فعال بودن ۲۸ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی

۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۳:۵۵:۱۴
کد خبر: ۸۵۶۳۳۸
فعال بودن ۲۸ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اکنون ۲۸ کانون فرسایش بادی در استان فعال است و شهرستان های بشرویه و نهبندان از بیشترین کانون ها برخوردارند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ حسن اکبری افزود: خشکسالی های ۲۰ ساله تاثیر قابل توجهی بر افزایش و بحرانی شدن کانون ها فرسایش بادی استان گذاشته است اما افزایش میزان بارندگی ها در سال جاری و ادامه این روند امیدی بر کاهش بحران در این کانون ها خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جز شهرستان بیرجند کانون های فرسایش بادی در تمام شهرستان ها فعال است به طوری که سال گذشته شاهد ۲۵ روز ناسالم از لحاظ کیفیت هوا بودیم.

اکبری با بیان اینکه هم اکنون ۲ ایستگاه سنجش گرد و غبار در خراسان جنوبی فعال است، تصریح کرد: این ایستگاه ها از سال ۹۳ در شهرستان های بیرجند و نهبندان فعالیت می کنند و ۲ ایستگاه دیگر به زودی در ۲ شهرستان دیگر استان فعال خواهند شد.

وی بیابان زایی، کاهش مراتع و افزایش ریزگردها را از مهمترین عوامل فرسایش بادی بیان کرد و گفت: آموزش و فرهنگسازی در کنار اقدامات عملیاتی ادارات ذیربط می تواند تا حدودی بر افزایش این کانون ها بکاهد، در غیر اینصورت باید منتظر ریزگردها همچون استان های سیستان بلوچستان و خوزستان باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، ذرات ۱۰ میکرون را معضل اصلی افزایش کانون های گرد و غبار دانست و افزود: بیماری های تنفسی، چشم و گوش و خطرات بهداشتی برای گروه های حساس، افراد مسن و کودکان از مهمترین عوارض افزایش این کانون ها است.

وی در ادامه فرهنگسازی جلوگیری از کانون های فرسایش بادی با آموزش و همراهی مردم و مسئولان را از مهمترین اقدامات مورد نیاز عنوان کرد و اظهار داشت: باید بخواهیم تا کانون های گرد و خاک در این استان مشکل ایجاد نکند.

با توجه به بارندگی های اخیر میزان روزهای ناسالم امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته و ایستگاه های سنجش گرد و غبار ۲ روز ناسالم را در خراسان جنوبی به ثبت رساندند.


 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز