گفتگو با دکتر امیرعلی امیری

تبیین جایگاه داروهای گیاهی در همایش طلای سبز

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۱:۰۲:۵۱
کد خبر: ۸۵۶۱۸۶
تبیین جایگاه داروهای گیاهی در همایش طلای سبز
دکتر امیرعلی امیری نایب‌رئیس جامعه دامپزشکان ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین همایش طلای سبز است. با او در رابطه با چالش ها و فرصت های حوزه داروهای گیاهی و نقش گیاهان دارویی در تولید محصولات سالم دامی به گفتگو پرداختیم. تبیین جایگاه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی مورد مصرف در دام، طیور و آبزیان یکی از محورهایی است که در هشتمین همایش طلای سبز موردبررسی قرار می گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ دکتر امیری در رابطه با لزوم استفاده از داروهای گیاهی در دامپزشکی و افزایش تولید فرآورده دارویی به‌منظور تأمین پروتئین  موردنیاز کشور گفت: در کنار افزایش تولید فرآورده‌های دارویی، باید روی بهبود کیفیت تمرکز کنیم چون یکی از راهکارهای افزایش سلامت جامعه بهبود کیفیت است.

 

وی افزود: در خیلی از کشورها در مورد باقی‌مانده فرآورده‌های غذایی، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد. استفاده طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها در گله‌های دامی و طیور خطر مقاومت‌های دارویی در انسان را به‌شدت  افزایش می‌دهد و مصرف نادرست بیش‌ازاندازه در مزارع دام و طیور، مقاومت‌ها را در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها بیشتر می‌کند. 

دکتر امیری ادامه داد: در سال‌های اخیر طبق آماری که از مؤسسات و سازمان‌های مرتبط منتشرشده است؛ عفونت‌ها و بیماری‌های که نسبت به درمان‌های دارویی مقاومت نشان می‌دهند به‌شدت بالا رفته است. وی بیان کرد: بر مبنای حجم فروش آنتی‌بیوتیک دامپزشکی از طریق گزارش‌های عمومی در 38کشور، پیش‌بینی می‌شود که  حجم آنتی‌بیوتیک‌های ما در سال 2030 بیش از 235هزار تن باشد. این آمار در کشورهای متفاوت موجود است. تخمین زده می‌شود که طی یک سال بیش از80 درصد آنتی‌بیوتیک‌های دام و طیور به فروش می‌رسد. 

دکتر امیری گفت: خیلی از کشورهای اروپایی مثل آلمان و دانمارک و سوئد مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی را که به‌عنوان افزودنی و محرک رشد در خوراک طیور مصرف می‌شد را ممنوع کرده اند. خیلی از این ترکیبات در ایالت متحده ممنوع نشد و  این در حالی بود که در اتحادیه اروپا ممنوع شد. به‌طورکلی اتحادیه اروپا در سال 2006  از هرگونه  محرک رشد ممانعت کرد. 

وی افزود: این ممنوعیت ها موجب شد پرورش‌دهنده ها و سازمان‌های تولیدکننده به‌جای استفاده از محرک‌های رشد شیمیایی از ترکیبات و داروهای طبیعی استفاده کنند؛ درنتیجه شرکت‌های دارویی در این خصوص به سمت داروهای گیاهی رفتند. دکتر امیری بیان کرد: امکان تولید داروهای گیاهی در هر کشوری، با توجه به گیاهان بومی آن کشور، متفاوت است. در اصل در هر کشوری طب سنتی، بومی‌سازی می شود. در کشور ما هم از گذشته طب بومی و گیاهی  بر اساس گیاهان دارویی بومی‌سازی شده است و فرآورده‌های طبیعی تا حد بسیار زیادی، جایگزین داروهای شیمیایی شده است.

وی در مورد مشکلات حوزه گیاهان دارویی در کشور افزود: یکی از مشکلات ما در حوزه گیاهان دارویی این است که  هنوز در خیلی از شهرهای ما برای درمان طیور از روش خودشان استفاده می‌کنند که این می‌تواند تأثیری عکس و متفاوتی داشته باشد، درنتیجه مشکلاتی برای مصرف‌کننده ایجاد می کند. دکتر امیری افزود: دومین مشکل در این حوزه، ورود اسانس‌ها و ترکیبات شیمیایی به کشور است. این موضوع صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی را تحت تاثیرقرار می‌دهد؛ باعث می شودکه تولیدکننده‌های داخلی با مشکل مواجهه شوند. 

وی به تفاوت قیمت ها در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: ترکیبات واقعی گیاهی و ترکیبات شیمیایی که از خارج از کشور وارد می‌شود تفاوت چشمگیری در قیمت‌ها دارند. یکی از مشکلات دیگر این است که قیمت گیاهان دارویی در حوزه دامپزشکی، اگر طبیعی تولیدشده باشد نسبت به شیمیایی گران‌تر است. 

عضو شورای سیاست‌گذاری هشتمین همایش طلای سبز، با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای سلامت محور، بیان کرد: برگزاری همایش‌ها، سیمنار ها، آموزش درزمینه داروهای گیاهی، طب ایرانی و دروس شناخت داروهایی گیاهی می‌تواند به کسانی که در این زمینه تحصیل می‌کنند کمک شایانی کند.  دکتر امیری به نقش همایش ها در دانش افزایی اشاره کرد و گفت: این همایش‌ها  ایده‌ای به دانش‌آموختگان می‌دهد تا به‌صورت تخصصی درزمینه ی طب سنتی تحصیل کنند، متأسفانه دانشجویانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند هیچ‌گونه شناختی از داروهای گیاهی ندارند و این سمینارها و همایش‌ها باعث آگاه کردن، شناخت و روشن کردن قشر تحصیل‌کرده می‌شود.

وی افزود: هرچقدر این همایش هابیشتر باشد افراد با طب سنتی و گیاهان دارویی آشنایی بیشتر پیدا می‌کنند و این باعث بهبود شرایط فرهنگی ،اقتصادی و غذایی می‌شود. همچنین تولید غذای سالم در سایه آموزش و آگاهی از مصرف ترکیبات گیاهی، طبیعی و طب ایرانی است. 

هشتمین همایش بین‌المللی طلای سبز در روزهای 19تا 21تیرماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

 

نظر شما