در گفتگو با نماینده مردم زاهدان مطرح شد:

کودکان ۶ ساله قاچاقچیان سوخت در بلوچستان/ به صدا در آمدن زنگ خطر فقر امنیت غذایی در سیستان وبلوچستان

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۰۵:۴۶:۲۴
کد خبر: ۸۵۹۵۱۰
کودکان ۶ ساله قاچاقچیان سوخت در بلوچستان/ به صدا در آمدن زنگ خطر فقر امنیت غذایی در سیستان وبلوچستان
سال‌های سال است که پدیده قاچاق در مرزهای غیر رسمی کشور رواج دارد و قشری بزرگ از مردم مرز نشین از این راه ارتزاق و نیازهای اولیه خود و خانواده خود را تامین می‌کنند. اما چه راهکاری برای مقابله با قاچاق در کنار تامین معاش خانوارهای درگیر وجود دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ قاچاق سوخت یکی از انواع روش‌های قاچاق است که در کشور و بالاخص مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور رواج دارد و گریبانگیر وضع معیشت و اقتصاد مردم این مناطق شده است و آسیب هایی را به همراه خود داشته است. در این راستا خبرنگار برنا گفتگویی را با علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، داشت.

یارمحمدی در ابتدای گفتگو پیشینه‌ای از  قاچاق سوخت بیان کرد و گفت: مقوله سوخت و قاچاق آن به عنوان یک شغل در استان سیستان و بلوچستان و به‌خصوص در منطقه بلوچستان اطلاق می‌گیرد، با توجه به این مسئله که استان سیستان و بلوچستان حدودا 900 کیلومتر مرز با کشور پاکستان دارد، از قدیم الایام مردمان مرزنشین دو کشور ایران و پاکستان بنابر نزدیکی فرهنگ ها و همچنین هم زبانی که در بین این مردم وجود دارد اقدام به داد و ستد کالا و تامین معشیت مورد نیاز روزانه خود می کردند و یک امر کاملا عادی بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: اما از زمانی که ارز ملی کشور با کاهش چشم‌گیری روبرو شد، دوگانگی در قیمت مابین مردم مرزنشین ایران و پاکستان به وجود آمد و در نتیجه میزان داد و ستدها بیشتر به سمت جابجایی سوخت گرایش پیدا کرد و یک داد و ستد عادی تبدیل به پروژه‌ای عظیم در زمینه قاچاق سوخت شد.

وی ادامه داد: افرادی که به قاچاق سوخت روی می‌آورند عمدتا از کسانی هستند که به دنبال تامین معشیت و نیازهای اولیه خود دست به این اقدام می‌زنند و پس از اتمام جابجایی با مبلغی ناچیز که در ازای قاچاق سوخت دریافت کرده اند نیازهای خود را برطرف می سازند.

یارمحمدی در خصوص اقداماتی که مسئولین در این راستا انجام داده اند نیز افزود: این روال تا مدتی قبل ادامه داشت تا اینکه مسئولین امر در این رابطه به فکر چاره‌جویی افتادند و مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قانونی در راستای مقابله سعی در کاهش میزان قاچاق سوخت در این مناطق را داشت.

مسئولان بستر کشاورزی و گردشگری ایجاد کنند تا قاچاق سوخت کاهش یابد

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا قوانین تدوین شده و مسئولان مکلف هستند با ایجاد صنایع و کارخانجات در آن مناطق، توسعه کشاورزی و گردشگری مردم را از قاچاق سوخت در مقابل مبلغ ناچیزی بازدارند و با این پدیده ناهنجار مقابله کنند اما تاکنون اقدام خاصی  صورت نگرفته است و تنها اقدام انجام شده باطل کردن کارت‌های سوختی بود که به صورت غیر قانونی در اختیار شهروندان استان سیستان و بلوچستان برای دریافت سوخت بیشتر قرار گرفته بود.

یارمحمدی ادامه داد : در این رابطه علاوه بر قاچاق سوخت که توسط بومیان همان مناطق صورت می گیرد، مسئله دیگر حمل سوخت از طریق کامیون‌هایی است که با بارنامه‌های جعلی اقدام به  قاچاق و انتقال آن  به کشور پاکستان را انجام می دهند،  در جلسات متعددی که با مسئولین کشوری و همچنین نماینده عالی دولت در استان برگزارشد بارها این مسئله مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا به این جمع‌بندی رسیدیم که باید کنترل بیشتری در مبادی های خروجی استان صورت گیرد و نظارت دقیق‌تری را داشته باشیم تا از انتقال و قاچاق سوخت هرچه بیشتر به خارج از کشور جلوگیری کنیم.

از 158 تریلی و کامیون ورودی به سیستان و بلوچستان 100 تریلی قاچاق بود

وی افزود: طبق تخمینی که در این رابطه صورت گرفته، از 158 تریلی و کامیونی که وارد استان سیستان و بلوچستان می شد حدود 100 تریلی و کامیون حامل مواد سوختی قاچاق بود  که با بارنامه های جعلی دست به این اقدام می زدند و قصد خروج از کشور و انتقال آن به کشور پاکستان را داشتند در این رابطه اقدامات لازم صورت گرفته است و امیدواریم با نظارتی دقیق تر از قاچاق سوخت جلوگیری شود .

 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: پس از اقداماتی که در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت صورت گرفت تاکید بر این موضوع شد که معادل همان میزان سوختی که قرار است از مبادی خروجی کشور به صورت قاچاق خارج شود به تعاونی مرزنشینان اختصاص یابد و بر سر سفره های مردم آورده شود تا مردم از قاچاق بی نیاز شوند و با این میزان بتوانند نیازهای روزانه و معیشتی خود را تامین کنند، اما  هنوز این مسئله صورت نگرفته است .

75 درصد مردم بلوچستان و سیستان زیر فقر امنیت غذایی هستند

یارمحمدی در خصوص آسیب های ناشی از قاچاق سوخت در این مناطق نیز تصریح کرد: متاسفانه در قسمت جنوبی استان فقر بیداد می کند و در حدود 75 درصد از مردم استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص بلوچستان زیر فقر امنیت غذایی قرار دارند، همانطور که گفته شد بیشتر افرادی که اقدام به قاچاق سوخت می‌کنند از مردمان عادی همان مناطق هستند که برای تامین نیازهای اولیه خود دست به انجام این کار می‌زنند و انگیزه آن‌ها ضربه زدن به کشور و قاچاق نیست و به صورت ناخواسته و از سر اجبار آن را انجام می‌دهند که این خود بزرگترین آسیب در این خصوص است، وقتی رشدی در زمینه اقتصاد در استان وجود ندارد و مشاغل و صنایع در استان وجود ندارد این افراد به سمت این گونه شغل‌های کاذب روی می‌آورند و پس از چندسال از لحاظ جسمی و حتی روحی و روانی دچار مشکلات متعددی می‌شوند.

کودکان 6 ساله قاچاقچیان سوخت

یارمحمدی در پایان نیز در خصوص اینکه آیا کودکان و نوجوان در این قاچاق سوخت به کار گرفته می‌شوند یا خیر نیز تصریح کرد: در بین این افراد از تمامی اقشار سنی حضور دارند و اقدام به این کار می‌کنند، منطقه بلوچستان مرکزی و جنوبی در حال حاضر 120 هزار بازمانده از تحصیل با رده سنی 6 الی 18 سال دارد که بنابر دلایل موجود از تحصیل و رفتن به مدرسه بازمانده اند، خواه یا ناخواه این دانش آموزان بازمانده از تحصیل باتوجه به وضعیت فقری که در این مناطق وجود دارد در صدد مقابله با آن بر می آیند و قصد دارند به خانواده خود کمک کنند،در نتیجه با توجه به رواج قاچاق سوخت در این مناطق به سمت آن سوق داده می شوند و اقدام به جابجایی و انتقال مواد سوختی به آن سوی مرزها می کنند. بدین ترتیب حضور کودکان 6 ساله تا نوجوانان 18 ساله در مسیر قاچاق سوخت چشمگیراست.  متاسفانه این گرایش به سمت قاچاق سوخت که از سوی کودکان و نوجوانان صورت می گیرد حاصلی جز افزایش آمار بی سواد های کشور و همچنین بالا رفتن تعداد کودکان کاری را در پی ندارد و مشکلاتی دیگر را به باقی مشکلاتی که در منطقه وجود دارد می افزاید.

نظر شما