معاون و مسئول امداد و نجات شعبه جمعیت هلال‌ احمر نیشابور :

نجات ۲۱ کوهنورد از دره‌های پلاسو

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۱۴:۵۱:۱۵
کد خبر: ۸۵۱۰۰۶
نجات ۲۱ کوهنورد از دره‌های پلاسو
معاون و مسئول امداد و نجات شعبه جمعیت هلال‌ احمر نیشابور گفت: در پی تماس تلفنی خانمی حدود ساعت 23.30 دقیقه شب گذشته با جمعیت هلال‌احمر این شهرستان خبر از گم شدن 21 نفر در دره پلاسو داده شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حمید امیریانی عنوان کرد: براساس گزارش اعلام شده این افراد از مسیر گنداب قصد حرکت به سمت بوژان داشتند که دره‌های پلاسو معروف به دره‌های پیچ در پیچ مسیر خود را گم کردند.

 

وی عنوان کرد: به دلیل اینکه این دره‌ها پیچ در پیچ و شبیه هم هستند نمی‌دانستیم از کدام دره باید حرکت کنیم از سویی چون تمام دره‌ها به آبشار ختم می‌شوند هیچ راهی به پایین نیز وجود نداشت که بتوان از طریق روشنایی شهر در شب مسیر را پیدا کرد.

 

مسئول امداد و نجات شعبه جمعیت هلال‌احمر نیشابور اظهار کرد: به جهت اینکه در این آبشارها و دره‌ها حادثه‌ای برای این افراد به وجود نیاید بلافاصله دو تیم متشکل از هلال‌احمر و هیئت کوهنوردی شهرستان فراخوان و به محل اعزام شدند.

 

وی ادامه داد: به رغم اینکه تیم‌ها از محل ارتفاعات گنداب جستجوی خود را آغاز کردند اما چون هیچ کدام از این 21 نفر طریقه استفاده از جی‌پی‌اس را نمی‌دانستند، نتوانستند نقطه بدهند تا نیروها راحت‌تر آن‌ها را پیدا کنند و این موجب شد مقداری عملیات زمان بیشتری را ببرد.

 

امیریانی عنوان کرد: با توجه به اینکه از این افراد خواسته شده بود برای پیداکردنشان اقدام به روشن کردن آتش و یا فلش تلفن‌های همراه خود کنند در حدود ساعت 2 صبح خبر از پیدا شدن این افراد داده شد ولی هنوز چند دره با نیروهای هلال‌احمر فاصله داشتند و دستیابی به آن‌ها مقدور نبود.

 

وی گفت: پس از دستیابی به این افراد از مسیر امن به گنداب انتقال داده شدند و پس از رسیدن به جاده به وسیله مینی‌بوس منتقل شدند.

 

معاون و مسئول امداد و نجات شعبه جمعیت هلال‌احمر نیشابور افزود: چون تمام افراد روزه داشتند هیچ آب و غذایی با خود نبرده بودند.

 

وی عنوان کرد: در این گروه 21 نفره که مسئولیت آن با گروه کوهنوردی پهلوان شورورزی بود، افراد 10 تا 12 ساله تا پیرمرد 60 ساله وجود داشت و از ساعت 11.30 که به نیروها فراخوان داده شد تا ساعت 4.30 صبح عملیات به طول انجامید.

 

امیریانی عنوان کرد: هرچند به محض اینکه اتفاقی رخ می‌دهد باید به نیروهای هلال‌احمر اطلاع دهند اما متاسفانه به رغم اینکه در غروب آفتاب این اتفاق رخ داده بود چون تصور می‌کردند، می‌توانند راه خود را پیدا کنند تا ساعت 23.30 دقیقه به ما اطلاعی ندادند و این موجب شد به دلیل راه رفتن بسیار توان خود را از دست بدهند.

 

وی اظهار کرد: این افراد حتی نمی‌دانستند با کجا باید تماس بگیرند به همین دلیل با هلال احمر شهرستان تماس گرفته بودند در صورتی که شماره مرکز هماهنگی و کنترل عملیات 112 بوده که بدون سیم کارت و حتی شارژ اعتباری می‌توان تماس گرفت و اعلام حادثه و موقعیت کرد.

 

نظر شما