اولتیماتوم به افرادی که هنوز برای کارت هوشمند اقدام نکرده‌اند

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۴:۳۷:۵۲
کد خبر: ۸۴۸۴۹۶
اولتیماتوم  به افرادی که هنوز برای کارت هوشمند اقدام نکرده‌اند
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده کارت‌های ملی قدیمی فاقد اعتبار بوده و دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند از این کارت‌ها به عنوان اوراق هویتی افراد و شناسایی آنها استفاده کنند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ سیف‌الله ابوترابی امروز در نشست خبری اظهار کرد: روز سی‌ام اردیبهشت ماه روزی است که سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در سال 1393  ابلاغ شد و این روز از سوی شورای فرهنگی عمومی کشور به عنوان روز جمعیت نامگذاری شده است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: توجه به سیاست‌های جمعیت، به‌عنوان رهنمودی برای برنامه‌ریزی موثر ضروری است و علاوه بر این، رصد مداوم کیفی و کمی برنامه‌ریزی‌هایی در دست اقدام و تصمیم‌گیری‌های به موقع بر مبنای شواهد متقن باید مورد توجه ویژه باشد امری که در بند 14 سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

ابوترابی سپس به آخرین وضعیت صدور کارت ملی هوشمند اشاره کرد و افزود: این آمار تا پایان سال 97، 50 میلیون و 945 هزار و 827 نفر بوده است که این افراد مراحل تکمیل ثبت نام خود را انجام و نسبت به درخواست کارت هوشمند اقدام کرده اند که از این تعداد 45 میلیون و 293 هزار و 291 مورد کارت هوشمند صادر شده که بر اساس آمار 44 میلیون و 221 هزار و 821 نفر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: از جمعیت تقریبا 62 میلیون نفری در کشور که واجد شرایط کارت هوشمند هستند؛ حدود 51 میلیون نفر تکمیل درخواست کارت هوشمند را انجام داده‌اند و در مراحل صدور کارت هوشمند قرار گرفته‌اند ضمن اینکه پیش‌بینی می‌شود 8 الی 10 میلیون نفر نیز برای دریافت  ثبت نام و تکمیل مراحل اخذ کارت هوشمند اقدام نکرده باشند که البته بخشی از جامعه نسبت به دریافت کارت هوشمند مانند دوره گذشته اقدام نخواهند کرد.

سخنگوی سازمان ثبت نام کشور اضافه کرد: در سال 96 و 97 و با توجه به اتمام اعتبار کارت های نمونه قدیم با مصوبه هیئت وزیران استفاده از این کارتها تا پایان سال 97 تمدید شد و بر اساس همین مصوبه اعتبار این کارتها از از ابتدای فروردین 98 به اتمام رسید و در واقع تمامی کارت‌های نمونه قدیم از اعتبار ساقط شده‌اند و هم اکنون مورد استفاده در دستگاه‌های اجرایی نخواهند بود.

وی گفت: در همین راستا و با توجه به اینکه هنوز برخی از افرادی که برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام کرده‌اند و تکمیل ثبت‌نام انجام داده‌اند اما هنوز کارت هوشمند خود را دریافت نکرد‌ه‌اند تمهیداتی در نظر گرفته شده است و در واقع این افراد می‌توانند با در درست داشتن فیش مربوطه نسبت به دریافت تسهیلات و خدمات از دستگاه‌های اجرایی اقدام کنند و این فیش‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که دستگاه اجرایی مربوطه می‌تواند به صورت آنلاین و به صورت خطی نسبت به استعلام فرد مذکور از طریق سازمان ثبت احوال اقدام کند.

ابوترابی تصریح کرد: فیش‌هایی که در این زمینه مد نظر است به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که دستگاه های اجرایی می‌توانند به صورت آنلاین عکس فرد مذکور را نیز از طریق سامانه ثبت احوال اسکن کنند و این فیش‌ها تا زمانی که کارت هوشمند فرد در اختیارش قرار نگیرد معتبر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه کارتهای ملی قدیمی دیگر اعتباری در دستگاه های اجرایی ندارد خاطرنشان کرد: با توجه تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم بنا داریم صدور کارتهای ملی هوشمند را تا پایان سال جاری به اتمام برسانیم.

وی همچنین در ارتباط با خدماتی که سازمان ثبت احوال به سیل‌زدگان در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و فارس ارائه کرده است گفت: بعد از وقوع سیل در استان‌های اشاره شده با پیشنهاد رئیس سازمان ثبت احوال و البته موافقت وزیر کشور صدور شناسنامه به صورت رایگان برای سیل‌زدگانی که اوراق هویت خود را گم کرده بودند آغاز شد که البته این کار نیز طبق برنامه‌ریزی منظم و مدونی انجام شد و متقاضیان باید درخواست خود را به تایید ستاد حوادث شهرستان رسانده و سپس نسبت به اخذ شناسنامه اقدام می‌کردند.

وی تصریح کرد: در همین رابطه حدود 10 هزار شناسنامه برای سیل‌زدگان صادر شده است ضمن اینکه در ارتباط با کارت ملی تا به امروز درخواست نداشته‌ایم و در صورتی که در این بخش نیز متقاضی وجود داشته باشد کارت هوشمند نیز صادر خواهد شد اما در کل جنس کارت‌ها به گونه‌ای است که در این گونه بلایا و حوادث از بین نمی‌رود.

سخنگوی سازمان ثبت نام کشور با تاکید بر اینکه سازمان ثبت احوال موظف است برای هر ایرانی شناسنامه صادر کند افزود: هر ایرانی در داخل و یا خارج از کشور می‌تواند نسبت به اخذ شناسنامه اقدام کند و اگر کسی شناسنامه نداشته باشد می‌تواند ابتدا به فرمانداری مراجعه و بعد از تشکیل پرونده یک فرم تهیه و به اداره اطلاعات شهرستان مورد نظر ارجاع داده می‌شود که البته در این بخش نیز فرمی در اختیار نیروی انتظامی شهرستان قرار خواهد گرفت و در نهایت پرونده به شورای تامین و در صورتی که محرز شود فرد ایرانی است برای وی اوراق هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی صادر می‌شود.

وی در پایان به تسنیم گفت در ارتباط با ارسال نخستین محموله از سوی چاپخانه دولتی برای صدور کارت‌های ملی هوشمند گفت: هفته گذشته نخستین محموله از سوی چاپخانه دولتی در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفت که فرآیند صدور نخستین کارت ملی نیز انجام شد که کارت مورد نظر مشابه خارجی بوده و از لحاظ کیفیت قابل قبول است و به زودی تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

 

نظر شما