خودروهای برقی چرخه طبیعت را مختل نمی‌کند

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۱۴:۰۳:۳۷
کد خبر: ۸۴۷۹۹۹
خودروهای برقی چرخه طبیعت را مختل نمی‌کند
از گذشته های دور که اتول های اولیه جای وسایل نقیله قدیمی را گرفت و جولان خود را در جاده ها آغاز کرد، روزهای زیادی می گذرد. روزهایی که خودروها به ساده ترین شکل ممکن تولید می شدند و کاری جز حمل و نقل و جابه‌جایی مردم نداشتند. اما چند سالی است که صنعت خودرو به یک صنعت پیچیده، تجملاتی و مدرن تبدیل شده است و هر روز اخبار جدیدی از تغییر و تحولات آن منتشر می شود. صنعتی که پتانسیل تغییرات شگرف و باورنکردنی دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صنعت خودرو یکی از صنایع پرکاربردی است که هر سال دستخوش تغییرات و دگرگونی های اساسی می شود. امروز انتهای این مسیر به تولید خودروهای خودران رسیده است؛ اما این پایان راه نیست و اخباری مبنی بر تولید خودروهای پرنده نیز به گوش می رسد. تغییراتی که روزی فقط در انیمیشن های مختلف دیده می شد. 

اما رشد و توسعه صنایع مختلف در کنار تمام محاسن و راحتی که برای زندگی انسان دارد با معایبی نیز همراه است. از جمله این معایب می توان به ایجاد آلودگی های محیطی اشاره کرد که خسارات جبران ناپذیری برای سلامتی و جان انسان دارد. مضراتی که نفس انسان ها و محیط زیست را به شماره می اندازد. استفاده بیش از حد از خودروهایی با سوخت فسیلی یکی از مهم ترین عوامل افزایش این آلاینده های مضر است که کام زندگی را برای شهرنشینان تلخ کرده است.

این روزهای شلوغی که در شهرهای بزرگ، شتابی دو چندان گرفته است، مردم را به استفاده بی امان از خودروها ترغیب می کند و در واقع زندگی بدون خودرو را برای آنها غیر قابل تصور و ناگوار کرده است. به همین دلیل روزانه شاهد تردد تعداد زیادی از خودروهای تک سرنشین و رنگارنگی هستیم که دستان خود را روی گلوی محیط زیست و سلامتی موجودات زنده گذاشته اند و هر روز حلقه دستان خود را تنگ تر می کنند.

حال با توجه به اینکه دیگر راه گریزی برای عدم استفاده از خودرو در دنیا وجود ندارد و استفاده از آنها به زندگی روزانه همه گره خورده است؛ تنها راه چاره کشف روش های نوین برای تولید خودروهایی بدون دود است، خودروهایی که چرخشان می چرخد؛ اما چرخه طبیعت را مختل نمی کنند.

 

خودروهای برقی؛ خودروهایی سبز و پاک

یکی از روش هایی که این روزها طراحان خودرو به سراغش رفته اند، تولید خودروهایی با کیفیت بالا و میزان آلودگی کمتر است. تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی که با نیروی برق حرکت می کنند و هیچ گونه آلودگی محیطی ندارند. خودروهایی سبز و پاک.

با نگاهی به تاریخ تولید خودروهای الکتریکی، می توانیم قرن نوزدهم را تاریخ تولد خودروهای الکتریکی در نظر بگیریم. البته از همان ابتدا، بازار تولید اینگونه خودروها داغ نشد و رونق نگرفت، تا اینکه از سال 2008 میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحول اساسی در تولید خودروهای برقی، ایجاد شد.

خودروهای برقی آلودگی هوای کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند و همین موضوع باعث می شود میزان انتشار گازهای گلخانه ای که بلای جان محیط زیست شده است نیز کاهش یابد. همین یک مورد می تواند تمام دنیا را برای تولید و استفاده گسترده از این نوع خودروها ترغیب، تشویق و پرانگیزه کند.

در کشورهای پیشرفته، تولید و استفاده از خودروهای برقی به صورت فزاینده ای توسعه یافته است و این نوع خودروها جای خود را در صنعت خودروی این کشورها باز کرده اند؛ اما در ایران این نوع ماشین ها به دلیل قیمت بالا و تنوع کم هنوز نتوانسته اند در جایگاه درستی قرار گیرند و جای خود را در میان مردم باز کنند.

 

برگزاری نشست تخصصی پیشران‎های توسعه خودروی الکتریکی

در سال جاری با هدف توسعه طراحی، تولید و استفاده از خودروهای برقی، ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری دبیرخانه برنامه آینده نگاری صنعت حمل و نقل جاده‎ای، نشست تخصصی پیشران‎های توسعه خودروی الکتریکی را با حضور تمام بازیگران این عرصه برگزار کرد. 

این نشست می تواند سرآغازی باشد برای تجمیع توانمندی همه بازیگران این عرصه برای ایجاد تحولی مفید در صنعت خودروهای کلاسیک و توسعه خودروهای الکتریکی و برقی در کشور. حرکتی که می تواند شروع یک اتفاق بزرگ در صنعت خودروی کشور باشد.

نظر شما