در گفتگو با یک کارشناس بهداشت مطرح شد؛

افزایش بیماری زخم معده در زنان مسن و مردان جوان/ افراد با گروه خونی o در معرض خطر ابتلا به زخم دوازدهه

۱۳۹۸/۰۳/۲۴ - ۰۶:۰۵:۰۵
کد خبر: ۸۵۷۲۷۹
افزایش بیماری زخم معده در زنان مسن و مردان جوان/ افراد با گروه خونی o  در معرض خطر ابتلا به زخم دوازدهه
باتوجه به اعمال دستگاه گوارش، هیچ‌کس نمی‌تواند اهمیت لزوم برخورداری از یک دستگاه هاضمه خوب و سالم را انکار کند. لذت زندگی بستگی به وجود دستگاه گوارشی سالم دارد. در حالی که یک هاضمه بد و بروز عوارضی نظیر اسهال، یبوست، زخم معده و اثنی عشر، التهاب در قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش آرامش را از زندگی شخص سلب می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به نظر می‌رسد که بیشتر افراد درد شکم، نفع، یبوست، سنگینی معده، ترش کردن و بسیاری دیگر از اختلالات گوارشی را  به دفعات تجربه کرده‌اند. همچنین افراد بسیاری دچار سرطان بخش‌های مختلف دستگاه گوارش می شوند.

واقعیت این است که بیشتر مردم به دلیل عدم مراقبت درست از دستگاه گوارش و به خصوص رژیم غذایی نادرست، دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. بی‌توجهی به کیفیت مواد غذائی از سوی تولید کننده و مصرف کننده و عادت‌های نادرست غذائی و پرخوری دست به دست هم داده است تا آمار چاقی و بیماری‌های مزمن مهم دستگاه گوارش نظیر بیماری‌های کبد چرب (بازگشت محتویات غذا از روده به مری) رفلاکس و سرطان‌های معده و مری و سرطان روده و مری به مرز هشدار برسد و سلامت ایرانیان را به شدت در معرض تهدید قرار دهد. این در حالی است که با بهبود کیفیت مواد غذایی و رفتارهای غذایی مصرف مواد غذائی می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها و اختلالات پیشگیری کرد.

هادی درویشی، کارشناس ارشد آموزش بهداشت، در گفتگو با برنا از مراقبت و چگونه سلامت نگهداشتن  دستگاه گوارش می‌گوید.

این کارشناس بهداشت با اشاره به سن و جنس افراد در دچار شدن به بیماری های گوارشی گفت: سن نقش مهمی در ایجاد بیماری‌های گوارشی خصوصا بیماری های چون زخم معده و دوازدهه دارد. گرچه شیوع زخم‌های دوازدهه به‌طور معمول دو دهه زودتر از زخم‌های معده، به‌خصوص در مردان ظاهر می‌شود ولی شیوع آن در مردان جوان بسرعت کاهش یافته و در افراد مسن به‌خصوص در زنان افزایش یافته است. این تغییرات نشان دهنده ارتباط مستقیم این بیماری‌ها با سن است به‌طوری که میزان ابتلا به میکروب هلیکوباکترپیلوری با سن افزایش می‌یابد. البته بهبود وضع بهداشتی فردی و محیطی، استفاده از یخچال و تغییراتی که در رژیم غذایی و کاهش تماس با مواد شیمیایی حاصل شده، می‌تواند نقش مهمی را در کاهش این روند داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه میزان مصرف داروهای ضد التهابی در سالمندان بیشتر است، عوارض گوارشی ناشی از مصرف این داروها در سنین بالا نیز افزایش می‌یابد.

درویشی یکی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های گوارشی را  ژنتیک و سابقه فامیلی برشمرد و در این خصوص اینگونه توضیح داد: برخی افراد به دلایل ژنتیکی بیشتر در معرض ابتلاء به برخی از بیماری‌های گوارشی هستند و لذا نیاز به توجه و مراقبت بیشتر دارند. مثلا در افرادی که گروه خونی o دارند خطر ابتلا به زخم دوازدهه بیشتر است، و یا افرادی که دارای سابقه فامیلی ابتلاء به سرطان های دستگاه گوارش دارند بیشتر در معرض ابتلاء به سرطان هستند.

وی تاکید داشت: شواهد بسیار قوی وجود دارد که سیگار به‌عنوان یک عامل خطر در میزان شیوع، تداوم و عوارض بیماری‌های گوارشی نقش دارد.

این کارشناس بهداشت از رژیم های غذایی و اثری که بر سیستم گوارشی بدن دارند چنین گفت: رفتارهای غذایی شامل انتخاب نوع مواد غذایی، روش نگهداری و طبخ مواد غذایی، الگو و عادات غذایی نیز نقش مهمی در ابتلاء به اختلالات و بیماری‌های مختلف دستگاه گوارشی دارد. عادت‌های نادرست غذائی مانند مصرف زیاد غذاهای آماده که سرشار از مواد نگهدارنده دارنده، چربی و نمک هستند، مصرف چای داغ و نوشیدنی‌های گازدار و پرخوری همه از جمله مهمترین عوامل تغذیه‌ای موثر بر ابتلاء به اختلالات و بیماری‌های مختلف دستگاه گوارشی هستند.

وی اثر الکل بر سیستم گوارشی را چنین دانست: با توجه به آنکه الکل در تغییر ترکیب فلور میکروبی روده می‌تواند تداخل ایجاد کند و همچنین در ایجاد زخم معده و دوازدهه نقش دارد، خصوصا اینکه در ایجاد برخی از سرطان‌های دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد، می‌تواند از جمله عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های دستگاه گوارش باشد .

درویشی را هم بی اثر ندانست و افزود: عوامل محیطی مانند آلودگی آب و یا مواد غذایی نقش مهمی در ایجاد و یا توسعه بیماری های گوارشی نقش مهمی دارند.

این کارشناس بهداشت در آخر به استرس‌ها اشاره داشت و گفت: استرس در ایجاد بسیاری از اختلالات و بیماری‌های دستگاه گوارش مانند یبوست، دل درد و حتی سرطان‌های دستگاه گوارش نقش مهمی دارد.

نظر شما