دشمن کبد و کلیه

۱۳۹۸/۰۳/۰۳ - ۲۲:۳۰:۴۰
کد خبر: ۸۵۰۰۷۶
دشمن کبد و کلیه
مهم‌ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است. علائم مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف بالای استامینوفن که داروی ضد درد و ضد تب است عامل مهمی در بروز آ‌سیب‌ به کبد و کلیه است.

 

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف بالای استامینوفن یا پاراستامول که یک داروی ضد درد و ضد تب می‌باشد باعث آسیب رساندن به  کلیه و  کبد فرد می‌شود.

 

سیامک عبدالله نژاد افزود: این دارو رایج‌ترین دارو برای از بین بردن تب است اما به دلیل عوارضی که دارد بیش از سه روز برای تب توصیه نمی‌شود.

 

وی  تصریح کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف بالای استامینوفن، عامل مهمی در بروز ‌آسیب‌های جدی در مرحله اول به  کبد و در مرحله دوم به کلیه است.

 

وی با تاکید بر اینکه مصرف بالای استامینوفن حتی باعث آسیب بر عملکرد مغزی و عصبی فرد خواهد شد، گفت: مصرف مقادیر بالای 4گرم استامینوفن در روز به ویژه در کودکان می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

 

وی گفت: مهم‌ترین علائم مسمومیت ناشی از استامینوفن شامل تهوع، استفراغ، یرقان و در موارد شدید آسیب کبدی است.

 

وی در پایان یادآور شد: علائم  مسمومیت ناشی از مصرف بالای استامینوفن ممکن است از چند ساعت تا چند روز پس از مصرف دارو بروز کند.

 

نظر شما