سخنگوی سازمان ثبت احوال:

کودک همسری ثبت نمی شود

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۲:۴۲:۳۵
کد خبر: ۸۴۸۴۲۸
کودک همسری ثبت نمی شود
سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: 549 هزار و 861 مورد ازدواج و 174 هزار و 698 مورد طلاق سال گذشته در کشور توسط سازمان ثبت احوال ثبت شده است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ سیف الله ابوترابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز ملی جمعیت (30 اردیبهشت) افزود: میانگین سن مردان در اولین ازدواج در سال گذشته 27 و نیم سال و میانگین سن ازدواج زنان در اولین ازدواج در سال گذشته 23.4 سال است.

وی ادامه داد: میانگین سن مردان در طلاق های ثبت شده در سال گذشته 36.9 سال و میانگین سن زنان در طلاق های ثبت شده در سال گذشته 32.1 سال بوده است.

ابوترابی خاطر نشان کرد: میزان عمومی (ناخالص) ازدواج در سال گذشته هفت مورد به ازای هر هزار نفر است.

وی در مورد پنج استان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج در سال گذشته به ایرنا گفت: این استان ها شامل خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان هستند.

ابوترابی افزود: استان دارای پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج نیز در سال گذشته شامل استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: میزان عمومی طلاق نیز 2.2 به ازای هر هزار نفر است.

وی در مورد استان ها با بالاترین میزان عمومی طلاق در سال گذشته گفت: استان‌های خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان و اردبیل بودند دارای بالاترین میزان طلاق بوده اند.

وی در مورد استان های دارای پایین‌ترین میزان عمومی طلاق نیز اظهار داشت: این استان ها شامل سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر است.

* کودک همسری ثبت نمی شود

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: ما در ثبت احوال کودک همسری را ثبت نمی کنیم و برابر با قانون ازدواج دختران ۱۳ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام ثبت می شود.

وی افزود: اگر افرادی پایین‌تر از این سن باشند و گواهی رشد و حکم رشد را گرفته باشند و قاضی حکم داده باشد، آمار آنها در ازدواج ها ثبت می شود، بنابراین ما چیزی به نام کودک همسری را ثبت نمی کنیم، بلکه با حکم رشد و بلوغ شرعی ازدواج این افراد ثبت می شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال تاکید کرد: کاهش طلاق یا سکون طلاق از اقدامات موثر شورای اجتماعی کشور است که در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق اقدامات موثری را انجام داده است.

وی همچنین تأکید کرد: آمار طلاق معمولاً در بازه زمانی پنج ساله بررسی می‌شود.

* بیش از ۱۷۵ هزار مورد تغییر نام خانوادگی

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در سال گذشته ۱۷۵ هزار و ۹۵۷ مورد تغییر نام خانوادگی در کشور انجام شد.

وی با اشاره به اینکه دایره انتخاب نام در ایران محدود نیست، افزود: در فهرست نام های ثبت احوال ۲۰۰ هزار عنوان نام برای مردان و ۲۲۰ هزار نام هم برای زنان ثبت شده است؛ بنابراین ما در ایران دارای تنوع انتخاب نام هستیم و هموطنان می توانند با مراجعه به سامانه انتخاب نام، نام مناسب را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

ابوترابی اعلام کرد: اما به جز نام هایی که در بانک نام سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده است، افرادی هستند که تنوع گرا هستند و می‌خواهند نام‌های دیگری به غیر از این نام ها برای فرزندان خود انتخاب کنند، بنابراین در سازمان ثبت احوال کمیته مشورتی نام داریم که در استان ها نیز دایر است و سال گذشته ۱۰۳۳ نفر نام در این کمیته طرح شد که ۹۵۱ نفر از این نام ها به تصویب کمیته رسید.

وی اعلام کرد: بخش اعظم این نام های تصویبی که در کمیته مشورتی نام ثبت احوال به تصویب می رسد، در فهرست نام های ثبت احوال به ثبت می شود.

 

نظر شما