بررسی علل افزایش مصرف گل در بین دانشجویان ؛

ابتلا به جنون، قشر دانشجو را تهدید می کند/ بازاریابی فروشندگان مخدر کم نقص است

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۵:۳۱:۰۹
کد خبر: ۸۵۳۶۸۸
ابتلا به جنون، قشر دانشجو را تهدید می کند/ بازاریابی فروشندگان مخدر کم نقص است
نوروزی گفت: از اثرات اصلی که این مخدر بر روی مصرف کننده ایجاد می کند اختلال رشد و تکامل مغز است .بر اساس مطالعات صورت گرفته تا 21 سالگی سیر رشد مغزی ادامه دارد که با مصرف این مخدر دچار آسیب جدی می شود و حتی خطر جدی ابتلا به جنون را برای فرد ایجاد می کند. با توجه به آمار بالای مصرف این مخدر در بین دانشجویان؛ احتمال افزایش آمار جنون درسال های بعد زندگی این مصرف کنندگان وجود دارد که آینده کشور را نیز به نوعی تهدید می کند .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، مصرف مخدر "گل" این روزها به شکل روز افزونی بین قشر دانشجوی کشور افزایش یافته است. میزان مصرف چندان تفاوتی هم بین دختران و پسران ندارد. در خصوص علل این گرایش و تاثیراتی که بر جسم و روان دانشجویان که قرار است آینده کشور را به آنها بسپاریم   با علیرضا نوروزی، روانپزشک و پزشک درمانگاه ملی مطالعات اعتیاد داشتیم که در ادامه خواهید خواند؛

نوروزی در این خصوص که چرا بیشتر میزان مصرف مخدر گراس در بین جوانان و به‌خصوص قشر دانشجو روبه افزایش است بیان داشت: دلایل زیادی در این خصوص وجود دارد اما از دلایل اصلی که می‌توان در این خصوص از آن یاد کرد،بازاریابی است که فروشندگان غیرقانونی این ماده مخدر انجام می‌دهند که کم نقص است و می‌دانند چه قشر و منطقه‌ای را باید تحت پوشش قرار دهند. در بازاریابی حوزه مواد مخدر که از سوی قاچاقچیان مواد مخدر صورت می گیرد، ماده‌ای جدید را با ظاهر و نامی جدید راهی بازار می کنند که در سال های اخیر شاهد بودیم ماده گراس که خود از مشتقات ماده ای دیگر به نام حشیش بود به بازارآمد و باعث فراگیر شدن آن در بین جوانان شد.

وی افزود: در داخل کشور شاهد مصرف بیش از حد مت‌آمفتامین که در بین مردم به ماده محرک شیشه معروف است بودیم که نشان از عرضه آن به صورت گسترده به اشکال مختلف و با عناوین گوناگون دارد و براساس اظهاراتی که در رابطه با مصرف آن در بین مصرف‌کنندگان وجود داشت همه از بی‌خطر بودن آن می‌گفتند، اما بر اثر تخریب‌هایی که به همراه خود داشت خود قشر مصرف کننده از میزان اثر تخریبات آن مطلع و طی یک بازگشت به سمت ماده های غیر محرک، میزان مصرف شیشه در داخل کشور کاهش یافت و مصرف کنندگان به سوی مصرف ماده ای جدیدتر همانند گراس گرایش پیدا کردند.

خطر جنون در یک قدمی قشر دانشجو

وی در خصوص تاثیراتی که مصرف گراس بر روی فرد مصرف کننده خواهد گذاشت نیز عنوان کرد: از اثرات اصلی که این مخدر بر روی مصرف کننده ایجاد می‌کند اختلال رشد و تکامل مغز است. بر اساس مطالعات صورت گرفته تا 21 سالگی سیر رشد مغزی  ادامه دارد که  با مصرف این مخدر دچار آسیب جدی می شود و حتی خطر جدی ابتلا به جنون را برای فرد ایجاد می کند. با توجه به آمار بالای  مصرف این مخدر در بین دانشجویان؛ احتمال افزایش  آمار جنون درسال های بعد زندگی این مصرف کنندگان وجود دارد که آینده کشور را نیز به نوعی تهدید می‌کند.

نوروزی با اشاره به موضوعات دیگر و تاثیری که مصرف این مخدر می‌تواند به فرد ضربه وارد کند بیان داشت: بی انگیزیگی و رها کردن فعالیت های معطوف به هدف؛ از دیگر خطراتی است که مصرف کنندگان را نشانه می گیرد. همچنین به علت روش کشیدن این مخدر؛ مصرف کنندگان در معرض باقی بیماری ها مانند سرطان ریه، سرطان حنجره و باقی مشکلات که منجر به سرطان‌های مختلف می شود قرار می گیرند و دیگر مبحث اختلال هورمونی است که در افراد به وجود می آورد، برای مثال در پسران هورمون های مردانه را دچار اختلال و از رشد  سالم استخوان های بدن جلوگیری می کند.

 در بین مصرف کنندگان این مخدر این ادعا وجود دارد که کشیدن گل نه تنها مضر نیست که باعث افزایش اخلاقیت و تکاپو می شود. نوروزی با تاکید بر اینکه هیچ فردی برای سلامت روحی و جسمی خود قطعا مصرف ماده‌های مخدر را در پیش نمی گیرد و فقط به دلیل سرخوشی و یا خارج شدن از حالت طبیعی آن را مورد مصرف قرار می دهند توضیح داد: حتی در مصارف دارویی نیز پیشنهاد استفاده از مواد دارای مخدر کمتر داده می‌شود. اینگونه شایعات در میان مصرف‌کنندگان به این دلیل به وجود می‌آید که مقابل انتقاد اطرافیان در خصوص مصرف‌شان قرار می گیرند و آنان نیز برای توجیه کار خود از اثرات مثبت استعمال این مخدر می گویند.

نظر شما