مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

یک میلیارد دلار پوشش بیمه ای جبران خسارت آلودگی برای ورود کشتی های خارجی به آب های ایران/ الحاق ایران به کنوانسیون آب توازن کشتی ها

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۵:۳۱:۲۰
کد خبر: ۸۴۸۸۳۵
یک میلیارد دلار پوشش بیمه ای جبران خسارت آلودگی برای ورود کشتی های خارجی به آب های ایران/ الحاق ایران به کنوانسیون آب توازن کشتی ها
محمد راستاد با اشاره به روش های مقابله با تخلف کشتی ها در آب های ایران برای حفاظت از محیط زیست از لزوم پوشش بیمه ای 1 میلیارد دلاری جبران خسارت آلودگی برای ورود کشتی های خارجی به آب های ایران خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در رابطه با نحوه ورود این سازمان به آلودگی آب‌های جنوب کشور به خبرنگار اجتماعی برنا گفت:  بخشی از وظیفه ما پیشگیری و حفاظت از محیط زیست دریایی است. همچنین مقابله در خصوص آلودگی‌های نفتی بخش دیگری از وظایف ما است در این راستا اخیرا یکی از معاهده‌نامه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به آن ملحق شده است کنوانسیون آب توازن کشتی‌هاست.

وی در خصوص اهمیت این معاهده نامه اظهار کرد:  یکی از اهداف این معاهده پیشگیری و مدیریت از ورود گونه‌های مهاجم آبزی است که با «آب توازن کشتی ها» وارد آب های تحت مسئولیت ایران شده و احیانا سبب انقراض گونه های بومی خواهد شد.

این مقام مسئول در رابطه با اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: موثرترین اقدامی که در محیط زیست دریایی دنبال و از انقراض گونه ها جلوگیری می کنیم این است که از ورود آب توازن آلوده کشتی ها و تخلیه مواد آلوده کننده در آب های تحت مسئولیتمان جلوگیری به عمل آید.

راستاد در رابطه با تخلیه فاضلاب در آب های جنوب گفت: در سازمان مربوطه بیش تر آلودگی های با منشا کشتی ها را مد نظر داریم از این رو در رابطه با فاضلاب کنترل می کنیم که دفع فاضلاب و زباله کشتی ها به روش قانونی و بر اساس مقررات زیست محیطی انجام شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر نحوه اعمال مقررات برای محافظت از آب های تحت مسئولیت، گفت: وقتی کشتی‌ها به بنادر مراجعه می‌کنند افسران کنترل بازرسی باید مطمئن شوند که بر اساس گواهینامه‌هایی که این کشتی‌ها ارائه می‌کنند دفع زباله و مواد زائد نفتی و فاضلاب‌شان با روش استاندارد انجام شده باشد و لازم است تا گواهینامه داشته باشند.

وی اضافه کرد: در صورت تخلف، قوانینی وجود دارد که جرایم پاکسازی از متخلفین اخذ می شود و به علاوه آن افراد به مراجع قضایی برای اعمال قانون معرفی خواهند شد.

راستاد در رابطه با نحوه عملکرد کشتی های خارجی و تخلفات مربوطه تصریح کرد: بخش عمده ای از این جرایم برای کشتی های خارجی، مربوط به انجام کل هزینه های پاکسازی در صورت تخلف خواهد بود؛ یعنی کشتی های خارجی در صورت تخلف تجهیزات و نیروی انسانی که برای پاکسازی در نظر گرفته می شود را باید تقبل کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان تصریح کرد: بخش دیگر نیز مربوط به آلودگی های زیست محیطی است؛ از این رو باید تا 1 میلیارد دلار پوشش بیمه ای برای جبران خسارت آلودگی وجود داشته باشد و در غیر اینصورت اجازه ورود به آب های ایران را نخواهند داشت.

نظر شما
پرونده ویژه