محمد علیخانی:

شعار برای دودزایی اتوبوس می‌دهند تا فیلتر بخرند؛ شما باور نکنید

۱۳۹۸/۰۳/۲۱ - ۰۵:۳۰:۱۳
کد خبر: ۸۵۵۹۰۸
شعار برای دودزایی اتوبوس می‌دهند تا فیلتر بخرند؛ شما باور نکنید
یکی از مطالبات شهروندان تهران بحث کاهش آلودگی هواست و از نظر برخی مقصران اصلی آلودگی هوا اتوبوس‌ها هستند؛ ادعایی که محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران، آن را رد کرده و از طرح این ادعا برای اخذ رانت خبر می‌دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برخی متخصصین، اتوبوس‌ها را مقصرین اصلی آلودگی هوای پایتخت دانستند این در حالی است که مشخص شده وارد کنندگان فیلتر اتوبوس ها این روزها به شدت متضرر شده اند؛ چرا که بساط واردات فیلتر اتوبوس ها جمع شده است؛ محمد علیخانی؛ عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار برنا از مقصران اصلی آلودگی هوا پرده برداشت.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با برنا؛ در رابطه با میزان آلایندگی اتوبوس ها نسبت به سایر وسایل نقلیه عنوان کرد: افرادی در گذشته ادعا می کردند؛ بیشترین سهم  آلودگی هوای تهران متعلق به  اتوبوس‌هاست در این مورد غلو می‌کردند چراکه می‌خواستند زمینه را برای خرید فیلترهای موسوم به فیلتر جاذب دوده فراهم کنند.

وی اضافه کرد: این شعارها را آن زمان برای خرید فیلتر می‌دادند در حالی که بیشترین سهم آلودگی هوای تهران مربوط به اتوبوس‌ها نیست. به طور کلی بین 70 تا 80 درصد آلودگی‌ها به خودروهایی ارتباط دارد که در سطح شهر  تردد می‌کنند که این‌ها شامل کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، خودروهای سو اری و موتورسیکلت است که با مطالعات تطبیقی با کلانشهرهای مشابه با ما به لحاظ تعداد و نوع وسایط نقلیه با چنین رقمی برای سهم آلودگی خودروها مواجه می شویم؛ البته به فراخور نوع سوخت مصرفی بنزین، گاز و یا گازوییل سهم آنها  در شاخص نوع آلودگی هوا  ممکن تفاوت داشته باشد.

علیخانی تصریح کرد: این که در یک زمان به واسطه موضوعات مربوط به اصرار در خرید و وارد کردن فیلترها همه سهم آلودگی را به دیزل و گازوییل و اتوبوس ها نسبت دهیم و در جایی دیگر وقتی موضوعات مرتبط به طرح جدید ترافیک و تردد خودروهای شخصی، انگیزه اجرای طرح جدید را آلودگی هوا  و نقش خودروهای شخصی مطرح کنیم تضاد آشکار است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: البته ما برای تعیین سهم و درصد آلودگی هوا و نوع خودروها نیاز به مطالعات به روز و تهیه لیست انتشار و آزمایشات مرتبط با مولفه‌هایی مانند سیکل رانندگی خودروها، سنجش کیفیت سوخت و مدل‌سازی رفتار آلاینده‌ها به صورت دقیق داریم.

وی اضافه کرد: متاسفانه باید گفت چنین مطالعات جامع و دقیقی در ٢٠ سال اخیر انجام نشده و آخرین مطالعات مربوط به سال ١٣٧٦ و طرح مطالعاتی جایکای ژاپن می‌باشد و آمارهای بعدی به لحاظ فنی قابل استناد و اعتبار نمی‌باشد.

نظر شما