در گفتگو با دو متولی امر مدیریت شهری مطرح شد؛

نورپردازی نماهای مسکونی ممنوع / نبود طرح جامع نورپردازی برای ساختمان های شهر

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۰۶:۰۳:۰۸
کد خبر: ۸۵۸۱۲۵
نورپردازی نماهای مسکونی ممنوع / نبود طرح جامع نورپردازی برای ساختمان های شهر
نورپردازی در پایتخت به گونه ای است که در برخی مناطق از آلودگی ناشی از نور در شب رنج می بریم و برخی از نبود نور و به تبع آن نبود امنیت در خطر هستیم، با وجود مشکلات موجود در نورپردازی شهری همچنان دستورالعملی برای نور پردازی در پایتخت وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حتما برای شما اتفاق افتاده است شب هنگام می‌خواهید استراحت کنید اما نورپردازی ساختمان‌های مجاور اجازه خواب به شما نمی‌دهد و نور را در چشمان‌تان می افکند؛ هنگامی که اعتراض دارید و جستجو می‌کنید متوجه می‌شوید دستورالعملی برای نورپردازی ساختمان‌ها وجود ندارد و هر کسی می‌تواند ساختمان خود را با هر نوع نورپردازی زیباتر کند. این در حالی است که گاهی آلودگی نوری به محیط زیست آسیب زده و یا برای اهالی محل  ایجاد مزاحمت می‌کند.

خبرنگار برنا برای بررسی این موضوع به سراغ دو تن از متولیان امر شهری رفت تا از چگونگی نورپردازی معابر و ساختمان‌های شهری اطلاع کسب کند.

تنها نمایِ شبِ ساختمان‌های شاخص کنترل می‌شود!

‌مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران، در رابطه با نبود دستورالعمل خاص جهت نورپردازی ساختمان‌های سطح شهر به برنا گفت: نورپردازی در شهر، کمیسیون تخصصی در سازمان زیباسازی دارد یعنی اگر کسی می‌خواهد نورپردازی کند باید تائیدیه آن جا را داشته باشد.

وی افزود: ما در کمیسیون بناهای شاخص نماینده‌ای از سازمان زیباسازی داریم تا نمای شب ساختمان‌های شاخص را کنترل کنیم.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران عنوان کرد: متخصصین در سازمان زیباسازی دستورالعملی برای  نورپردازی دارند و آنها باید اظهار نظر کنند.

طرح جامع نورپردازی در حال تدوین است؛ مطمئن نیستم نتیجه بخش باشد

علی اعطا، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، نیز در این خصوص به برنا گفت: طرح جامع نورپردازی در حال تدوین است و فعالیت‌هایی انجام می‌شود و مطمئن نیستم نتیجه خوبی داشته باشد.

رئیس کمیته معماری و نماهای شهری در رابطه با آلودگی نوری که شب هنگام به داخل ساختمان‌های مسکونی می‌رسد، گفت: جداره ساختمان‌های مسکونی نباید نورپردازی شود که متاسفانه در حال حاضر انجام می‌شود و آلودگی بصری ایجاد می‌کند چراکه عمده ساختمان‌هایی که در شهر است مسکونی است و نباید نمای‌شان نورپردازی شود.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: طرح جامع نورپردازی را سازمان زیباسازی تهیه می‌کند که چنانچه تدوین شود برخی از آن‌ها را تعیین تکلیف می‌کند.

اعطا در رابطه با تدوین طرح جامع نورپردازی شهری تاکید کرد: تدوین این طرح در مرحله شرح خدمات است و هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

در نهایت ممکن است این طرح، دستورالعمل‌هایی در راسته‌های اصلی شهر برای نورپردازی مشخص کند. از این رو ضوابط و مقرراتی وضع می‌کنند تا بگویند نورپردازی طبق این مقررات باشد و خیلی نمی‌توانند به جزئیات وارد شوند.

نظر شما
پرونده ویژه