کشف مواد معدنی مشکوک در نیمه پنهان ماه

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۷:۱۵:۱۳
کد خبر: ۸۴۸۵۸۵
کشف مواد معدنی مشکوک در نیمه پنهان ماه
اوایل امسال بود که فرود ماه نورد چینی روی نیمه پنهان ماه تاریخ ساز شد، زیرا پیش از آن هیچ فضاپیمایی روی این سمت ماه فرود نیامده بود. حال بر اساس نتایج یک تحقیق که در مجله نیچر منتشر شده، این ماه نورد اولین نمونه از مواد تشکیل دهنده گوشته ماه را پیدا کرده است. اگر ثابت شود مواد معدنی کشف شده واقعا مربوط به گوشته ماه هستند، کشف اخیر می تواند دانشمندان را در درک هرچه بهتر مبدا پیدایش زمین و ماه راهنمایی کند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ کشف اخیر می تواند دانشمندان را در درک بهتر مبدا پیدایش زمین و ماه یاری کند

این ماه نورد عمدا روی دهانه «Von Karman»، یکی از بزرگترین دهانه های برخوردی منظومه شمسی فرود آمد. به گفته دانشمندان National Geographic، اگر جایی روی ماه آثاری از گوشته آن وجود داشته باشد آن مکان اینجا خواهد بود. در عملیت اکتشافی کف این دهانه، ماه نورد مذکور موفق به کشف دو ماده معدنی اولیوین و Low-Calcium pyroxene شد. قبلا هم پیش بینی شده بود لایه بالایی گوشته ماه از این مواد تشکیل شده باشد.

 

نیمه پنهان ماه

 

تصویری از سطح این دهانه

دانشمندان حدس می زنند بر اثر اقیانوس گدازه که سال ها قبل روی سطح این قمر در جریان بوده و سفت شده، پوسته و گوشته ماه از یکدیگر کاملا متمایز باشند. اما بیشتر اطلاعات ما درباره مواد تشکیل دهنده ماه به کمک نمونه هایی به دست آمده که فضانوردان آپولو از سمت نزدیک این قمر به زمین برگرداندند.

تا به امروز هیچ شخص یا وسیله ای موفق به جمع آوری نمونه های گوشته نشده بود، اما دانشمندان هشدار داده اند که این تحقیق کامل نیست. طیف سنج این ماه نورد ممکن است در حال مشاهده شیشه آتشفشانی یا آثار شهاب سنگی باشد که در ابتدا این دهانه را شکل داده. ماه نورد Yutu 2 به مطالعه این نمونه ها ادامه خواهد داد بلکه ریشه زمین شناسی آن ها را متوجه شود؛ در عین حال امکان فرستادن این نمونه ها به زمین هم بررسی خواهد شد.

از نظر دانشمندان کشف مواد در نیمه پنهان ماه دستاورد بسیار مهمی تلقی میشود، حتی اگر این نمونه ها مربوط به گوشته ماه نباشند.

 

نظر شما
پرونده ویژه