وبا، میهمان ناخوانده آب و هوای گرم

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۱۹:۴۰:۳۵
کد خبر: ۸۵۲۳۱۱
وبا، میهمان ناخوانده آب و هوای گرم
وبا نوعی بیماری عفونی ویرانگر است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد شده و با آغاز فصل گرما، این بیماری در کمین مردم بوده و باید مراقب بود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ ویروس وبا در ماه های تابستان که دمای آب به بیش از ۲۰ درجه می‌رسد تکثیر یافته و شیوع بیماری‌های ناشی از این ارگانیسم‌ها در ماه های گرم سال افزایش می‌یابد.

به گفته برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی، وبا نوعی بیماری اسهالی حاد است که می‌تواند در عرض چند ساعت به سرعت در بدن تکثیر یافته و به مرگ فرد مبتلا منجر شود، بر همین اساس وبا، بیماری خطرناکی است که در صورت تشخیص و درمان به موقع منجر به مرگ و میر می‌شود و البته امروزه با شناسایی زودرس و درمان بیماران در قالب نظام مراقبت بیماری‌های منتقله از آن و غذا مرگ و میر وبا به شدت کاهش یافته است.

*رشد میکروب وبا در هوای گرم

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا می‌گوید: هر سال با گرم شده هوا شرایط برای رشد میکروب وبا در محیط فراهم شده و به همین جهت زمینه ابتلای افراد به این بیماری فراهم می‌شود.

 

وی اظهار می دارد: میکروب عامل وبا فقط در انسان ایجاد بیماری کرده و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین ممکن است در مواردی از طریق انتقال انسان به انسان نیز صورت گیرد، از آنجایی که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهمترین راه ورود میکروب به بدن انسان بود، لذا در بحث پیشگیری از بیماری رعایت بهداشت فردی ضروری است.

 

مردانی تصریح می‌کند: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، دل درد و دل پیچه از علائم بیماری وبا است و در صورت مشاهده چنین علائمی باید سریع‌تر به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد.

 

وی ادامه می دهد: شستشوی کامل سبزیجات از جمله پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شستشو و آبکشی، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای شرب و شستشوی ظروف، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد، شنا نکردن در آب‌های آلوده و غیره از جمله مهمترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا است و با رعایت بهداشت فردی و عموم، می‌توان وبا را مهار کرد.

 

مردانی خاطرنشان می‌کند: نظارت بیشتر بر تهیه و توزیع موادغذایی و آب مصرفی مردم نیز باید از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی برای مهار وبا در فصل گرما انجام شود.

 

*سبزیجات خام عامل مستعد کننده وبا

 

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه می‌کند: مردم نیز باید توجه کنند که سبزیجات خام می‌تواند در زمره عوامل مستعد کننده ابتلاء به وبا باشد و برای آنکه از ابتلاء به بیماری‌های منتقله از آب و غذا مانند وبا جلوگیری کرد باید بهداشت را رعایت کنند.

 

*آب یک دقیه جوشانده شود

 

عباس رازی متخصص بیماری‌های عفونی نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: اطمینان از سالم بودن آب به منظور آشامیدن، پخت و پز، شستشوی ظروف و دست‌ها از موارد مهم برای پیشگیری از وبا است و افراد آب را حداقل به مدت یک دقیقه بجوشانید وسپس استفاده کنند.

 

وی، کوتاه کردن ناخن‌ها و شستشوی دست‌ها با آب و صابون بعد از توالت رفتن، قبل از پخت و پز و خوردن مواد غذایی، خودداری از مصرف مواد غذایی غیرمطمئن و آب ناسالم در هنگام مسافرت و گردش، نگهداری مواد غذایی در یخچال به خصوص مواد غذایی خام و پخته شده باید بطور جداگانه نگهداری شوند و دفع بهداشتی فاضلاب‌ها و ممانعت از ورود آنها به رودخانه‌ها و معابر، جلوگیری از ورود حشرات به ویژه مگس و سوسک به منزلرا از دیگر موارد بهداشتی مهم برای مهار بیماری وبا در فصل گرما عنوان کرد.

 

*نحوه سالم سازی سبزیجات

 

رازی می‌گوید: سبزیجات و میوه‌جات ابتدا شسشتو، انگل‌زدایی و ضدعفونی شده و سپس در یخچال نگهداری شوند و نحوه ضد عفونی سبزیجات آن است که ابتدا آنها را پاک کرده و با آب سالم شستشو داده به نحوی که فاقد گل و لای باشند، سپس به مقدار مناسب آب در ظرفی تمیز ریخته و به ازای هر لیتر آب ۳ الی ۵ قطره مایع ظرفشویی اضافه کرده و خوب بهم زده تا کف کند، بعد سبزی پاک شده و یا میوه را به مدت ۵ دقیقه در محلول آب و کف قرار داده و بعد از آن با آب سالم آبکشی شود با این کار تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آن جدا می‌شود.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح می‌کند: برای ضدعفونی و از بین بردن میکروب‌ها نصف قاشق چای خوری پودر پرکلرین را در ۳ تا ۵ لیتر آب در ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای ریخته و بهم زده تا کاملاً حل شود، سپس سبزی و میوه شسته شده به مدت ۵ دقیقه در محلول ضدعفونی کننده قرارداده تا میکروب‌های آن کشته شوند، بعدسبزی و میوه ضدعفونی شده را دوباره با آب سالم آبکشی کرده تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و بدین وسیله سبزی و میوه سالم آماده مصرف است.

 

رازی یادآور می‌شود: سایر ضدعفونی کننده‌ها را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه و دستور مصرف آن مطابق برچسب روی آن عمل کرد.

 

وی می افزاید: مردم باید از سلامت آب و غذای مصرفی خود اطمینان حاصل کنند و علاوه بر ضدعفونی میوه و سبزیجات، از موادغذایی بسته بندی استفاده کرده و از مصرف موادغذایی فله که سلامت آن‌ها مورد تأیید نیست پرهیز کنند همچنین هنگام سفر و در استرحتگاه‌ها از مصرف آب‌های سطحی یا غیر شرب خودداری شود.
وی به زنان خانه دار توصیه می‌کند، قبل از تهیه و طبخ غذا دست‌های خود را بشویند همچنین شست و شو دست‌ها پس از استفاده از سرویس بهداشتی از نکاتی است که همه افراد باید به آن توجه داشته باشند تا از ابتلابه بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا پیشگیری کرد.

 

این پزشک تاکید می‌کند: با توجه به خطرناک بودن و پیشرفت سریع علائم کم آبی، بیمار باید به محض شروع اسهال به پزشک مراجعه کند تا بر اساس میزان کم آبی مایع درمانی خوراکی و یا در صورت نیاز تزریقی بر اساس دستور پزشک شروع شود.
رازی خاطرنشان می کند: استفاده از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی، شستشوی سبزیجات، خودداری از مصرف آب غیر بهداشتی، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و نگهداری بهداشتی غذاهای خانگی برای پیشگیری از ابتلاء به وبا ضروری است.

 

رازی در مورد درمان بیماری وبا می‌گوید: تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب توسط پزشک بر کاهش حجم و طول مدت اسهال اثرمطلوب داشته و دوره‌ی عفونت‌زایی را کوتاه می‌کند.

 

وی اظهار می دارد: هیچ گونه داروی ضد اسهال، ضد استفراع و ضد اسپاسم بدون نظر پزشک نباید استفاده کرد و در صورت بروز اسهال شدید سریعاً به خانه‌های بهداشت یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.

 

نظر شما