مجید فراهانی طی سخنانی در نمازجمعه خطاب به شهروندان منطقه کن مطرح کرد:

لزوم بازنگری در طرح تفصیلی کن/ لزوم تامین هزینه های نگهداری باغات از سوی دولت و شهرداری

۱۳۹۸/۰۳/۳۱ - ۱۲:۰۰:۳۷
کد خبر: ۸۶۰۵۷۳
لزوم بازنگری در طرح تفصیلی کن/  لزوم تامین هزینه های نگهداری باغات از سوی دولت و شهرداری
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران طی سخنانی در نمازجمعه به لزوم حفظ باغات کن تاکید کرد و از همه ذینفعان و مسئولین خواست تا جریان زندگی باغات کن را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی برنا؛ مجید فراهانی؛ عضو شورای شهر تهران طی سخنرانی در نمازجمعه منطقه کن که در حسینیه سرآسیاب برگزار شد به لزوم حفظ باغات کن تاکید کرد و از باغداران، دولت و شهرداری درخواست کرد تا به حفاظت از این سرمایه ارزشمند کمک کنند. وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به عملکرد شورای پنجم برای حفظ باغات تهران، به تشریح مصوبه خانه باغ پرداخت و در پایان با ارائه پیشنهاداتی به لزوم جلوگیری از قطع درختان برای حفاظت از باغات کن تاکید کرد. در ادامه مشروح سخنان مجید فراهانی؛ عضو شورای شهر تهران می پردازیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیْعَ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

با سلام و صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص)

و سلام بر شما همشهریان عزیز،مردم خوب وانقلابی کن

بسیار خوشحالم از اینکه امروز این توفیق نصیب من شد تا در نماز جمعه،میعادگاه  و سنگر مومنان و در جمع شما حاضر شوم، امیدوارم خداوند همه ما را از برکات نماز جمعه برخوردار و شکر گذار این نعمت ها قرار دهد.

امروز مقارن است با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران،عارف شهیدی که در مکتب امام (ره) پرورش یافت و  برای ایران در مصاف با دشمن بعثی مجاهدتها نمود، یاد و خاطره شهید دکتر چمران و شهدای گلگون کفن دفاع مقدس کن را گرامی می دارم و  بر خود لازم می دانم یادی کنیم از شهید دانشمند دکتر مسعود علی محمدی ،دانشمند هسته ای برجسته کشورمان که نه تنها افتخار کن بلکه ایران به داشتن فرزندانی چون ایشان افتخار می کند.

اول تیرماه روز اصناف را به فعالان و شاغلان حوزه های مختلف صنفی تبریک عرض می کنم و امیدوارم با مشارکت اصناف ، تولید کنندگان و حمایت دولت در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «رونق تولید» نام گذاری شده است،شاهد رونق و شکوفایی بیش از پیش تولیدات داخلی به ویژه تولیدات واحدهای صنفی باشیم.

 کن یکی از مهم ترین دارائی های محیط زیستی،فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تهران است و باید ما هم قدر نعمت های بی بدیل الهی که در کن برایمان به یادگار گذاشته شده است را بدانیم و زمینه های ارتقاء کیفیت زندگی اهالی عزیز کن را فراهم کنیم. امروز دنیا اگر کن فرانسه را میشناسد و ما در برابر آن متاسفانه کن تهران و مشاهیر و معاریف آن را کمتر می شناسیم نتیجه کم کاری و بی توجهی خود ماست و باید برای جبران این بی توجهی اقدامات موثری به انجام رسانیم.

آستان پنج امام زاده واجب التعظیم(ع)، برخورداری از باغات و بافت تاریخی،فرهنگی ؛بهره مندی از موقوفات و جذابیت های فرهنگ و هویت اهالی کن در کنار برخورداری از مشاهیر و معاریفی همچون آیت الله ملا علی کنی(ره) فقیه و مجاهدی که در عهد قاجار با اعتراض ایشان امتیاز رویترز باطل شد و مرحوم آیت الله مهدوی کن، شهید دکتر علی محمدی و دیگران سرمایه های قابل اعتنایی هستند که باید در مسیر توسعه پایدار کن مورد توجه قرار گیرند تا کن جایگاه واقعی خود را بازیابد.در این صورت کن می تواند فرصتی باشد برای؛

- بازیابی و حفظ هویت محلی

- تولید و عرضه محصولات فرهنگی،طبیعی و...

- توسعه گردشگری شهری

که در این زمینه لازم است شهرداری منطقه 5 به مسائل کن فراتر از مسائل یک محله یا بخشی از حریم شهر توجه نماید.

باغات کن یکی از مهم ترین مسائل در مدیریت و توسعه پایدار کن به شمار می روند، برای باغداران کن، باید این امکان فراهم شود که به جریان زندگی در باغات کمک شود، باغات حفظ و نگهداری از آنها د ارای صرفه اقتصادی و ارزش افزوده باشد تا این عزیزان به علت داشتن باغ زیان نکنند تا خدای ناکرده  باغات را رها تا تبدیل به متروکه هایی شود که امنیت اجتماعی به خطر بیفتد. اولویت ما در شورای شهر، حفظ باغات به عنوان فضای زندگی در کن است. باغات باید  بدون قطع درخت حفظ شوند چرا که این محله، جزو ارزش های پایدار و سرمایه های کلیدی شهر تهران است .

بر همین اساس باید در طرح تفصیلی محله کن بازنگری شود و متناسب با ویژگی های این محله، الگوهایی طراحی شود که هم پاسخگوی نیاز های مردم برای حفاظت از باغات باشد، هم ویژگی های اجتماعی، تاریخی، کالبدی کن جان بگیرد و منافع اقتصادی مالکان باغات هم حفظ شود.

در آخرین مصوبه شورای عالی شهرسازی ومعماری، تاکید بسیاری بر حفظ باغات و عدم تفکیک آن ها شده و باید از باغات اکولوژیک کن، به عنوان ریه شهر تهران حفاظت شود ، البته حفاظت از باغات هزینه دارد و منع کردن باغداران از بهره برداری بهینه اقتصادی از زمینهایشان هم جنبه دیگر این مساله است که باید در تعامل میان شورای شهر،شهرداری و دولت برای آن چاره اندیشیده شود،ساده ترین چاره تملک باغات توسط شهرداری و دولت است ، که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی انجام این کار نه توسط دولت و نه توسط شهرداری امکان پذیر نیست، در این وضعیت باید هم دولت و هم شهرداری باید هزینه های حفظ باغات کن را به نحوی تامین کنند تا فقط  مالکان باغات هزینه حفظ ریه تهران را ندهند.  

باید بستر را به نحوی فراهم کنیم تا با جذب گردشگران برای بازدید از باغات کن،یا تعریف کاربری ها و الگوهایی مثل خانه باغ،تفرجگاه، باغ زندگی (باغی که تجربه مزرعه داری و باغداری را برای بازدید کننده فراهم می کند)، هتل باغ و...  برای ساکنین ثروت سازی شود.

در این زمینه به عنوان نماینده شما مردم خوب و اصیل کن در شورای شهر تهران آماده هستم تا هر پیشنهاد کارشناسی شده ای که هم باغات کن را حفظ کند و هم منافع باغداران و اهالی را در شورا مطرح کنم.

خوشبختانه شورای پنجم در حفظ باغات از هیچ تلاشی فروگذار نیست و در همین زمینه مصوبه برج باغ را ابطال کرد و برای آنکه جریمه قطع درختان برای هزینه های جاری شهرداری مصرف نشود،در بودجه سال 1398 شهرداری را مکلف نمود تا جریمه قطع درختان را در حساب خاصی دریافت و عیناً همه مبلغ را صرف خرید و تملک باغات نماید.

از امام جمعه محترم کن حضرت حجه الاسلام و المسلمین دکتر صالح نیا که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادند تا در جمع اهالی خوب و با صفای کن در سنگر نماز جمعه حاضر شوم تشکر و قدر دانی می نمایم و امیدوارم کن از برکات حضور امام جمعه محترم و شما نمازگزاران همیشه در صحنه و تلاشهای مسئولان اجرایی برخوردار شود و ما شاهد بهبود کیفیت زندگی در کن باشیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار؛تو خشنود باشی و ما رستگار

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز