آیا باید فتق کشاله ران را باید جراحی کرد؟

۱۳۹۸/۰۳/۲۸ - ۲۱:۴۰:۰۲
کد خبر: ۸۵۹۷۶۷
آیا باید فتق کشاله ران را باید جراحی کرد؟
فتق کشاله ران (اینگوینال) نوعی از فتق‌های شکمی است که در ناحیه کشاله ران (محل تلاقی زیر شکم با ران) زمانی رخ می‌دهد که روده‌ها یا بافت اطراف آن به کانال مغبنی یا اینگوینال فشار وارد می‌کنند و موجب برآمدگی در کشاله ران و درد هنگام فعالیت می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ بسیاری از افراد ممکن است به این عارضه دچار شوند، اما دردی حس نکنند و به همین خاطر به پزشک مراجعه نمی‌کنند. انجام اقدامات درمانی مناسب موجب می‌شود از پیشروی بیشتر فتق و تشدید درد جلوگیری شود.

فتق کشاله ران اغلب از طریق ظاهر برآمده‌ای که ایجاد می‌کند، تشخیص داده می‌شود و موجب بروز برآمدگی در ناحیه کشاله ران، یعنی ناحیه بین زیر شکم و ران‌ می‌شود و این برآمدگی هنگام ایستادن و سرفه کردن بزرگ‌تر می‌شود و در برخی موارد حتی ممکن است موجب درد و حساسیت به لمس شود.

سایر علائم این عارضه عبارت است از: درد هنگام سرفه کردن، ورزش کردن و خم شدن، احساس سوزش، درد تیز و تیرکشنده، احساس سنگینی در کشاله ران، تورم کیسه بیضه در مردان

​​​​​​​علل

این نوع از فتق، علت مشخص و منحصربه‌فردی ندارد، اما وجود ضعف ساختاری در جدار شکم و کشاله ران، مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند به فتق کشاله ران منجر شود. وارد شدن فشار بیش از حد به این نواحی تضعیف شده موجب بیرون‌زدگی و فتق روده یا بافت چربی می‌شود.

عواملی که احتمال بروز فتق کشاله ران را افزایش می‌دهند عبارت است از:

سابقه ژنتیک و ارثی

سابقه ابتلا به فتق در جای دیگر شکم

مرد بودن (احتمال بروز فتق کشاله ران در مردان بسیار بیشتر از زنان است)

سابقه تولد زودرس

چاقی یا داشتن اضافه وزن

بارداری

ابتلا به سرفه مزمن

داشتن یبوست‌های مکرر

ایستادن برای مدت‌زمان طولانی 

درمان فتق کشاله ران

تمامی موارد فتق شکمی به درمان نیاز ندارند. اما اغلب فتق‌هایی که موجب بروز علائم شده‌اند یا در حال بزرگ‌تر شدن هستند باید با جراحی درمان شوند. جراحی فتق کشاله ران به دو شیوه صورت می‌گیرد: جراحی باز و جراحی لاپاروسکوپی که انجام آنها در حدود یک ساعت طول می‌کشد.

پیشگیری

توجه به موارد زیر می‌تواند بروز یا شدت فتق کشاله ران را کاهش دهد:

داشتن وزن متناسب

خوردن غذاهایی با فیبر بالا و درمان یبوست

نکشیدن سیگار

اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز