محسن پور سید آقایی در توضیح طرح جدید آلودگی هوا مطرح کرد:

طرح جدید آلودگی هوا پنجشنبه ها جاری است/ در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض ، علاوه بر عوارض پلیس جریمه می کند

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۱۱:۵۱:۵۶
کد خبر: ۸۵۹۲۶۱
طرح جدید آلودگی هوا پنجشنبه ها جاری است/ در صورت عدم پرداخت به موقع عوارض ، علاوه بر عوارض پلیس جریمه می کند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در نشست خبری که امروز دوشنبه در محل این معاونت برگزار شد به توضیح در خصوص طرح جدید آلودگی هوا یا طرح زوج و فرد سابق پرداخت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا؛ محسن پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری که با عنوان آغاز طرح کنترل آلودگی هوا (طرح زوج و فرد)  برگزار شد، گفت: سال گذشته شاهد اجرای مرحله اول طرح ترافیک بودیم که ابهامات زیادی در خصوص آن وجود داشت. عموما افراد نسبت به چیزهای مجهول مخالفت دارند اما با پیشرفت کار، نتایجش همه را قانع کرد که بعد از ۳۸ سال طرح پیشرفته را توانستیم اجرا کنیم.

معاون شهردار تهران افزود: این طرح از نظر سامانه ها و نحوه محاسبات پا به پای شهرهای دنیا آمد که بر اساس نوع خودرو، نوع معاینه فنی و روزهای ورود و خروج، عوارض از حساب شهروندان برداشت شد.

پورسید آقایی عنوان کرد: شکایت بسیار کمی در رابطه با طرح ترافیک داشتیم که مربوط به مخدوش کردن برخی پلاک های خودرو بوده که توانستیم رضایت افراد را با  پاسخگویی جلب کنیم.

معاون شهردار تهران در رابطه با طرح ترافیک جدید افزود: کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک از نتایج این این طرح جدید بود که ۲۲ درصد کاهش ورود خودرو در محدوده طرح را داشتیم.

وی با اشاره به موفقیت طرح ترافیک افزود: مصمم شدیم گام دوم و تکمیلی را آغاز کنیم.

پور سید آقایی تصریح کرد: برای آلودگی تهران طرح زوج فرد از ۱۴ سال گذشته اجرا شد اما زمانی که خودرو ها دو برابر شدند عملا کاهش آلودگی هوا فایده نداشت بنابراین با مطالعات تطبیقی به این نتیجه رسیدیم کارایی خود را از دست داده است و طرح دیگری را جایگزین کردیم.

وی با اشاره به جلسه شورای ترافیک عنوان کرد: به این نتیجه رسیدیم طرح جدید جایگزین شود.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: قرار شد پلاک خودرو ها مهم نباشد تا پلاک فروشی نداشته باشیم و نهایتا باعث شد ۲۰ روز در هر فصل تردد در محدود زوج و فرد سابق یا همان محدوده کنترل آلودگی هوا داشته باشیم.

 

پور سید آقایی گفت: در گذشته پلاک های فرد ۲۶ روز و زوج ۳۶ روز مجاز بودند اما ما این را با ۲۰ روز عوض کردیم. مزیت دیگر این است اگر کسی عوارض طرح ترافیک را پرداخت می کند جز ۲۰ روز محاسبه نخواهد شد.

وی افزود: چنانچه فردی ناچار بود بیش از ۲۰ روز در فصل بیاید، بر اساس مصوبه شورای شهر نصف عوارض طرح ترافیک را باید پرداخت کرد.

معاون شهردار با اشاره به اینکه باید شهروندان در سامانه تهران من ثبت نام کنند افزود: خودرو افراد در این سامانه باید ثبت شود تا علاوه بر مشخص شدن تعداد روزهای مصرفی، شرط استفاده از این طرح ثبت نام در طرح است.

وی اضافه کرد: با وضع عوارض به مردم می گوییم به نفع است از خودرو استفاده نشود و این قوانین برای درآمد زایی نیست.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون خودرو در تهران من ثبت نام شده است این در حالی است که ۴ میلیون خودرو در تهران تردد کرده که حدود دو میلیون در طرح حرکت می کنند و اگر ثبت نام نکنند از همان روز اول باید عوارض پرداخت کنند.

پور سید آقایی در رابطه با وضعیت پنجشنبه ها گفت: طبق مصوبه شورای عالی ترافیک، روزهای پنجشنبه طرح نخواهد بود اما محدوده کنترل آلودگی هوا تردد کند از ساعت ۶ تا ۱۳ برقرار است و جز ۲۰ روز تردد محاسبه می شود اما عوارض طرح ترافیک دریافت نمی شود.

وی ادامه داد: در گذشته افراد باید وجه کافی در حساب می داشتند اما با توجه به این که رسیدگی به پلاک ها یک هفته زمان می برد شهروندان انتقاد داشتند پول ها بلوکه شده اما همه کسانی که رزرو می کنند پولی بلوکه نخواهد شد. در صورتی که تردد نکنند چون وجهی دریافت نکردیم از حسابشان کسر نمی شود.

وی افزود: گاهی ممکن است فردی حسابش موجودی نداشته باشد اما در محدوده زوج و فرد تردد کند این افراد تا ۳۰ روز مجاز به پرداخت از طریق اپلیکیشن ها و سایت تهران من هستند‌ اما اگر تا ۳۰ روز پرداخت نشود، بخشودگی ها لغو خواهد شد و ۲۵ درصد عوارض بیشتری پرداخت می کنند و از سمت پلیس هم جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: در مصوبه امسال اگر فردی عوارض را به موقع پرداخت نکنند علاوه بر دریافت عوارض، پلیس هم جریمه می کند.

وی اضافه کرد: ما با دریافت عوارض، ۱۰۰ درصد این مبلغ را به توسعه، خرید و تجهیز حمل و نقل عمومی اختصاص خواهیم داد. با این سیاست ها سعی کردیم تا حمل و نقل شخصی را کاهش و حمل و نقل عمومی را توسعه بدهیم.

پور سید آقایی در پایان عنوان کرد: تخفیف معاینه فنی برتر در سال جاری تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد تا بگوییم به دنبال درآمد نیستیم و بدین ترتیب مردم تشویق شوند از خودرو پاک استفاده کنند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز