در گردهمایی و زنجیره انسانی مطرح شد؛

پشت شاهوار به دوستدارانش گرم است

۱۳۹۸/۰۳/۰۴ - ۱۴:۴۱:۵۱
کد خبر: ۸۵۰۴۶۵
پشت شاهوار به دوستدارانش گرم است
شاهرود - گردهمایی بزرگ حمایت مردم شاهرود از قله آب ساز و حیات بخش شاهوار با حضور هزاران عاشق و دل باخته طبیعت، مسئولان و همچنین اعضای تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه طبیعت برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ گردهمایی بزرگ مردم شاهرود و دوست داران طبیعت با هدف اعتراض به معدن‌کاوی در قله شاهوار بعدازظهر پنج شنبه از مقابل اداره منابع طبیعی شاهرود تا محل قله شاهوار برگزار شد تا دوست‌داران طبیعت همراهی خود را با شاهوار، مام طبیعت، کانون آب‌ساز و حیات‌بخش شمال شرق ایران اسلامی اعلام کنند.

بعدازظهر پنج شنبه بار دیگر شاهرود صحنه حضور مردمی بود که اراده کردند تا بار دیگر بخشی از انفال و موهبت‌های الهی شهرشان را مطالبه کنند قله شاهواری که شش سال است در گیر و دار معدن کاوی آسیب‌های فراوانی دیده است.

مردم شاهرود امروز گردهم آمدند تا بگویند اگر معدنی در حال تخریب منابع آب، خاک، هوا و حیات وحش طبیعی شهرستان شأن هستند، آنان در میدان حضور دارند تا نگذارند که شاهرود خوزستان شود، شاهرود شهری است که محیط زیست در زمره دغدغه‌های اصلی آن محسوب می‌شود چرا که سال‌ها است لابی‌های قدرت و ثروت دست از سر این شهر بر نمی‌دارند و مردم یک روز برای جنگل ابر نگران می‌شوند و روز دیگر برای شاهوا ر.

مطالبه مردم جدی گرفته شود

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت در ابتدای این برنامه مردمی، ضمن قرائت متنی، گفت: شاهوار یعنی هشت هزار سال تمدن شاهرود و اکنون صدها هزار نفر جمعیت در طول این تاریخ بلند نظاره گر مورد طمع و تعرض قرار گرفتن آن قله زیبا هستند. امروز طمع پول، آن هم پولی به جیب دیگران می‌رود و ویرانه‌ای برای مردم شاهرود فرزندانشان می‌گذارد سبب شده تا شاهوار بی سبب تخریب شود و ضرر این امر را فرزندان ایران، شیعیان حسینی و شاگردان مکتب خمینی (ره) کبیر خواهیم دید و به همین دلیل است که معتقد هستیم زیر بار ذلت نخواهیم رفت و وطن مان را با پول نمی‌فروشیم.

امیر حسین ولیان با بیان اینکه مردم آمده اند تا بگوند آینده شهرمان را به هیچ قیمتی نمی‌فروشیم، ابراز کرد: تصمیم آینده شاهوار را مردم می‌گیرند نه عده‌ای در تهران و سمنان؛ اینجا مردمانی زنده استوار هشت هزار سال ایستادند تا شاهوار قامت راست کرده و لذا امروز نباید گذاشت تا عده‌ای برایش تصمیم بگیرند ما امروز غیرت مندانه بر سوگند خود می‌ایستیم و از از شاهوار دفاع خواهیم کرد.

وی افزود: عجیب است در برابر این همه مطالبات مردمی و همراهی مسئولان چرا هنوز عده‌ای بر تخریب شاهوار پافشاری می‌کنند. ما افتخار می‌کنیم که امام جمعه، اعضای شورای شهر، فرماندار و نماینده مردم همه یکپارچه برای آزادی شاهوار ایستادند لذا باید گفت مطالبه به‌حق مردم باید دیده شود.

عضو ستاد مردمی نجات شاهوار بابیان اینکه مگر سرنوشت جمهوری اسلامی با رأی مردم نیست، مگر در این نظام مردم حقی ندارند؟ چرا حرف مردم را کسی گوش نمی‌دهد؟ ابراز داشت: لابی قدرت و ثروت هیچ احترامی برای مردم و مسئولان قائل نیست، اما امروز مردم ما آمده‌اند تا بگویند کنار فرماندار، امام‌جمعه و نماینده ایستاده و با دست خودشان معدن را تعطیل خواهند کرد.

وی با طرح این پرسش که در این سال‌های اخیر، سه شاهد اصلی تخریب‌های شاهوار یعنی محیط‌زیست، اداره آب و منابع طبیعی می‌بایست از شاهوار دفاع می‌کردند اما چرا سکوت کردند؟ بیان کرد: مدیر کل سابق محیط‌زیست استان سمنان که چندی قبل بازداشت شد حتی در برابر یک آزمایش ساده آب هم مقاومت می‌کرد اما امروز مدیرکل جدید خطرناک بودن معدن برای آب را اعلام و علیه معدن شکایت کرده تا فرق بین دو مدیر معلوم شود.

شاهوار تنها نیست

یکی از دوست داران طبیعت و حاضر در این همایش با بیان اینکه امروز مردم آمده‌اند تا بگویند شاهوار در برابر تمام لابی‌های قدرت و ثروت در پایتخت تنها نیست، گفت: شاهوار تنها نیست چرا که مردم ایران اسلامی و نه فقط شاهرود با آن هستند، امروز هر گروه کوهنوردی که در گلستان، مازندران، خراسان شمالی و حتی البرز به کوه می‌رود با بنرهای نجات شاهوار، حمایت خود را از این قله حیات بخش اعلام می‌دارد و این نشان می‌دهد که دیگر فضا فضای شهر شاهرود و مردم آن نیست این موضوع نشان می‌دهد که شاهوار متعلق به مردم ایران و جهان است.

محمد شفقی بیان کرد: شاهوار قله‌ای است که حیات فلات بسطام به آن بستگی دارد و این یعنی زندگی ده‌ها و صدها هزار انسان و وحوش و حیوانات این یعنی اقتصاد و تولید که امروز خطر بر آنها سایه افکنده چرا که نابودی شاهوار اقلیم منطقه را برهم خواهد زد و در نتیجه پدیده‌هایی مانند بیابانی شدن این منطقه را تهدید می‌کنند.

وی می‌افزاید: گروه‌های مختلفی آب شاهوار را مورد آزمایش قرار داده و معتقد هستند که آلودگی بیش از حدی در این آب نسبت به برخی فلزات دیده می‌شود که تا پیش از حضور معدنچیان چنین چیزی در شاهوار بی سابقه بود لذا باید جلوی این معدن بعد از شش، هفت سال گرفته شود.

شاهوار کانون آب ساز

دیگر عضو تشکل‌های محیط زیستی شاهرود می‌گوید: شاهوار کانون آب ساز است و امروز بیش از دو میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده است این میزان یعنی یک سد کرج آب فقط در دل این کوه قرار دارد که در صورت تداوم معدن‌کاوی از بین خواهد رفت آن هم در شرایطی که دغدغه همه ما آب است.

محمود جلالی می‌افزاید: برخی معتقد هستند که با تعطیلی معدن عده‌ای بیکار می‌شوند این ادعا کاملاً بی اساس است چرا که در همین محدوده شرکت آلومینا دو معدن دیگر در میامی و دامغان دارد چرا به سراغ آنها نمی‌رود و شاهوار را تبدیل به مرتفع‌ترین معدن روباز ایران با بیش از سه هزار و ۸۰۰ متر ارتفاع کرده است؟ موضوع بعد اینکه این معدن شش سال است تخریب‌های گسترده‌ای را به شاهوار تحمیل کرده دیگر وقتش است که بگوییم کافی است دیگر این تخریب‌ها بس است.

وی افزود: مردم شاهرود همانطور که تجربه توقف جاده سازی در جنگل ابر را داشتند و با هم و در کنار هم نگذاشتند تا زور لابی‌های قدرت به آن برسد، این بار هم درباره شاهوار موفق خواهند بود و ما امیدواریم مجوز این معدن حداقل تمدید نشود.

تردد کامیون‌ها در جاده معدن گواه فعالیت غیرقانونی آن است

یکی از معلمان شاهرودی که طومار را در حمایت از شاهوار امضا کرده ابراز داشت: درحالی‌که گزارش‌های سازمان پژوهش‌های مجلس رسانه‌ای شده و در اختیار نهادها و دستگاه‌ها قرارگرفته است و سندی معتبر نیز محسوب می‌شود اما چرا مدیران مربوط به آن استناد نمی‌کنند؟

آقا بابایی در ادامه تصریح کرد: چرا درحالی‌که معدن تعطیل است هنوز تردد کامیون‌ها در این جاده وجود دارد از ابتدای جاده مجن حضور کامیون‌ها و تریلی‌ها به‌وضوح مشهود بود و اسناد و مدارک کافی نیز وجود دارد لذاخواست ما مردم شاهرود تعطیلی دائم آن است.

وی افزود: آلودگی منابع آب در گزارش‌های متعدد در حال انتشار است چرا حق حیات مردم شاهرود این‌گونه به سخره گرفته شد و معدن علی رغم تعطیلی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد چرا نظارتی از سوی صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

چه کسی پاسخگوی آوارگی مردم خواهد بود؟

رضایی که از اهالی و کسبه بازاریان شاهرود است در گفتگو با مهر ابراز داشت: از قدیم شاهرود به داشتن دو نعمت آب‌وهوای مطلوب مشهور بود اما امروز با فعالیت این معدن این دارایی ارزشمندی که سال‌ها پدرانمان آن را حفظ کردند را از ما گرفتند و جایگزین معدنی کردند که هیچ آورده‌ای برای شاهرود ندارد.

وی ادامه داد: خواست ما مردم شهر شاهرود تعطیلی دائم معدن بوکسیت تاش است زیرا در صورت تداوم روند فعالیت قطع به‌یقین از شاهرود نیز جز نام چیزی باقی نخواهد ماند و سوال اساسی مردم ازاینجا ناشی می‌شود که چه دست‌هایی در لابی‌های پشت پرده پنهان است که اجازه فعالیت بعد از تعطیلی معدن را می‌دهد.

این شاهرودی اضافه کرد: شاهوار کانون آب ساز منطقه شاهرود است و اگر نباشد حیات منطقه به خطر خواهد افتاد در این شرایط چه کسی پاسخگوی آوارگی مردم خواهد بود؟ و چرا مسئولان استان سمنان نسبت به این فعالیت غیرقانونی هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند و ما را مثل همیشه فراموش کردند.

در ادامه این مراسم پایش بخشی از منطقه شاهوار با تشکیل زنجیره انسانی برگزار شد تا مردم شاهرود نشان دهند که شاهوار در این پیچ و خم تاریخی تنها نیست و مردم پشتیبانی از آن را بر خود لازم می‌دانند. این مراسم با قرائت قطع نامه به پایان رسید.

 

نظر شما