قائم مقام وزیر بهداشت خبر داد؛

مرگ روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از منتظران اهدای عضو

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۰۸:۲۸:۳۶
کد خبر: ۸۴۹۱۷۸
مرگ روزانه ۷ تا ۱۰ نفر از منتظران اهدای عضو
قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر روز 7 تا 10 نفر از کسانی که منتظر پیوند عضو هستند جان خود را از دست می دهند و می توان با فرهنگ سازی و اهدای عضو افراد مرگ مغزی، فهرست منتظران اهدای عضو را از بین برد.

قائم مقام وزارت بهداشت یادآور شد: سالانه 4 هزار نفر مرگ مغزی با قابلیت اهدای عضو در کشور اتفاق می افتد؛ هریک از افرادی که دچار مرگ مغزی شدند 8 عضو پیوندی بالقوه دارند و چنانچه تنها 3 عضو از 3000 فرد دچار مرگ مغزی شده در سال به نیازمندان اهدا شود می توان لیست انتظار پیوند عضو را از میان برداشت.

حریرچی با بیان اینکه بسیاری با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی موافقت نمی کنند، تاکید کرد: این اتفاق با فرهنگ سازی ممکن است. با فرهنگ اهدای عضو می توانیم این مشکل را حل کنیم.

*سرآمدی در پیوند کبد در دنیا

رشد پیوند و درمان بیماری هایی که قبلا لاعلاج بوده به همت شما اتفاق افتاده است؛ تا دو دهه قبل بسیاری از بیماری ها علاج نداشت اما امروز با پیوند اعضا بسیاری از بیماران نجات پیدا می کنند.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: امروز پیوند کبد در یک مرکز در کشورمان از میزان پیوندهای کبدی که در تمام مراکز دنیا انجام می شود بیشتر است. همچنین تاکنون بیش از 10 هزار پیوند کلیه در کشور اتفاق افتاده و 70 مرکز خدمت پیوند داریم و همه این اتفاقات به همت و تلاش شماست.

*پیوند بیش از 11 هزار کلیه

'علی نوبخت' رییس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت:30 سال قبل در چنین روزی استاد فاضل جراح عروق و پیوند، طی صحبت با امام راحل و در ادامه ارسال نوشته به محضر ایشان درباره پیوند توضیحاتی را بیان کرد و حضرت امام فتوایی حیاتبخش را صادر کردند.

وی افزود: پس از آن مسوولان در وزارت بهداشت و اساتید کارهای زیادی انجام دادند و از طریق پیوند، جان هزاران نفر نجات پیدا کرد.

رییس هیات مدیره انجمن اهدای عضو کشور با ارائه آماری یادآور شد: در یکسال گذشته، 3238 مورد پیوند کلیه از 2263 مورد مرگ مغزی انجام شد. همچنین 809 پیوند کبد، 130 پیوند قلب‌، 30 مورد پیوند لوزالمعده و 6مورد پیوند ریه اتفاق افتاده است.

به گفته نوبخت، در مجموع فعالیت ها 11778پیوند کلیه، 6338 مورد پیوند کبد، 1172 پیوند قلب، 157 پیوند ریه و 52 مورد پیوند روده اتفاق افتاده و این کار جز با ایثارگری مردم، علمای علم پزشکی و مسوولان امکان پذیر نبوده است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی 100 مورد پیوند کلیه انجام شده بود و در سال 63 تلاش برای پیوند آغاز شد و در نهایت با فتوای امام راحل این کار ازسر گرفته شد.

*انتظار 9 ساله برای قانونگذاری اهدای عضو

در ادامه دکتر فاضل به عنوان پدر پیوند در ایران عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی به دلیل تحریم ها حتی محلول دیالیز هم نداشتیم و بیماران را از دست می دادیم؛ از طرفی جنگ بود و در این شرایط راهی جز آغاز پیوند نداشتیم.

وی اظهار داشت: کلیه ها در ابتدای راه برای پیوند از فامیل گرفته می شد اما این میزان کافی نبود‌؛ مشکل شرعی و قانونی از مسائل پیش روی ما بود و مشکل شرعی از سوی امام راحل به سهولت حل شد.

این جراح و رییس هیات امنای انجمن اهدای عضو کشور تصریح کرد: برای آغاز پیوندها قانون می خواستیم که این موضوع 9 سال طول کشید‌. دو بار در مجلس قانون برای پیوند رد شد و در نهایت تایید شد اما در بار سوم شورای نگهبان با آن مخالفت کرد که با حمایت رهبر انقلاب این معضل حل شد.

*ارسال کارت اهدای عضو درب منازل آلمانی ها

ثریا قاسمی بازیگر سینما و تلویزیون و از اعضای هیات امنای اهدای عضو نیز در این مراسم اظهار داشت: خوشحالم زنده ام و می توانم در این جشن حضور داشته باشم. مشکلاتی که با اهدای عضو در ایران داریم در همه دنیا وجود دارد و در همه جای دنیا آدم ها درباره عزیزانشان تعصب دارند.

وی ادامه داد: سه هفته پیش در آلمان بودم و در وزارت بهداشت آنجا درباره کارت اهدای عضو مشورت می شد‌.

قرار شده وزارت بهداشت آلمان برای هر شهروند کارت اهدای عضو را درب منزل بفرستد و اگر فردی تمایل نداشت می تواند کارت را برگرداند .

*سفیران اهدای عضو

'کتایون نجفی‌زاده' مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان نیز در این بخش با بیان اینکه روبرو کردن خانواده های اهداکنندگان و گیرندگان عضو ممنوع است ، یادآور شد: بسیاری از گیرندگان عضو و خانواده های اهدا کنندگان در اینجا حضو دارند و ممکن است اعضای شخص اهدا کننده در بدن یکی از گیرندگان عضو باشد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان یادآور شد: بسیاری از خانواده های اهداکننده سفیر اهدای عضو هستند و در انجمن به روی همه باز است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز