ارائه برنامه مدیریت سدهای باطله مجتمع صنعتی و معدنی سنگان

۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۰۸:۰۵:۴۲
کد خبر: ۸۵۵۵۹۱
ارائه برنامه مدیریت سدهای باطله مجتمع صنعتی و معدنی سنگان
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر بازدید از مجتمع صنعتی و معدنی سنگان خواف و در نشست بررسی و پیگیری مشکلات زیست محیطی شرکتهای معدنی و فولادی مجتمع، با مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره این مجموعه ضمن تاکید بر اینکه نباید نسل خودخواهی باشیم و در برنامه ریزی ها نیم نگاهی هم به آینده گان داشته باشیم گفت: هدف سازمان حفاظت محیط زیست جلوگیری از تخریب محیط و طبیعت است آنچنان که نسهای آتی نیز از این موهبتهای الهی بهره کافی ببرند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ مسعود تجریشی معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از مجتمع صنعتی و معدنی سنگان خواف و در نشست بررسی و پیگیری مشکلات زیست محیطی شرکتهای معدنی و فولادی مجتمع، با مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره این مجموعه ضمن تاکید بر اینکه نباید نسل خودخواهی باشیم و در برنامه ریزی ها نیم نگاهی هم به آینده گان داشته باشیم گفت: هدف سازمان حفاظت محیط زیست جلوگیری از تخریب محیط و طبیعت است آنچنان که نسهای آتی نیز از این موهبتهای الهی بهره کافی ببرند.

وی به اهمیت ارزیابی پروژه های زیست محیطی قبل از ورود به فاز اجرایی اشاره کرد و گفت: سنگان به عنوان عسلویه شرق کشورنیازمند پایش مستمر و تلاش بیشتر متولیان برای بهبود شاخص های محیط زیستی است و دراین خصوص برنامه زمانبندی و مدیریت سد های باطله باید هر چه سریعتر ارائه شود.

تجریشی ضمن اشاره به اینکه  موضوع آب و مباحث اجتماعی شهرستان خواف مسئله ای جدی است و بحث صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت آن بایستی به صورت فنی و اجتماعی مدیریت شود گفت:درخصوص عدم هدررفت آب و مشارکت دربرنامه های سازگاری با کم آبی دقت لازم درسراسر کشور صورت نمی گیرد و ضروری است این مهم با توجه به تجریبات موفق درسایر کشور ها ، در ایران نیز در اولویت قرار گیرد همچنان که، کشت برنج دراستان های شمالی فاقد توجیه است.  

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: با توجه به مسائل آب در مناطق فرا ساحلی،حمایت و همکاری جدی در خصوص توسعه طرح های فولادی جدید نداریم و لازم است ابتدا واحدهای موجود تعیین تکلیف شوند و با توجه به ضرورت احیاء و باز سازی معادن و مشکلات مبتلا به تلاش میکنیم فرایند بهره برداری مالکانه را به سمت اجرای عملی طرح های زیست محیطی هدیت کنیم.

مجتمع سنگان خواف تا حصول استاندارد های زیست محیطی فاصله دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درادامه این نشست ضمن تبیین تعهدات مجری و شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران -مصوبه هیأت وزیران- سخن گفت .تورج همتی،اجرای سامانه جمع آوری، تصفیه، بازچرخانی و مدیریت پساب و فاضلاب در مجتمع ، ارائه مجوز تامین آب از وزارت نیرو با شرکت ایمیدرو (در سقف 8 میلیون متر مکعب) برای صنایع معدنی منطقه سنگان و اختصاص 10 درصد از فضای تخصیص داده شده جهت احداث واحد های مربوط به ایجاد فضای سبزبه عنوان برخی تعهدات مجری در مجتمع های صنعتی و معدنی فراوری سنگ آهن سنگان خواف اشاره کرد و افزود:استفاده از سامانه های کنترل آلودگی هوا از جمله بگ فیلتر و بگ هاوس جهت کنترل آلودگی هوا در بخش گندله سازی و استفاده از فضای بسته جهت نگهداری کنسانتره به منظور جلوگیری از ذرات گرد و غبار با توجه به بادخیزی منطقه از دیگر تعهدات مجری بوده است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به ضرورت توجه متولیان شرکت های ذینفع در مجتمع ، به پروژه های مشمول ارزیابی زیست محیطی دارای پیشرفت فیزیکی صنایع معدنی منطقه سنگان و روند اجرای تعهدات مجری و شرکت تامین و توسعه زیر ساخت ها اشاره کرد و گفت :این مجتمع تا حصول استانداردهای مورد انتظار محیط زیست فاصله دارد و لازم است دراین خصوص اهتمام بیشتری صورت پذیرد.

 همتی همچنین  گفت: درخصوص مدیریت متمرکز پسماندهای صنعتی و خانگی تولیدی برخی واحدها، اقدامی صورت نگرفته و واحدها به صورت مجزا با بخشداری یا شهرداری سنگان قرارداد جهت جمع آوری این پسماندها دارند. 

وی  درادامه به سایر چالش های تعهدات اشاره کرد و گفت : عدم ایجاد 15 درصد کمربند فضای سبز، عدم استقرار امکانات و تجهیزات پایش آلودگی هوا، آب (سطحی و زیر زمینی) و خاک، عدم مدیریت متمرکز پسماند های صنعتی و خانگی تولیدی واحد ها و نیز عدم پیگیری و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به سازمان حفاظت محیط زیست در مقاطع زمانی شش ماهه از جمله تعهداتی هستند که از سوی مجری محقق نشده است.

توجه به رونق اقتصادی درسایه توجه به الزامات زیست محیطی

همتی همچنین مهمترین معضل واحدهای پلاسری را  انتشار گرد و غبار در منطقه و آلودگی بسیار شدید هوا در بخش سپراتورها، مسیر تردد، محل بارگیری و تخلیه بار کامیون ها عنوان کرد و افزود: معادن پلاسری سنگان به دلیل شرایط خاص بادخیزی مداوم منطقه سنگان خواف، نسبت به واحدهای مشابه که در سایر مناطق کشور در حال فعالیت هستند گرد و غبار بیشتری تولید می کنند واز آنجا که شرایط آب و هوایی خشن منطقه به قدر کافی مردم را متاثر ساخته است ،ضمن توجه به رونق اقتصادی کشور ، رعایت ملاحظات زیست محیطی یک الزام قانونی است.  

وی درپایان ضمن انتقاد از شیوه مالچ پاشی معادن پلاسری و  تاکید بر حفظ حقوق زیستمندان منطقه گفت : محیط زیست نباید قربانی فعالیت های صنعتی و معدنی شود و توجه به توسعه متوازن و پایدار مورد انتظار سازمان حفاظت محیط زیست است.

گفتنی است درادامه این ماموریت یک روزه از شرکت صنعتی معدنی توسعه فراگیر سناباد مجتمع سنگ آهن سنگان خواف ،معادن روباز این مجتمع ،سدهای باطله و ... بازدید به عمل آمد.

 

 

نظر شما