مهدی پور؛ مدیر مسئول روزنامه صبح نو در دانشکده صدا و سیما برگزار شد. در این نشست ضمن بررسی وضعیت حاضر رسانه ها در کشور، دلایل عدم اعتماد مردم به رسانه های داخلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب پیشنهاداتی در خصوص پیشبرد اهداف این بیانیه ارائه شد.

 

سردبیر ارشد خبرگزاری مهر: رسانه نقش مهمی در پیشبرد اهداف انقلاب داشته است/ رسانه های داخلی ما تک صدا نیستند و همچنان مرجعیت دارند

مهدی رحیمی در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخ رسانه در ایران گفت: نمی توان سابقه ای از خبرگزاری ها در قبل از انقلاب پیدا کرد چرا که در آن سال ها در قالب روزنامه و نشریه فعالیت های رسانه ای وجود داشته است؛ از این رو روزنامه کیهان و اطلاعات اصلی ترین نقش را در روزهای انقلاب داشتند که هم نوا با مردم برای سرنگونی نظام شاهنشاهی تلاش کردند.

 سردبیر ارشد خبرگزاری مهر با بیان اینکه عملکرد رسانه در چهل سال انقلاب باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، اظهار کرد:  بدون شک در گام اول انقلاب ما در مدیریت رسانه‌ها و نظام مند کردن فضای رسانه‌ای اشتباهاتی داشته‌ایم و از ضرورت‌های گام دوم نگاه اصلاحی به همین اشتباهات است.

وی با اشاره به نقش رسانه در پیشبرد اهداف بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده، گفت: چنان چه بخواهیم به متن بیانیه گام دوم انقلاب وفادار باشیم و آن را مطالعه کنیم خواهیم دید که حس حسرت نسبت به فرصت های از دست رفته وجود دارد اما در کنار آن امید و امیدواری موج می زند. همچنین پایان این بیانیه آرامش وجود دارد و انگیزه ی زیادی به مخاطب می دهد؛ که لازم است در مدیریت رسانه ها نیز این موارد را در نظر گرفته شود.

سردبیر ارشد خبرگزاری مهر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: امروزه دست های بسیاری در بازار رسانه وجود دارد و مانند گذشته نیست که تک صدایی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت موجود و با بیان اینکه همچنان رسانه های داخلی دارای مرجعیت هستند، اظهار کرد: هنگامی که مردم می خواهند راجع به اتفاقی تصمیم بگیرند از رسانه های رسمی استفاده و چنان چه افرادی بخواهند خبری را به ذهن مخاطب القا کنند به منابع موجود در خبرگزاری های رسمی و داخلی استناد می کنند.

این فعال رسانه ای با تاکید بر اشتباهات موجود در فضای رسانه ای عنوان کرد: بخشی از عدم مرجعیت به دلیل نفوذ فیک نیوز ها است که باید با آن ها برخورد شود. ما در مدیریت رسانه اشتباهات جدی داشته ایم اما فراموش نکنیم مخاطب خوب می داند برای خواندن خبر دقیق و درست باید به رسانه هایی که از سوی حاکمیت دارای اعتبار هستند مراجعه کند.

سردبیر ارشد خبرگزاری مهر ضمن انتقاد از فضای موجود در رسانه ها اظهار کرد: امروزه چرخه معیوبی در حوزه رسانه وجود دارد؛ خبر منفی در جامعه دست به دست می شود و ما آن را پیگیری می کنیم که این امر سبب افزایش تنش در جامعه می شود همچنین محتواهای نگران کننده ای تولید می شود که خود به افزایش اضطراب در جامعه کمک می کند.

رحیمی با بیان این که خبرهایی که حال مخاطب را خوب می کند در رسانه ها تولید نمی شود، گفت: خبرهایی که بتوانیم از آن طریق حال مخاطب را خوب کند کمتر  تولید می شود و مرز بین انتقاد، مطالبه و سیاه نمایی را نمی شناسیم. همچنین ما از نظر تاریخی این مسئله را تبیین نکرده‌ایم که کشور ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود همواره متأثر از اتفاق‌های جهانی بوده است و همواره مورد طمع کشورهای دیگر قرار گرفته است و این تهدیدات مختص به ۴۰ سال پس از انقلاب نیست  که باید در فضای رسانه ای حاضر مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

مدیر مسئول روزنامه صبح نو: انفجار وسیع اطلاعات در چهل سالگی انقلاب/ تاکتیک های رسانه ای باید تغییر کند/ توقیف نشریه صدا لازم بود

فرشاد مهدی پور در ادامه این جلسه در پاسخ به این سوال که در بیانیه گام دوم چه چشم اندازی برای رسانه به تصویر کشیده شده است، گفت: ابتدا باید بگوئیم مقطع 40 ساله با چه تحولات بزرگی رو به رو بوده ایم و با توجه به گذشته می توانیم در خصوص آینده صحبت کنیم.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو با اشاره به این که خبرگزاری هایی مانند CNN برای مقابله با ایران به وجود آمدند، افزود: خبرگزاری هایی مانند CNN برای این به  وجود آمدند که می خواستند اقدامات ما در سفارت آمریکا را به طور مستقیم رصد کنند.

وی با بیان این که امروزه رسانه ها یکطرفه نیستند و گسترش پیدا کرده اند، عنوان کرد: امروزه رسانه ها به صورت تعاملی پیش می روند و این امر موقعیتی جدید در 40 سالگی انقلاب ایجاد کرده است؛ از سویی قدرت رقیب و برانداز افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر شبکه هایی مانند صدا و سیما که در گذشته تنها دو شبکه داشت امروزه گسترش پیدا کرده است.

مهدی پور گفت: تا سال 1380 درک درستی از خبرگزاری نداشتیم و امروزه اقبال به فضای مجازی گسترش پیدا کرده است. در این رابطه می توان ادعا کرد که حدود 40 تا 50 میلیون نفر در کشور ما گوشی هوشمند داشته و تعداد زیادی از آنان در فضای مجازی حضور دارند.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو با ارائه پیشنهادی برای تاثیر گذاری رسانه های داخلی خاطر نشان کرد: باید تنوع رسانه خود را از لحاظ کمی و کیفی افزایش بدهیم و همچنین لازم است تاکتیک های خود را تغییر بدهیم. رسانه هایی مانند BBC هر روزه تاکتیک های خود را تغییر می دهند.

مهدی پور با اشاره به سیر تاریخی رسانه در کشورمان گفت: طی سال های 76 تا 88 شکوفایی در رسانه های داخلی داشتیم. ۴۷ خبرگزاری در این دوران بوجود آمدند که حتی منجر به تصویب آئین نامه‌ای برای کنترل این تعداد از خبرگزاری‌ها شد. در سال ۱۳۸۰ اولین سایت خبری در ایران راه اندازی شد. معتقدم در این بین از مطالبه و افشاگری به هیچ وجه کاسته نشد و در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شاهد شکوفایی و رشد رسانه ها بوده ایم

وی در پاسخ به این انتقاد که رسانه ها در کشور ما محافظه کار شده اند، چرا که برخورد های قهری با آنان انجام می شود، عنوان کرد: فشار جز ذات خبرنگاری است. در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بیشترین فشارها به افرادی چون آقای کردان و مشایی وارد بود و رسانه ها با تعقیب آنان تغییراتی اساسی ایجاد کردند. در دولت آقای روحانی هم وضع بد نیست گرچه توقیف هم داشتیم که از آن جمله می توان به نشریه صدا اشاره کرد که البته به نظرم لازم بود.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو در رابطه با وضعیت توقیف رسانه ها در سال های اخیر اظهار کرد: وضعیت توقیف در ده سال گذشته و نحوه برخورد با رسانه ها نیز طی سال های جاری تغییر کرده است.

وی با تاکید بر تاثیر رسانه بر جامعه امروزی گفت: رسانه نقش پویایی در جامعه امروزی دارد که البته جوان گرایی در این پویایی اثر داشته است. جوان گرایی در حوزه رسانه اتفاق افتاده که در هیچ سیستمی تا این اندازه با جوان گرایی مواجه نبوده ایم.

مدیر مسئول روزنامه صبح نو با اشاره به اینکه امروزه باید آرایش رسانه ای خود را تغییر بدهیم بیان کرد: هفته گذشته دو خبرگزاری در خصوص بنزین خبری منتشر کردند که مشکلات بسیاری در جامعه ایجاد کرد و لازم است امروزه به همه این جوانب در رسانه ها دقت شود.

مهدی پور تصریح کرد: نباید در خصوص وضعیت فعلی منفعل باشیم. در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان شده که باید در نقدهایمان حساس باشیم اما گاهی نقدهای ضد ارزش می کنیم که لازم است به این موارد توجه کنیم. نباید همه مسائل را از بعد منفی ببینیم و نسبت به پدیده‌های جدید متهجر باشیم.

 

مدیر مسئول خبرگزاری برنا : عدم مرجعیت رسانه های داخلی به دلیل ترس از برخورد قهری/ مردم به رسا نه هایی که دروغ می گویند اعتماد کرده اند / روزنامه نگاری ما در دهه هفتاد مانده است/ دستاوردهای چهل ساله در دعواهای سیاسی دفن شده اند/ هر کجا می خواهیم پا بگذاریم می گویند امنیت ملی در خطر است

در ادامه این نشست محمد حسن بلاغی مبین با اشاره به تاثیر رسانه در میان مردم گفت: قرار نیست بگوئیم اوضاع رسانه های ما خوب است؛ معتقدم از دوره ای به بعد وضعیت رسانه ها مطلوب نیست و بخش عظیمی از مردم دیگر اعتمادی به ما ندارند. معتقدم رسانه های داخلی  مرجعیت رسانه ای خود را از دست داده اند. امروزه قدرت نفوذ رسانه های ما در میان مردم کاهش پیدا کرده است.

مدیر مسئول خبرگزاری برنا با اشاره به وضعیت رسانه های داخلی پیش از انقلاب اظهار کرد: درست است که پیش از انقلاب رسانه ای نداشتیم تا مرجعیتی برای آن قائل شویم اما در زمان انقلاب برخی تیتر های محکم سبب پیشبرد اهداف انقلاب شد و فعالیت رسانه پس از انقلاب و در دوران جنگ برای بسیج افکار عمومی و مقابله با دشمن چشمگیر بوده است.

مبین ضمن تاکید بر بازخوانی تاریخی فعالیت و نفوذ رسانه ها در برهه های مختلف پس از انقلاب بیان کرد: در ابتدای دهه 70 رسانه هایی مانند کیهان، پیام دانشجو، جهان اسلام، سلام، ایران فردا و... وجود داشتند که به شدیدترین شکل ممکن افشاگری می کردند فعالیت آن رسانه ها منجر به دوم خرداد سال 76 شد؛ اما پس از آن با توقیف های فله ای در سال 79 باعث شد رسانه ها محافظه کار و منفعل شوند. این روند تا سال  86 ادامه داشت و با عملکرد قاضی مرتضوی عملا یک جریان رسانه ای به انفعال رفت و منجر به محافظه کاری مدیران رسانه ای شد.

مبین با اشاره به «ماجرای هفته تپه» گفت: اگر خبرگزاری ایرنا به این مسئله وارد نمی‌شد هیچ رسانه‌ای جرأت ورود به این مسئله را نمی‌یافت.

مدیرعامل خبرگزاری برنا با اشاره به اتفاقات دیماه 96 گفت: وقتی رسانه ها تا حدودی امکان ورود و روشنگری پیدا کردند کمک شد که آن اتفاقات جمع شود. در واقع هرجا به رسانه های داخلی میدان دادیم و اعتماد کردیم نتیجه گرفتیم.

وی تاکید کرد: معتقدم اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی به واسطه فشارهایی که رسانه‌ها متحمل شده‌اند کم شده‌اند و امروزه رسانه‌ها برای آوردن مخاطب به سایت هایشان به دنبال انتشار اخبار زرد هستند تا بتوانند کلیک اخبار را افزایش بدهند و خوانندگان خود را حفظ کنند.

وی گفت: ازسال 88 به بعد بخش زیادی از رسانه ها کاملا منفعل شدند، فضای مجازی هم به این شکل نبود، یک فیس بوک فیلتر شده با اینترنت دایل آپ وجود داشت که خیلی محل مراجعه مردم هم نبود.

مبین با بیان اینکه زمانی مسیر ضعف را در رسانه پیش رفتیم که رسانه های بیگانه فارسی زبان روش های جدیدی برای تاثیر گذاری در پیش گرفتند، عنوان کرد: روز به روز مرجعیت رسانه را به خاطر ترس از برخوردهای قهری از دست دادیم و مردم به رسانه هایی که حرف های دروغ می زنند اعتماد کرده اند. متاسفانه باید گفت که بخشی از جامعه تا خبری از سوی خبرگزاری های بیگانه منتشر نشود آن را باور نمی کنند چرا که رسانه های داخلی منفعل هستند.

در ادامه مدیر مسئول خبرگزاری برنا با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری گفت: رهبری در این بیانیه عنوان کرده اند که "برای برداشتن گام های آینده باید از گذشته درس گرفت و اگر از این راهبرد غفلت کنیم، دروغ جای حقیقت را می گیرد". متاسفانه رفتارهای غلط با رسانه ها باعث شده امروز دروغ جای حقیقت را بگیرد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه باید بگویم امروزه همه ما با رسانه های خارجی در حال رقابت هستیم. امروزه وضعیت رسانه های ما خوب نیست و سبک روزنامه نگاری ما در دهه هفتاد مانده است. حتی سبک افشاگری ها هم شبیه همان سال ها است.

مبین با ارائه پیشنهاداتی برای برون رفت از وضعیت موجود عنوان کرد: تا زمانی که فضا را باز نکنیم نمی توانیم افکار عمومی را به خود جلب کنیم. البته تاکید دارم که در چارچوب قانون باید این فضا باز شود. امروزه باید برای رسانه هایی که توقیف شده اند و یا وضعیت خوبی ندارند مرثیه بخوانیم در صورتی که معتقدم یک جا باید این مرثیه ها را تمام کنیم.

مدیر مسئول خبرگزاری برنا با اشاره به بیانیه گام دوم رهبری اذعان کرد: آن چه رهبری در گام دوم انقلاب گفتند این است که" دشمن با ابزارهای خطرناک در پی تحریف افکار عمومی است" بدین ترتیب رسانه های ما باید مرجع شوند تا مردم به ما اعتماد کنند.

مبین در ادامه ضمن اشاره به اشتباهات مدیران رسانه ای در رابطه با عدم اقبال عمومی تصریح کرد: بخش بزرگی از معضل رسانه های ما به دلیل سبک های خاص افشاگری و عدم انتقال درست موفقیت ها است.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: مردم در حوزه ورزشی تصور می کنند تنها ورزشگاه آزادی وجود دارد که آن هم پیش از انقلاب ساخته شده و پس از انقلاب هیچ دستاورد دیگری وجود نداشته است این در حالی است که ساخت ورزشگاه ثامن، یادگار امام ، غدیر، پارس شیراز و فولاد از دیگر اقداماتی است که به دلیل دعواهای سیاسی در رسانه ها به خوبی دیده نشده است و نتوانسته ایم به خوبی پیام ها را به مردم منتقل کنیم.

مدیر مسئول خبرگزاری برنا اضافه کرد: به همین ترتیب دستاوردهای چهل ساله انقلاب دیده نشده است و در دعواهای سیاسی دفن شده اند. این دعوا ها تا کنون برای هیچ کس سودی نداشته است نه برای آن کسی که در تلویزیون برگه کاغذ گرفت و بگم بگم راه انداخت نه برای آن یکی که برگه کاغذ گرفت و به املاک دیگران ایراد گرفت و نتیجه این دعواها سلب اعتماد از مردم بوده است، مردم همانقدر که اعتمادشان به رسانه های داخلی کم شده به دلیل همین دعواهای سیاسی، به مسوولان هم بی اعتماد شده اند.

مدیر مسئول خبرگزاری برنا در پاسخ به این سوال که چگونه می توانیم مرجعیت رسانه ها را بازگردانیم گفت: مرزهای امنیت ملی در ایران گسترده شده است و هر کجا می خواهیم پا بگذاریم می گویند امنیت ملی در خطر است باید حتما در این حوزه تجدیدنظر شود ضمن اینکه رسانه ها هم باید به اصل خود برگردند.

وی در ادامه با اشاره به مخاطبان بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند. در خبرگزاری برنا تعامل گسترده ای با سمن های جوان داریم که در اتفاقات سیل اخیر کمتر رسانه ای به آن پرداخته است.

مدیر مسئول خبرگزاری برنا در رابطه با این که طبق بیانیه گام دوم انقلاب باید به جوانان توجه کرد افزود: مسعود سلطانی فر؛ وزیر محترم ورزش و جوانان در پی بیانیه مقام معظم رهبری، دستورالعمل ویژه ای برای گام دوم انقلاب صادر کردند که ما در آن رابطه گام های موثری برداشته ایم. امروزه از کارشناسان جوان چه اصولگرا و چه اصلاح طلب در رسانه خود استفاده می کنیم و معتقدم اظهارات آنان بهتر از گفته های نظریه پردازان تکراری است و در رسانه سعی شده تا به مباحث دستاوردی بپردازیم و به موضوعاتی که تنش های سیاسی را افزایش می دهد نخواهیم پرداخت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز