گزارش خبرگزاری برنا از وضعیت کوره پزخانه‌های منطقه ۱۸ تهران؛

سوزاندن روح زنان و کودکان کار در کوره‌های آجرپزی/ پرداخت ۳۰ هزارتومان مزد در قبال برگرداندن ۱۴ هزار آجر!

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۵:۳۸:۱۶
کد خبر: ۸۵۵۸۲۸
سوزاندن روح زنان و کودکان کار در کوره‌های آجرپزی/ پرداخت ۳۰ هزارتومان مزد در قبال برگرداندن ۱۴ هزار آجر!
امیرحسین قاسمی گفت: «هزینه کار کردن در کوره‌های آجرپزی به این صورت است که به ازای هر یک هزار آجر به افراد 2 هزار و پانصد تومان پول داده می‌شود. معمولا یک خانم برای اینکه بتواند 30 هزار تومان پول در بیاورد باید 13 تا 14 هزار آجر را برگرداند که رقم چشمگیری است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در بیخ گوش شلوغی‌های تهران، کوره‌هایی فعال هستند که انسان‌هایی کم سن را به سخت‌ترین شیوه در آن مکان‌ها استثمار می‌کنند. این کوره پز خانه‌ها در شرایطی بدون نظارت مانده‌اند که کودکان و زنان به اجبار فقر در آن فضاها در سخت ترین شرایط مشغول کار هستند و برابر حداقل‌ترین دستمزدها، دشوارترین کارها را انجام می‌دهند. این در شرایطی است که کار کردن در وضعیت طاقت فرسای کوره‌های آجرپزی آدم‌ها را به انواع و اقسام بیماری‌ها و مشکلات روحی و جسمی مبتلا می‌کند.

امیرحسین قاسمی، مدیرعامل مؤسسه همیاری، در مورد وضعیت کوره‌های آجرپزی شمس‌آباد به برنا می‌گوید: «در کوره‌های آجرپزی شمس آباد حدود 150 خانواده زندگی می‌کنند، این منطقه در حریم منطقه 18 تهران قرار می‌گیرد. جمعیت این 150 خانواده حدود 600 نفر است که از این تعداد حدود 220 نفر آنها کودکان 2 تا 18 ساله هستند. هر خانواده به طور متوسط سه تا چهار بچه دارد. نزدیک 18 کوره آجرپزی در محوطه شمس‌آباد وجود دارند که حدود شش مورد آنها مشغول به کار هستند. 60 تا 70 درصد خانواده‌هایی که در اینجا کار می‌کنند ایرانی و مابقی افغان هستند. ایرانی‌هایی که در اینجا کار می‌کنند، بیشتر از استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند. کردها و لرها از اقلیت‌های دیگری هستند که در این منطقه حضور دارند.»

زندگی در خانه‌های 12 متری

وی با بیان اینکه، کار در کوره‌های آجرپزی از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور در جریان است، می‌افزاید: «به دلیل اینکه در شرایط اقتصادی کشور ساخت و ساز کمتر شده است، کسب و کار کوره‌های آجرپزی هم از رونق افتاده است. خانه‌هایی کارگردان آجرپز خانه‌ها در آن با خانواده زندگی می‌کنند 12 تا 14 متری هستند. آبی که در اینجا وجود دارد آب چاه است. در بعضی از مناطق گازکشی وجود دارد و در بعضی دیگر وجود ندارد. به کارگرانی که به صورت ثابت در اینجا کار می‌کنند، خانه رایگان داده می‌شود، اما برای کارگرهای فصلی خانه رایگان وجود ندارد. با توجه به وضعیت اقتصادی بدی که خانواده‌ها دارند زنان و کودکان هم در کوره‌های آجرپزی کار می‌کنند.»

پرداخت 30 هزار تومان در قبال برگرداندن 14 هزار آجر

وی به دستمزد بسیار پائینی که این کوره‌ها در قبال کار سخت به افراد می‌پردازند اشاره می‌کند و تصریح می‌کند: «هزینه کار کردن در کوره‌های آجرپزی به این صورت است که به ازای هر یک هزار آجر به افراد 2 هزار و پانصد تومان پول داده می‌شود. معمولا یک خانم برای اینکه بتواند 30 هزار تومان پول در بیاورد باید 13 تا 14 هزار آجر را برگرداند که رقم چشمگیری است. چون گرمای هوا زیاد است، کار برای مردان، زنان و کودکان از سه نصفه شب شروع می‌شود و تا ظهر ادامه دارد.»

آسیب‌های اجتماعی کم و زیر 5 درصد معتاد

قاسمی وضعیت بچه‌هایی را که در این کوره‌ها مشغول به کار هستند، اینگونه شرح می‌دهد: «تمام بچه‌هایی که در اینجا حضور دارند به مدرسه می‌روند و آسیب‌های اجتماعی در بین این افراد کم است. زیر 5 درصد از والدین در این منطقه معتاد هستند. به‌دلیل اینکه کودکانی که در این منطقه حضور دارند در سیستم خانواده بزرگ شده‌اند، از نظر اخلاقی و رفتاری وضعیت خوبی دارند. خانواده‌ها به تحصیل فرزندان‌شان اهمیت می‌دهند و در هر شرایطی هزینه تحصیل آنها را پرداخت می‌کنند.»

کم توجهی شورای شهر و بهزیستی به وضعیت منطقه

وی ادامه می دهد: «بیماری‌هایی که در اینجا وجود دارند شامل بیماری‌های پوستی، بیماری زنان و دیسک کمر هستند. این افراد به‌دلیل سختی کار و اینکه خیلی خم و راست می‌شوند، دیسک کمر می‌گیرند. چون دستشویی‌ها در این مکان عمومی هستند و همه از استفاده می‌کنند بیماری‌های زنان هم زیاد شده‌اند.»

قاسمی تأکید کرد: «شورای شهر و بهزیستی به وضعیت این افراد رسیدگی چندانی ندارند .»

حضور خیران با تخصص های مختلف از طریق اینستاگرام

مدیرعامل مؤسسه همیاری با اشاره به اینکه، تنها سازمان مردم نهادی هم که در این منطقه حضور دارد مؤسسه همیاری است که یک مؤسسه رسمی و ثبت شده است، می‌گوید: «مؤسسه همیاری به مدت چهار سال است فعالیت خود را در کوره‌های آجرپزی شمس آباد و دولتخواه آغاز کرده است. نکته مهم در مورد مؤسسه همیاری این است که تمامی داوطلب‌هایش را از شبکه‌های اجتماعی گرفت. از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام هم کمک‌های نقدی را جمع می‌کنیم و هم اینکه داوطلب جذب می‌کنیم. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانسته‌ایم تخصص‌های مختلف مانند پزشک، دندانپزشک، روانشناس، مددکار، ورزشکار، معلم، نقاش و کفاش را جذب کنیم.»

وی در پایان بیان می‌کند: «سازمان مردم نهاد ما در چند حوزه در این منطقه فعالیت می‌کند، یکی حوزه آموزش است که به درس بچه‌ها توجه می‌کند. در روزهای پنج شنبه و جمعه معلم‌ها در این منطقه حاضر می‌شوند و اشکالات درسی بچه‌ها را رفع می‌کنند. در حوزه پزشکی و دندانپزشکی هم به صورت دوره‌ای در این منطقه فعالیت وجود دارد. این خدمات به‌ویژه برای کودکان بیشتر است. کلاس‌های ورزشی برای دختران و پسران وجود دارد و تیم فوتبال در این منطقه از هفته بعد کار خود را آغاز می‌کند. سه تا از پسرهایی که به کلاس فوتبال فرستاده شده بودند، در حال حاضر در لیگ یک و لیگ برتر قرارداد می‌بندند. در تابستان کلاس‌های مختلفی برای بچه‌ها برگزار می‌شوند.  به فعالیت‌های فرهنگی هم توجه می‌شود و بچه‌ها را به تئاتر و کنسرت برده می‌شوند.»

نظر شما
پرونده ویژه