۲۰ درصد بیماری‌های نو ظهور با معضلات محیط زیست مرتبط است

۱۳۹۸/۰۳/۲۶ - ۱۱:۲۷:۳۱
کد خبر: ۸۵۸۷۷۳
۲۰ درصد بیماری‌های نو ظهور با معضلات محیط زیست مرتبط است
معاون آموزش ومشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بر اساس نظر کارشناسان نزدیک به ۲۰ درصد بیماری‌های نوظهور با مشکلات زیست محیطی بشر در زمین مرتبط است.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛  اسکندر امیدی‌نیا  در همایش ملی محیط زیست، مشارکت اجتماعی و فرهنگی که با حضور مسئولین کشوری و استانی با موضوع بررسی نقش مدیریت شهری در اجرای ملاحظات زیست محیطی پروژه ها و طرح های شهری برگزار شد، اظهار داشت: بی توجهی سالیان گذشته به مسئله محیط زیست سبب شده تا امروز شاهد معضلات از جنس های مختلف و حجم وسیعی از آلودگی های زیست محیطی باشیم که نخستین آسیب آن به خود ما ضرر می رساند.

وی گفت: امروز کارشناسان بین 10 تا 20 درصد بیماری‌های جدید نظیر سرطان ها را مرتبط با معضلات زیست محیطی می‌دانند و این خواسته خود بشر بوده است.

معاون آموزش ومشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست  افزود:  محیط زیست مسئله ای فراتر از جناح و دستگاه  و مسئولیت است و باید بدانیم برای این که بخواهیم مشکلات این عرصه را کنترل و مدیریت کنیم باید بتوانیم با نگاهی چند بخشی و همگانی به دنبال حل آن باشیم.

 

امیدی‌نیا با اشاره به ظرفیت عظیم نیروی جوان در کشور بیان کرد: شهروند مسئول از واژه هایی است که اخیرا در دنیا به تکرر از آن استفاده می شود، واژه ای که بر اساس آن شهروندان در مقابل محیط زیست و بستر زندگی خود آموزش دیده و دید مسئولانه دارند.

وی اذعان داشت: شهروندان مسئول با دقت نظر در امور مختلف نظیر محیط زیست میتوانند یاری گر بسیاری از نهادهای موجود باشند.

معاون آموزش ومشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: آموزش نخستین گام در ایجاد شهروندان مسئول و کنشگر در جامعه است و با تقویت نقش شهروندی در پی این آموزش شهروندان نسبت به محیط پیرامون خود حساس تر خواهند بود.

امیدی‌نیا افزود: بخش قابل توجهی از پروتکل های محیط زیستی در تمام دنیا بر اساس مشارکت اجتماعی و حضور شهروندان تدوین شده است و دنیا از ظرفیت انرژی، حساسیت و توان نیروی انسانی خود برای حفظ محیط زیست بهره گرفته است.

بحران محیط زیست ابرچالش جهان امروز است

در بخش دیگری از این جلسه حسن کریم زادگان رئیس موسسه پژوهش اقتصاد محیط زیست با اشاره به این که جهان امروز در چالشی بزرگ با معضلات زیست محیطی دست و پنجه نرم میکند گفت: بحران محیط زیست امروز ابر چالش جهان است و محققان مختلف برای رفع آن به روش های گوناگونی دست زده اند.

کریم‌زادگان عنوان کرد: تنها راه مشترکی که در تمام کشورها برای کنترل این بحران و پیشگیری از افزایش آن بیان شده است ارائه آموزش های تخصصی به جامعه و شهروندان بیان شده است.

وی با اشاره به لزوم آموزش های محیط زیستی در سنین پایین افزود: آموزش های محیط زیستی باید از سنین کودکی در بین کودکان و نوجوانان ارائه گردد تا بتواند به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

رئیس موسسه پژوهش اقتصاد محیط زیست ادامه داد: بسیاری از مشکلات امروز کشور رشته محیط زیستی دارد و اگر بتوانیم آموزش های لازم و متناسب را به کودکان و نوجوانان ارائه کنیم قطعا جلوی بسیاری از مشکلات در سنین بالاتر گرفته خواهد شد.

کریم زادگان عنوان کرد: در حال حاضر متدهای جدید آموزش مباحث زیست محیطی در بین شهروندان در تمام دنیا در حال اجراست و ما نیز برای برون رفت از مشکلات امروز ناچاریم به این جریان بپیوندیم.

 

نظر شما