در گفتگو با تولید کننده تجهیزات پزشکی مطرح کرد:

چینی‌ها تولیدکنندگان ایرانی را غیرمستقیم مایوس می‌کنند/ با وجود این مشکلات دست از کار نکشیده ایم

۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۶:۰۲:۱۳
کد خبر: ۸۵۶۶۳۵
چینی‌ها تولیدکنندگان ایرانی را غیرمستقیم مایوس می‌کنند/ با وجود این مشکلات دست از کار نکشیده ایم
رضایی‌راد گفت: مشکل اصلی عدم حمایت‌هایی است که از تولید کننده وجود دارد، تولید کننده با همان مواد اولیه درجه 2 محصولی را تولید می‌کند که می‌تواند جایگزین تجهیزات پزشکی خارجی بی‌کیفیت و وارداتی باشد اما از سوی مسئولین و شرکت‌های داخلی به تولید کننده و محصول موردنظر بها نداده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهند از تجهیزات واراداتی هر چند بی‌کیفیت استفاده کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در طی سالیان گذشته به واسطه تحریم‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی صورت گرفت و همچنین عدم حمایت‌های لازم از تولید کننده داخلی بازهم شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای بومی در این زمینه بوده‌ایم که توانسته‌اند محصولات نسبتا با کیفیت و مشابه نمونه خارجی را تولید کنند تا بتوانند نیازهای بازار تجهیزات پزشکی را مرتفع سازند.

اما از نکات قابل توجه در خصوص تولید تجهیزات پزشکی داخلی، عدم توجه کیفیت ظاهری محصولات است، که خود معضلی بزرگ برای جذب نشدن مخاطب و مشتریان است و علاوه بر مشکلات کلانی که در این حوزه وجود دارد این معضل نیز مشتریان را از بازار محصولات داخلی دور کرده است.

رضایی راددکترای مکانیک و یکی از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در خصوص  اینکه چرا محصولات داخلی از لحاظ ظاهری برای مخاطب به هیچ عنوان جذاب نیستند و نمی‌تواند مخاطب را ترغیب به خرید محصول کند عنوان کرد: در این خصوص علل متعددی وجود دارد که از اصلی‌ترین دلایل در این رابطه می‌توان از استفاده مواد اولیه بی‌کیفیت و همچنین نسنجیدن زاوایای دیگر محصول برای مشتریان اشاره کرد. مواد اولیه که در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد در قراردادهای ذکر شده به عنوان مواد اولیه درجه یک از آن یاد می‌شود اما در عمل و در زمان تولید محصول متوجه می‌شویم که این مواد در دسته‌بندی‌های مواد خام از بی‌کیفیت‌ترین نوع است که نمی‌توان ظاهری زیبا را به آن داد تا برای مشتری جذاب باشد و فرد را ترغیب  به خرید آن محصول کند.

وی افزود: مورد دیگر در این رابطه نیز همانطور که گفته شد نسنجیدن زوایای دیگر محصولات است، یعنی علاوه بر کیفیت و کارایی که محصول باید داشته باشد، از لحاظ ظاهری نیز باید نیازهای جامعه هدف خود را نیز در نظر گرفت و باب طبع مشتریان و مخاطبان محصولات را طراحی کرد، اما متاسفانه تا به حال به این شکل نبوده است.

رضایی‌راد در خصوص جایگاه تولید تجهیزات پزشکی ایرانی در جهان چنین توضیح داد: متاسفانه صنایع در کشور ما بیشتر از هرچیزی نادیده گرفته شده‌اند و به آن صورت که باید به صنعت می‌پرداختیم به همان اندازه به آن بی توجه بوده ایم و بیشتر در زمینه های واردات محصول فعال بوده ایم  و صنعت تولید تجهیزات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاهد این موضوع هستیم که توجهی خاص به این حوزه از صنعت نشده است و محصولات بی کیفیت وارداتی به میزان ارزش بسیار کم در اختیار مشتریان و مخاطبین قرار می‌گیرد، در نتیجه شاهد رشد و پیشرفت چشم‌گیری در این زمینه نبوده‌ایم تا در سطح جهانی بخواهیم عرض اندام کنیم و حرفی را برای گفتن داشته باشیم و اگر زمانی تولید کننده‌ای بخواهد قدم در این راه بگذارد آنقدر مورد بی‌مهری و کم لطفی قرار می‌گیرد که عطای تولید را به لقایش خواهد بخشید. صنایع تولیدی داخل نادیده گرفته می‌شوند تا آمار فروش وارداتی‌ها بالا رود.

وی با بیان اینکه با توجه به تحریم‌هایی که وجود دارد، مواد اولیه درجه یک به دست تولید کننده نمی‌رسد و تولید کننده نمی‌تواند محصولی با کیفیت را در اختیار مشتریان قرار دهد ادامه داد: درنتیجه موفقیت‌های زیادی را نمی‌توان در این رابطه به دست آورد، اما مشکل اصلی  عدم حمایت‌هایی است که از تولید کننده وجود دارد، تولید کننده با همان مواد اولیه درجه 2 محصولی را تولید می‌کند که می‌تواند جایگزین تجهیزات پزشکی خارجی بی‌کیفیت و وارداتی باشد اما از سوی مسئولین و شرکت‌های داخلی به تولید کننده و محصول مورد نظر بها نداده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و ترجیح می‌دهند از تجهیزات واراداتی هر چند بی‌کیفیت استفاده کنند، پس در این رابطه نمی‌توانیم موفقیت‌های قابل توجه را کسب کنیم.

رضایی‌راد با گفتن از اینکه طی سالیان گذشته با توجه به نیاز در زمینه تجهیزات پزشکی اتاق عمل، با همراهی تعدادی از جوانان کشور که در این زمینه تخصص داشتند اقدام به تولید بازوی تعادلی چراغ‌های اتاق عمل کردیم افزود: تمامی مراحل تولید آن در داخل کشور صورت گرفته است. همانطور که گفته شد توسط متخصصان داخلی انجام گرفت  و در حال حاضر طی قراردادهایی با چند بیمارستان و شرکت داخلی آن را به بازار عرضه کرده ایم.

وی تاکید داشت: متاسفانه در این راه با مشکلات فراوانی نظیر عدم حمایت از سوی مسولین، تحریم‌های اقتصادی و در اختیار نداشتن مواد اولیه درجه یک دست و پنجه نرم کردیم، اما با وجود این مشکلات دست از کار نکشیده و به طراحی و تولید محصول خود اقدام کردیم و محصول را به تولید انبوه رسانیده ایم.

این دکترای مکانیک در خصوص اینکه تفاوت این محصول با نمونه مشابه تولید شده در خارج چیست؟ بیان کرد: در تمامی موارد این محصول می تواند با نمونه مشابه تولید شده در آلمان برابری کند؛ در  کارکرد نیز تفاوت چندانی بین دو تولید وجود ندارد اما از آنجا که نمونه این دستگاه در چین نیز ساخته شده و به بازار ایران نیز وارد شده، مشتری ایرانی که به باور مناسب بودن تولیدات داخلی نرسیده است برای خرید به جای تولید داخلی به سمت تولید چینی می‌رود و اینگونه است که تولید کننده داخلی ضربه می‌خورد و سرخورده شده و از عرصه تولید دلسرد می‌شود و چینی‌ها به طور غیر مستقیم تولیدکنندگان داخلی را مایوس و از عرصه دور می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز