آزادی زندانیان زن جرایم غیر عمد با ۳ درصد خرید؛

هر کسی این طرح را کپی کند یک زن را نجات داده است

۱۳۹۸/۰۳/۰۳ - ۰۶:۰۱:۲۷
کد خبر: ۸۴۹۵۷۴
هر کسی این طرح را کپی کند یک زن را نجات داده است
اگر بخواهیم جامعه خوب، آرام و امنی داشته باشیم باید تلاش کنیم و نمی‌توانیم با نشستن و تنها درخواست کردن؛ به این آرمان شهر برسیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برای رسیدن به جامعه سالم همه اقشار جامعه لازم است توجه بیشتری به مسئولیتی اجتماعی در قبال یکدیگر داشته باشند. در این راستا یکی از فروشگاه‌های سطح پایتخت در اقدامی تحسین برانگیز، گام‌هایی اولیه را دراین خصوص برداشته است.

این روزها هنگام خرید از فروشگاه هایلند به واژه‌ای در فاکتور تحت عنوان برکت خرید بر می‌خورید. در ابتدا ممکن است کنجکاو شوید 3 درصد برکت خرید به چه معناست؟ پس از پرس‌وجو مشاهده می‌کنید مدیران این مجموعه سعی دارند بدون افزایش قیمت، 3 درصد خرید هر فرد را به آزادی زندانیان زن، که در شرایط غیر کیفری به سر می‌برند، اختصاص دهند و در این مسیر، هم خود کاری نیکو انجام دهند و هم مردم را به حلقه این کار نیک بکشانند.

در قبال یکدیگر مسئولیم/ قصد تبلیغ نداریم

شایا رضا شمسی‌زاده، مدیرعامل فروشگاه هایلند، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا با بیان این‌که قصد تبلیغ نداریم و اگر الان در خصوص این طرح صحبت می‌کنیم تنها به‌خاطر این است که اگر هم صنفی تمایل داشت، این طرح را کپی کند و در رسیدن به  آزادی این زنان جرایم غیر عمد همراه شود، گفت: این طرح یک کار دلی است و برگفته از مسئولیت اجتماعی ما نسبت به هموطنان. سعی داریم به اندازه توان مالی و فکری خود کمکی برای آزادی زنان زندانی جرایم غیر عمد باشیم.

وی در ادامه بیان داشت: دغدغه حبس زنان زندانی جرایم غیر عمد که این روزها در حبس گرفتار هستند باعث شد طرحی را به شکل پایلوت در این فروشگاه اجرایی کنیم که در مسیر اجرای این سطح به شکل نامحسوس، مردم را نیز برای آزادی این زنان همراه کرده‌ایم.

شمسی‌زاده با گفتن از  این موضوع که به نظر باید در کشور به  زن و حق و حقوق این قشر بیشتر توجه شود گفت: بسیاری از این زنان حبس در زندان، دچار مشکلات حقوقی و مالی هستند که به واسطه همراهی آگاهانه یا اکثرا ناآگاهانه با مردان نزدیک خود از همسر تا پدر، گرفتار حبس شده‌اند و در اصل متهم اصلی نیستند ولی طبق قانون محکوم به تحمل زندان و دوری از فرزندان و خانواده شده‌اند. در خیلی از نقاط دنیا، هنگامی که زنان با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند ما هم خواستیم در همین مسیر گامی برداشته باشیم.

مدیرعامل مجموعه هایلند در توضیح جزئیات طرح آزادی که برای رهایی زنان جرایم غیر عمد در این مجموعه در حال اجراست، اینگونه توضیح داد: مطابق فروشی که انجام می‌دهیم بدون هیچ‌گونه افزایش قیمت برای مشتری، 3 درصد از گردش عملیات روزانه‌مان را کنار بگذاریم تا بتوانیم در پایان ماه فرد یا چند نفر از این زنان محبوس در زندان آن‌هم به خاطر جرایم غیر عمد را از حبس رها کنیم. در این راستا برکت این کار خیر برای مشتریان هم خواهد بود و در فاکتور نیز همین نکته را قید می‌کنیم  چراکه معتقدیم از نظر اخلاقی با هم شریک هستیم. بنا است در پایان ماه و مصادف با  عید فطر، طی هماهنگی با سازمان زندان‌ها با رقمی که جمع آوری شده در صورت امکان از جمع این زنان، تعدادی را آزاد کنیم.

وی با تاکید بر  اینکه این  اقدام خیر خواهانه به صورت پایلوت انجام شده است، اذعان کرد: باید این راه را یک‌بار تا انتها برویم و ببینیم چه تاثیری خواهیم داشت و در خصوص برنامه‌های آتی تصمیم بگیریم. با هیچ انجمنی در این رابطه هماهنگ نیستیم.

شمسی‌زاده در خصوص اینکه آیا هم صنفی‌ها با آگاهی از این اقدام، خواستار همراهی شده‌اند یا خیر؟ گفت: معتقدم همه ما مسئولیت اجتماعی خود را باید انجام بدهیم و برای انجام امور خیر وظیفه داریم. عده‌ای از هم صنفی‌ها اعلام همراهی کرده‌اند ولی اطلاع ندارم آیا آنها نیز کار خود را شروع کرده‌اند یا خیر. به شخصه اصلا به میزان سودی که از فروش مجموعه در راستای اجرای این طرح کاسته می‌شود فکر نمی‌کنم و بیشتر کل مجموعه به این فکر هستیم که این طرح نتیجه مطلوب داشته باشد و امکان ادامه آن میسر شود.

از مشتریان مبلغ اضافه دریافت نمی‌شود

در ادامه این مصاحبه مرسده دزوارئی، مدیر فروشگاه هایلند، در رابطه با این اقدام به برنا گفت: تاکنون شکل‌های مختلفی از امور خیر را انجام داده‌ایم اما بدین صورت که بخواهیم با مشتری‌هایمان شریک شویم، اولین تجربه ماست که به‌نظر نقطه قوت این طرح این است که هیچ مبلغ اضافه‌ای از مردم دریافت نمی‌شود بلکه از هر مبلغی که مشتری خرید کرده 3 درصد به این امر خیر اختصاص می‌یابد.

وی در خصوص واکنش مردم نسبت به این فعالیت خیرخواهانه گفت: از طرف صندوق‌دارها موضوع این طرح به تک به تک مشتری‌ها اعلام می‌شود؛ بازخوردها تاکنون مثبت بوده است حتی چندین خانم گرفتار در زندان با همین شرایط جرایم غیرعمد به ما معرفی شده‌اند. همچنین از سوی چند ارگان و چند سفارت به ما مراجعه کردند همچنین برخی افراد خواسته‌اند در این امر خیر شریک شوند اما در این بخش وارد نشده‌ایم.

دزوارئی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید به هم صنفی‌های خود پیشنهاد همراهی در این اجرای این طرح را بدهید افزود: مجموعه هایلند طی 17 سال چه مثبت و چه منفی روشی داشته که کارهایش را خودش به تنهایی انجام می‌داده است و بدین‌صورت نبوده که بخواهد افراد را ترغیب کند. البته صنف عطر را در برخی قسمت‌ها ترغیب کرده‌ایم اما با توجه به سیاست‌های داخل فروشگاه، سیاست‌ها را بسته نگه داشته‌ایم اما اگر مشتری‌های خودمان بخواهند فعالیت کنند در گام‌های آینده ممکن است این اتفاق بیفتد.

وی در پایان تاکید کرد: ممکن است این پروژه را به صورت دائمی در دستور کار قرار بدهیم؛ دوست داریم که همکاران دیگرمان و هم صنفی‌های دیگر نیز در این مسیر حرکت کنند ولی این تنها خواست ماست و آنها باید باید خود تمایل به حضور در این جاده ایجاد بستر آزادی برای این زنان داشته باشند.

سه درصد زندانیان کشور زن هستند

برپایه این گزارش در حال حاضرحدود 3 درصد زندانیان کشور شامل زنان می‌شود که تعداد نه چندان کمی از این آمار مختص به زنان جرایم غیرعمد است؛ آنهم جرایم غیر عمد مالی که به شکلی می‌توان گفت خود این زنان هم قربانی هستند. بسیاری از این زنان مادرانی هستند که به‌خاطر کمک آگاهانه یا ناآگاهانه به همسر یا پدر یا برادر خود از فرزندان خود دور افتاده‌اند و کانون خانواده آنها بی زن و مادر مانده است که خود آسیب‌های روحی و پیامده‌های تلخ‌تری را برای جامعه رقم می‌زند.

به‌نظر اگر بازاریان و کسبه اصناف دیگر هم به نوعی و مطابق با در آمد و توان خود به این جمع و طرحی مشابه این طرح بپیوندند ضمن انجام مسئولیت اجتماعی به جامعه‌ای بهتر شدن کمک می‌کنند. یکی از اصل‌های یک جامعه و معنای یک اجتماع، همدلی است.

در پایان می‌توان گفت این گونه اقدامات می‌تواند سرآغاز اتفاق خوبی باشد و سایرین می‌توانند با الگو برداری برای رسیدن به جامعه سلامت کمک کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز