کشف محموله پرندگان قاچاق در مرز شلمچه

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۱:۱۶:۲۲
کد خبر: ۸۵۸۷۵۹
کشف محموله پرندگان قاچاق در مرز شلمچه
رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر با اشاره به دستگیری یک قچاقچی پرنده از اتباع عراقی در مرز شلمچه گفت: این قاچاقچی باعث تلف شدن ۸۵ جوجه از گونه بلبل خرما شد.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ رضا جاوید روز یکشنبه اظهار داشت: مأموران هنگ مرزی شهرستان خرمشهر در مرز شلمچه از یک تبعه عراقی که ۸۵ جوجه بلبل خرما را برای انتقال غیرقانونی در ساک خود جاسازی کرده بود، شناسایی و دستگیر کردند.

وی افزود: این تبعه عراقی پس از بازداشت به پرداخت خسارت به ازای هر پرنده ۲میلیون ریال و در مجموع ۱۶۴ میلیون ریال محکوم شد.

وی با اشاره به اقدامات مأموران اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: ماموران حفاظت محیط زیست خرمشهر به صورت مستمر بر مراکز فروش پرندگان نظارت دارند.

جاوید مرز شلمچه را یکی از مرزهای منتخب برای قاچاقچیان پرنده بیان کرد و گفت: قاچاقچیان پرندگان از شهرهای همجوار پرندگان زینتی و بومی را به قصد خروج از مرز شلمچه جمع آوری می کنند.

وی ادامه داد: این موضوع درکمیسیون قاچاق مطرح و نیروی انتظامی وهنگ مرزی و دستگاه قضائی همکاری‌های لازم را برای مقابله با قاچاق پرندگان داشته اند که در نتیجه این تعامل در مواردی حتی محموله‌های ۱۰۰ تا ۲۰۰ عددی بلبل بدون تلفات در طبیعت خرمشهر رها سازی شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر همچنین بر اهمیت حفاظت از بلبل خرما که گونه بومی خوزستان است تاکید کرد و گفت: بلبل خرما جز گونه‌های نمادین حمایت شده در خوزستان است که بر همین اساس از مردم درخواست می‌شود در فصل زادآوری به لانه این پرندگان نزدیک نشده و آشیانه‌هایشان را تخریب نکنند.

وی افزود: تخریب آشیانه و بیرون آوردن پرندگان از طبیعت می‌تواند منجر به کاهش تدریجی تعداد پرندگان وحشی و در نهایت منقرض شدن پرندگان در این شهرستان شود.

به گزارش ایرنا بلبل خرما در میان درختان، بوته‌ها، نخلستان‌ها و درختان مناطق مسکونی زندگی می‌کند که تا چندی پیش فقط در جنوب ایران زندگی می‌کرد اما در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های مکرر، برای یافتن محل زندگی مناسب‌تر زیست گاه خود را در مناطق شمالی تر گسترش داده به طوری که حتی در استان گیلان نیز مشاهده شده است. از سوی دیگر رها شدن از قفس در شهرهای بزرگی مانند تهران نیز در افزایش جمعیت آن در این شهرها بی تأثیر نبوده است.

این پرنده خوش صدا، با بلبل معمولی تفاوت دارد و از خویشاوندان نزدیک آن هم نیست بلبل خرما با جثه‌ای کمی بزرگ‌تر از گنجشگ، محل زندگی خود را گسترش داده و در شهرهای شلوغ و پر سرو صدا دیده می‌شود.

در شهریور سال گذشته ۹۶۱ قطعه انواع پرنده زینتی از جمله طوطی، مرغ عشق و بلبل خرما توسط یکی از قاچاقچیان پرنده به قصد انتقال به یکی از کشورهای همسایه بود با هوشیاری ماموران هنگ مرزی خرمشهر کشف شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز