امکان لو رفتن امتحانات نهایی وجود ندارد

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۱۱:۲۹:۰۷
کد خبر: ۸۴۸۸۲۲
امکان لو رفتن امتحانات نهایی وجود ندارد
امتحانات نهایی دانش‌آموزان امسال یک روز زودتر از روال همیشگی و از ۳۱ اردیبهشت در سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ امتحانات نهایی دانش‌آموزان متوسطه دوم از امروز ۳۱ اردیبهشت ماه و با امتحان تعلیمات دینی و قرآن در سراسر کشور آغاز شد. بر اساس برنامه زمانی داده شده امتحانات نهایی دانش‌آموزان شاخه نظری از ۳۱ اردیبهشت آغاز و تا ۲۵ خردادماه، امتحانات هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای از ۳۱ اردیبهشت تا ۱۱ خرداد و در برخی رشته‌ها تا ۱۲ خرداد، پیش دانشگاهی نیم‌سالی- واحدی از اول تا هشتم خرداد ماه ادامه خواهند داشت.

دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده هم با تمهیداتی ویژه از سوی آموزش و پرورش امکان شرکت سه نوبتی در امتحانات نهایی را دارند و در صورت قبولی در کدام از بازه‌های زمانی در نظر گرفته شده، قبولی خردادماه برای آنها منظور می‌شود.

یکی از دغدغه‌های سال‌های اخیر در حوزه امتحانات نهایی امکان لو رفتن سوالات است که در همین زمینه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: در راستای تأمین امنیت، سلامت و صحت هرچه بیشتر برگزاری امتحانات نهایی، فرایند ارسال سوالات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی افزود: در این فرایند سوالات رمزگذاری و قبل از برگزاری امتحان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه از مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش برای حوزه اجرا ارسال می‌شود.

ساکی تصریح کرد: رمز بازگشایی فایل‌ها، کمتر از نیم ساعت قبل از آغاز جلسه امتحان نهایی از طریق این مرکز برای مدیران حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: زمان بازگشایی رمز بیش از ۱۶ کاراکتری سوالات امتحانی برای رؤسای حوزه‌های امتحانی، هنگامی است که دانش آموزان در حوزه‌های امتحانی مستقر و حدود نیم ساعت است که درب‌های حوزه امتحانی بسته‌شده است، بنابراین امکان اینکه قبل از برگزاری امتحان سوالی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد وجود ندارد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: تأکید می‌کنم در این شرایط امکان سو استفاده و لو رفتن سوالات وجود ندارد زیرا زمانی رمز ارسال و سوالات بازگشایی می‌شود که دانش آموزان از نیم ساعت قبل در جلسه امتحانی حضور دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه بااین‌وجود برخی از افراد سودجو و کلاه‌بردار از چند هفته قبل در فضای مجازی با ارائه فراخوان و با ادعای دسترسی به سوالات از مخاطبین خود خواستند هزینه‌ای را پرداخت کنند تا سوالات را قبل از برگزاری امتحانات در اختیار آن‌ها قرار دهند.

ساکی خاطرنشان کرد: این شایعات در حالی در کانال‌های تلگرامی مطرح می‌شود که هنوز سوالات اولین امتحان نهایی در سامانه بارگذاری نشده است لذا در پی انتشار ادعاهای کذب در این خصوص نامه‌ای از وزارت آموزش‌وپرورش به پلیس فتا ارسال شد تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

وی از ایجاد این سیستم از اواسط خرداد سال ۹۷ خبر داد و افزود: این سامانه از خرداد سال قبل ایجاد و در امتحانات شهریور و دی‌ماه ۹۷ روند تکاملی خود را طی کرده و پس از گذراندن مراحل آزمایشی امسال باکیفیت بالاتر در امتحانات نهایی به‌کار گرفته می‌شود.

نظر شما