در گفتگو با مصطفی اقلیما مطرح شد ؛

آزادی در انتخاب سبک زندگی مساوی با کاهش انواع بزهکاری در جامعه

۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۰۵:۴۴:۲۲
کد خبر: ۸۴۹۵۶۸
آزادی در انتخاب سبک زندگی مساوی با کاهش انواع بزهکاری در جامعه
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران گفت :اگر سبک زندگی مناسب یک جامعه درست شکل گرفته و قانوگذاری شده باشد و ما در جامعه‌ای باشیم که در آن، راستگویی شایع‌تر باشد، مطمئنا بسیاری از کجروی‌ها و بزه‌کاری‌هایی مانند گران‌فروشی، تکدی‌گری، جعل، کلاهبرداری و شهادت کذب کنترل خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نوع سبک زندگی هر انسانی در روند مسیر گذران عمر  وی تاثیر بسزایی دارد؛ محیط زندگی و نحوه فرهنگ منطقه‌ای نیز بر چگونگی هدف‌گذاری فرد برای آینده خود اثر می‌گذارد.

و اما سبک زندگی چه تاثیراتی بر ورود افراد به دنیای بزهکاری  و جرایم مختلف دارد؟

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، داشتیم در خصوص این سوال اینگونه به خبرنگار برنا گفت: وقتی سبک زندگی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد باید به نکاتی مانند انتخابی بودن سبک زندگی توسط خود فرد توجه داشت، اگر فردی سبک زندگی خود را تعیین کند و تغییراتی را در آن به وجود می‌آورد و شکلی که به آن می‌دهد مطابق با تمایلات و دیدگاه و انتخاب‌های خودش باشد، احتمال گرایش به سمت بزهکاری در این فرد کمتر از باقی گروه‌های اجتماعی است که در سبک زندگی خود تعیین کننده نیستند. البته باید تاکید داشت انتخاب نباید رنگ گذر از قانون را پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه  وقتی فردی سبک زندگی خودش را نتواند تعیین کند بیشتر در معرض گرایش به سمت بزهکار می‌رود ادامه داد: برای مثال وقتی فردی تحصیلکرده پس از اتمام دوران تحصیل خود در پی جستجوی شغل و حرفه‌ای است اما با درهای بسته مواجه می‌شود به اجبار در  روند زندگی و نوع سبک آن تغییراتی  به وجود می آید که احتمال دارد به سوی اعمال منافی با قانون گرایش پیدا کند که این موضوع خود نشات گرفته از نا امیدی است که در این راه بر او غلبه کرده است. این مثال را می توان نمونه ای کامل از تغییر سبک زندگی تلقی کرد که به صورت ناخواسته فرد را دچار بحران و گرایش به سمت کارهای خلاف کرده است.

اقلیما با بیان اینکه بزهکاری تنها مختص افرادی در قشر ضعیف جامعه نیست گفت: نمی‌توان گفت فقط در سطح پایین جامعه که مردم دچار فقر هستند عمل بزه رخ می دهد ؛ در قشر مرفه و افرادی که در سطح بالایی از لحاظ مادی در جامعه قرار دارند نیز دچار این بحران می‌شوند و در تمامی گروه‌های اجتماعی این خطرات محسوس است و حتی گاهی داشتن ثروت و مرفه بودن خود نیز عاملی خطرناک برای بزهکاری خواهد شد، برای مثال در چند روز اخیر در شهر اصفهان تصادفی به وقوع پیوست که به موجب آن جوانی 24 ساله، جان خود را از دست داد که این جوان قربانی تفریح و سرگرمی جوانانی که جنون سرعت و داشتن اتومبیل‌های مدل بالا آنان را گرفته بود و بعد از وقوع این اتفاق هیچ نوع اظهار پشیمانی نمی‌کردند چون خود را به واسطه ثروتی که دارند قدرتمند می‌دیدند و جان باقی افراد را بی‌ارزش می‌دانستند. این یک نوع سبک زندگی است که فرد در آن دچار غرور کاذب شده است و خود را در سطح بالایی از قدرت می داند تا به این دلیل هر عمل بزهی را که می‌خواهد انجام دهد.

اقلیما در پایان گفت: از آسیب‌های مهمی که در رابطه با تغییر سبک زندگی شکل می‌گیرد می‌توان به گرایش به سمت رفتارهایی که با قانون منافات دارد و اعتیاد اشاره داشت. جامعه‌ای که انتخاب سبک زندگی مردم آنچنان که رضایت آنها را ایجاد کند د راختیارشان نباشد باعث می شود که لجبازی قانونی شکل بگیرد و از سوی دیگر آمار جرایم رشد بیابد. احترام از اولین ارکانی است که در این جامعه ویران می شود.

اگر  سبک زندگی مناسب یک جامعه درست  شکل گرفته و قانوگذاری شده باشد و ما در جامعه‌ای باشیم که در آن، راستگویی شایع‌تر باشد، مطمئنا بسیاری از کجروی‌ها و بزه‌کاری‌هایی مانند گران‌فروشی، تکدی‌گری، جعل، کلاهبرداری و شهادت کذب کنترل خواهد شد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز