از تلسکوپ فضایی هابل تا گوشی‌های هوشمند

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۱۸:۲۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۹۷۴۸
از تلسکوپ فضایی هابل تا گوشی‌های هوشمند
در سال 2007 بود که یک مدیر عامل متوجه شد که نمایشگر نمونه اولیه یک گوشی در جیبش خش برداشته. در حالی که تنها چند هفته به رونمایی از گوشی باقی مانده بود تصمیم گرفت روکش پلاستیکی نمایشگر را با یک شیشه مقاوم شده به طریق شیمیایی جایگزین کند.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ در آن دوران برای سال ها بود که پلاستیک به استانداردی برای روکش نمایشگرها بدل شده بود و به خوبی وظیفه خود را انجام می داد. اما این برای استیو جابز کافی نبود. مدیر عامل اپل تصمیمی گرفت که تحول آینده صنعت موبایل ها را رقم زد و گوریلا گلس را به استانداردی در این زمینه بدل کرد.

گوریلا گلس شیشه محافظی است که توسط شرکت با سابقه کورنینگ تولید می شود. کورنینگ تاریخچه طولانی در زمینه تولید شیشه دارد؛ ظرف های پایرکس (یا به قول آشپزهای قدیمی، پیرکس) را تولید می کند و ساخت آینه اصلی تلسکوپ فضایی هابل، پنجره های شاتل فضایی و حتی شیشه لامپ توماس ادیسون را در کارنامه خود دارد.

گوریلا گلس

آمار گوشی های مجهز به گوریلا گلس

در سال 2007 این شرکت افسانه ای در تلاش بود تا پس از 5 سال ضرر مالی همچنان پا برجا بماند. اما به لطف تصمیم استیو جابز و موفقیت فوق العاده آیفون موفق شد بقای خود را تضمین کند و بار دیگر به سود دهی برسد. پس از اولین آیفون،  گوشی های آیفون 3G و اولین گوشی اندرویدی (اچ تی سی G1) با گوریلا گلس توجه بیشتری را به خود جلب کردند. کمی بعدتر گوشی های مبتنی بر سیستم عامل سیمبین از جمله سامسونگ i8910 Omnia HD و نوکیا X6، برخی گوشی های ساده تر از جمله ال جی BL40 New Chocolate و حتی سامسونگ S3650 Corby ارزان قیمت هم به گوریلا گلس مجهز شدند.

بر اساس امار ارائه شده توسط کورنیگ، در سال 2010 تقریباً 200 میلیون گوشی هوشمند به گوریلا گلس مجهز شده بود. تا مدت ها همان گوریلا گلس اولیه نیازهای بازار را جواب می داد اما با از راه رسیدن گوشی های باریک تر نیاز به محافظ نمایشگرهای پیشرفته تر احساس شد. به این ترتیب در سال 2012 گوریلا گلس 2 از راه رسید که با وجود مقاومت مشابه، 20 درصد باریک تر از مدل قبلی بود. پس از آن تقریباً در هر سال یک نسخه جدید از گوریلا گلس معرفی شد.

گوریلا گلس

توزیع مدل های مختلف گوریلا گلس

در 2013 نسخه 3 با بازتاب کمتر از راه رسید که اثر انگشت کمتری را هم به خود جذب می کرد. گوریلا گلس 4 در سال 2014 مقاومت بالاتری در برابر ضربه داشت. نسخه 5 هم نوید مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع معمول سلفی گرفتن را می داد. در نهایت پس از انتقادهایی که در مورد مقاومت ضعف گوریلا گلس 5 در برابر خط و خش (در گلکسی نوت 7) و پاسخ کورنینگ به این موضوع مطرح شد، کورنینگ، گوریلا گلس 6 را معرفی کرد. این مدل که در حال حاضر آخرین نسخه شیشه مقاوم کورنینگ برای گجت ها به حساب می آید مقاومت بالاتری در برابر ضربه دارد.

البته گوریلا گلس تنها شیشه مقاوم در بازار نیست. اپل که خود پیشرفت قابل توجه شرکت کورنینگ را رقم زد در آیفون 6 و مدل های بعد از آن از فرایند مقاوم سازی یونی بهره برده است. این شرکت همچنین قصد داشت یاقوت را برای روکش نمایشگرهای خود در نظر بگیرد اما شرکتی که قرار بود این پنل ها را تأمین کند، چندی قبل ورشکسته شد.

گوریلا گلس

از دیگر رقبای گوریلا گلس می توان به دراگون تریل اشاره کرد که محصولاتش در گوشی هایی از جمله گوگل پیکسل 3a و برخی از گوشی های اکسپریای سونی استفاده می شود. برخی از شرکت های سازنده گوشی ها هم تنها به عباراتی از جمله «scratch-resistant glass» اشاره می کنند؛ بدون اینکه میزان مقاومت شیشه در برابر خراش را اعلام کنند.

در نهایت می توان گفت که امروزه گوریلا گلس به استانداردی در زمینه شیشه های مقاوم بدل شده. کورنینگ در حال کار روی نسخه های ویژه ای از محافظ صفحه تاشو، مدل های ویژه دستگاه های پوشیدنی و حتی نمونه هایی برای استفاده در تلویزیون ها است.

در دنیایی که هر روز شاهد استفاده از نمایشگرهای بزرگتر در انواع گجت ها هستیم شاید بی راه نباشد اگر بگوییم زندگی بدون گوریلا گلس سخت تر می شود.

 

نظر شما